کفش ها یکی از مهم ترین وسایلی هستند که نقش مهمی در جذابیت استایل ما دارند. در واقع می توان گفت یکی از مهم ترین چیزهایی که بعد از اولین دیدار با شما مورد توجه قرار می گیرد، کفش هایتان است.

برای اینکه بتوانید همیشه ظاهری آراسته و مرتب داشته باشید و شیک به نظر برسید، لازم است کفش های خود را قبل از هربار بیرون رفتن کاملا تمیز کنید. تمیز بودن کفش ها و رسیدگی مرتب به آن ها، علاوه بر اینکه روی جذابیت ظاهری شما تاثیر زیادی دارد، باعث افزایش دوام و طول عمر آن ها نیز می شود.

از این رو پیشنهاد می شود هر چند وقت یک بار، کفش های خود را شسته و تمیز کنید. علیویترین قصد داریم شما را با روش های شستن کفش آشنا کنیم.

حتی اگر گران قیمت ترین نوع کفش را هم پوشیده باشید، اما به تمیزی آن توجهی نداشته باشید، دیگر اهمیتی ندارد که چه نوع کفشی با چه قیمتی به پا کرده اید. این موضوع در استایل شما نیز تاثیری منفی خواهد گذاشت. برخی از کفش ها، مانند کفش چرم را می توان تنها با کشیدن یک دستمال تمیز و استفاده

از واکس مخصوص مانند روز اول تمیز و براق کرد. اما برای کفش هایی مانند کفش اسپرت چنین امکانی وجود ندارد.

بهترین روش برای تمیز کردن کفش ها، شستن آن هاست که زمان و هزینه زیادی از شما نخواهد گرفت. شما می توانید با انواع و اقسام روش ها، آلودگی ها را از کفش خود پاک کرده و آن ها را کاملا تمیز و براق کنید. برای شستن کفش ها با دست می توانید از مواد شوینده مناسب استفاده کنید و یا می توانید کفش ها را به کمک ماشین لباسشویی بشویید. در ادامه به طور مفصل هر کدام از این روش ها را شرح می دهیم.

شستن کفش ها با ماشین لباسشویی

بسیاری از افراد بر این باورند که قرار دادن کفش ها داخل ماشین لباسشویی و شستن آن ها به این شکل، می تواند به لایه های کفش آسیب وارد کرده و یا حتی باعث پارگی آن ها شود. این تصور کاملا اشتباه است. البته منظور ما بیشتر کفش های کتانی و اسپرت هستند که از انعطاف بالایی برخوردارند. کفش های کتانی که در ساخت آن ها از پارچه های مقاوم و باکیفیت استفاده شده در صورت شستشو با ماشین لباسشویی دچار مشکل نمی شوند.

تنها نکته ای که در این مورد بهتر است به خاطر داشته باشید این است که قبل از قرار دادن کفش ها داخل لباسشویی، بند آن ها را خارج کنید. بهتر است بندها را جداگانه و با دست بشویید تا در روند کار ماشین لباسشویی مشکلی ایجاد نشود. همچنین اگر کفش کتانی شما جنس ظریف و حساسی دارد بهتر است برای شستن آن به سراغ روش های دیگر که در ادامه ارائه خواهیم کرد بروید.

معمولا روش شستن کفش با ماشین لباسشویی بیشتر برای کفش هایی مناسب است که از جنس مقاومی برخوردار هستند و رنگ سفید دارند. کتانی های رنگی در اثر شستشو با ماشین لباسشویی دچار افت کیفیت شده و ممکن است ظاهر آن ها کمی از حالت معمول کمرنگ تر شود. برای شستشو کافیست مقداری مایع شوینده مناسب ماشین را داخل محفظه مخصوص ریخته و گزینه ای را برای شستشو انتخاب کنید که دمای آب چندان بالا نباشد.

شستن کفش ها با دست

برای شستن کفش ها با دست، از روش ها و مواد تمیزکننده مختلفی می توانید استفاده کنید. برای این کار نیاز به یک برس یا مسواک دارید تا بتوانید به خوبی مواد شوینده را روی سطح خارجی کفش استفاده کنید. ابتدا مقداری ماده شوینده لباس را به همراه یک سی سی آب به خوبی ترکیب کنید.

حال مسواک یا برسی که در اختیار دارید را درون ظرف حاوی مواد شوینده وارد کرده و آن را آغشته به مواد کنید. سپس تمام سطح کفش را به طور کامل برس کشیده و تمیز کنید. برس کشیدن را می توانید هم برای لایه بیرونی کفش و هم برای بخش های داخلی آن انجام دهید. در

پایان بسته به جنس کفش می توانید آن را با آب کافی بشویید. در صورتی که جنس پارچه کفش حساس است، به جای شستشو می توانید با یک دستمال یا پارچه تمیز، مواد شوینده و آلودگی ها را از سطح کفش پاک کنید.

شستن کفش ها با جوش شیرین

جوش شیرین یکی از محصولاتی است که تاثیر بسیار زیادی در از بین بردن آلودگی ها دارد. جوش شیرین را می توانید به تنهایی یا همراه با دیگر مواد شوینده استفاده کنید. برای استفاده از جوش شیرین، مقداری از آن را درون یک ظرف مناسب ریخته و کمی آب به آن اضافه کنید. سپس این ترکیب را به

کمک یک مسواک تمیز روی تمام سطح کفش بزنید. با مسواک تمامی منافذ و لایه های کفش را به ترکیب جوش شیرین آغشته کنید تا شاهد معجزه تمیزی این ترکیب باشید.

شستن کفش ها با صابون

یک پارچه تمیز بردارید و آن را کمی خیس کنید. سپس با استفاده از یک صابون بچه، این پارچه را به طور کامل آغشته به کف کنید. حال پارچه را روی تمام سطح کفش کشیده و به طور کامل لکه ها و آلودگی ها را پاک کنید. اگر داخل کفش هم نیاز به تمیز کردن دارد، می توانید به کمک یک فرچه تقریبا نرم و مواد شوینده، داخل آن را نیز تمیز کنید. در پایان هم تنها کافیست با مقداری آب کفش ها را به طور کامل شسته و آن را در معرض هوای آزاد قرار دهید تا کاملا خشک و تمیز شوند.

چگونه لکه های روغن را از روی کفش پاک کنیم

یکی از سخت ترین انواع لکه که تمیز کردن آن ها پروسه زمانبری خواهد داشت، لکه های روغنی هستند. معمولا بهترین روش برای شستن و تمیز کردن لکه روغن از روی کفش های کتانی استفاده از ترکیب جوش شیرین و صابون است. مقداری جوش شیرین، صابون و آب ولرم را با یکدیگر مخلوط کنید. حال یک برس نرم را برداشته و آن را به مواد آغشته کنید. سپس با حالتی دورانی روی لکه های روغن بکشید و اجازه دهید این ترکیب کمی روی کفش باقی بماند.

در نهایت با یک پارچه تمیز باقیمانده آلودگی را از روی سطح کفش پاک کرده و آن را در مقابل نور خورشید قرار دهید تا کاملا خشک و تمیز شود. در صورتی که لکه های روغن، قدیمی و سخت هستند، می توانید مراحل گفته شده را چند بار دیگر تکرار کنید تا لکه ها به طور کامل از بین بروند.