علائم زگیل تناسلی موضوعی است که در این مقاله آموزشی قصد داریم آن را مورد بررسی قرار دهیم، در این مقاله مواردی مثل علائم زگیل تناسلی در زنان و مردان، نحوه تشخیص این بیماری، روش های مختلف برای درمان آن، علل به وجود آمدن زگیل تناسلی، انواع زگیل تناسلی اعم از نوع کم خطر و پرخطر آن، و اینکه افراد در معرض خطر زگیل های تناسلی چه کسانی هستند را مورد بررسی قرار می دهیم.

در ادامه این مطلب با ماه همراه باشید، و امیدواریم که بتوانیم مطلب مفیدی را پیرامون بیماری خطرناک زگیل تناسلی در اختیار شما قرار دهیم.

بیماری زگیل تناسلی چیست

زگیل تناسلی یک بیماری شایع است که در اثر برقراری رابطه جنسی با یک فرد مبتلا این ویروس به بدن شما منتقل خواهد شد.

البته در ابتدای کار این نکته مهم را بگوییم که در صورتی که زگیل تناسلی به موقع تشخیص داده شود، روش های موثری در علم پزشکی برای درمان آن وجود دارد، و اصلا جای هیچگونه نگرانی نیست. (در صورت تشخیص به موقع)

بیماری زگیل تناسلی بیشتر گریبان افرادی را میگیرد که روابط جنسی متعدد با افراد مختلفی را دارند، که اکثر مواقع متاسفانه این روابط جنسی به صورت مراقبت نشده اتفاق می افتد.

و همین موضوع احتمال ابتلا به بیماری زگیل تناسلی را به شدت افزایش می دهد، چرا که اگر یکی از این افراد مبتلا به بیماری زگیل تناسلی یا همان ویروس HPV (Human papillomavirus) باشند، قطعا مستعد این هستند که این ویروس را به بدن سایر افراد نیز منتقل کنند.

در مورد بیماری زگیل تناسلی یا همان HPV متاسفانه یک تصور غلطی که وجود دارد این است که استفاده از کاندوم مب تواند از مبتلا شدن به آن جلوگیری نماید.

در حالی که طبق تحقیقات انجام شده استفاده از کاندوم تا حدود 70 درصد شاید هم کمتر بتواند از مبتلا شدن به این ویروس جلوگیری کند، و باید دقت داشته باشید که شما تنها با یک تماس کوچک پوستی با فرد بیمار به ویروس HPV مبتلا خواهید شد.

بیماری زگیل تناسلی حاصل یک عفونت ویروسی با نام HPV یا پاپیلومای انسانی است که تنها از طریق برقراری رابطه جنسی و تماس پوست با پوست نواحی مخاطی منتقل می‌شود.

دقت داشته باشید که زگیل تناسلی با دست زدن به پوست فرد بیمار انتقال نمی یابد و تنها راه انتقال آن رابط جنسی است، حتی رابطه جنسی بدون دخول.

پس فکر می کنم تا به این جا با خطرات این بیماری تا حد زیادی آشنا شدید،  به دلیل اینکه شما حتی با رابطه جنسی بدون دخول هم مستعد ابتلا به این بیماری هستید نشان می دهد که این ویروس حتی می تواند از ویروس ایدز هم خطرناک تر باشد. (قصد نگران کردن شما را نداریم، خطرناک از این جهت که انتقال آن بسیار سریع و فقط از طریق یک تماس پوستی اتقاق می افتد.)

برای مطالعه » برداشتن خال و زیگیل با لیزر RF

انواع زگیل تناسلی

زگیل تناسلی یا همان ویروس HPV همانند دیگر ویروس ها دارای انواع و دسته بندی های مختلفی است، تا به این لحظه متخصصین حدود 100 نوع از ویروس HPV را شناسایی کرده اند.

پزشکان و متخصصین پوست برای این 100 نوع ویروس HPV که تا به امروز شناسایی شده است دو نوع دسته بندی کلی را در نظر گرفته اند، که این دو نوع عبارتند از :

  • تیپ کم خطر ویروس HPV
  • تیپ پرخطر ویروس HPV

که در ادامه هر دو مورد را مورد بررسی قرار می دهیم.

برای مطالعه » آیا لیزر باعث ایجاد زخم روی پوست می شود

تیپ کم خطر ویروس HPV

تیپ کم خطر ویروس HPV فقط باعث بوجود آمدن زگیل در ناحیه تناسلی، مانند داخل و اطراف واژن خانم ها، اطراف آلت تناسلی مردان، اطراف بیضه ها، داخل دهان (برای افرادی که رابطه اورال یا دهانی دارند)، مقعد، ظاهر می شود.

نوع کم خطر ویروس HPV عفونت خاصی را به همراه ندارد، و پس از مدتی با انجام یکسری نکات درمانی که در ادامه در مورد آن ها صحبت می کنیم، این نوع ویروس به طور کامل از بین می رود، و جای نگرانی برای آن وجود ندارد.

برای مطالعه » آیا لیزر برای کیست تخمدان مضر است

تیپ پر خطر ویروس HPV

تیپ پر خطر ویروس HPV می تواند شرایط را برای افراد مبتلا به میزان قابل توجهی سخت و دشوار کند، چراکه تیپ پر خطر ویروس HPV علاوه بر ظاهر شده زگیل بروی پوست می تواند منجربه بیماری خطرناک سرطان شود.

انواع مختلف سرطان مانند سرطان دهانه رحم، سرطان سینه، سرطان واژن، سرطان مقعد، سرطان پروستات، سرطان دهان، سرطان حنجره و سرطان زبان از جمله انواع سرطان هستند که می تواند در اثر تیپ پر خطر ویروس HPV بوجود آید.

برای مطالعه » آیا لیزر موهای زائد باعث نازایی می شود

عوامل تاثیرگذار در ابتلا به زگیل تناسلی

همانطور که در بخش های قبلی گفته شد، عامل اصلی ابتلا به بیماری زگیل تناسلی داشتن روابط جنسی متعدد و محافظت نشده است.

پس اولین و مهم ترین عامل تاثیر گذار در ابتلا به این بیماری رابط جنسی غیر اصولی و متعدد با افراد مختلف است.

البته در بسیاری از کشور های توسعه یافته از آن جا که بیماری هایی مانند سرطان دهانه رحم سومین و کشنده ترین نوع سرطان در دنیا محسوب می شود، یک راه کار اساسی برای حل این مشکل در نظر گرفته اند.

این راه حل اساسی زدن واکسن HPV قبل از سن 25 سالگی برای نوجوانان و جوانان است، که می تواند از بروز این بیماری جلوگیری کند.

که اگر این موضوع در کشور ما هم به صورت یک فرهنگ نهادینه شود، مانند واکسن های فلج اطفال، کزاز، آنفولانزا، سرخک و غیره که برای بچه زده می شود، واکسن HPV باید سر موقع برای همه تزریق شود.

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در ابتلا به زگیل تناسلی یک تصور بسیار غلط و رایجی است که امروزه بسیاری از مراجعه کنندگان به کلینیک تخصصی ندای سلامت که برای درمان بیماری زگیل تناسلی به این کلینیک مراجعه کرده اند شنیده می شود این است که مراجعه مبتلایان به این بیماری تصورشان این است که استفاده از وسایل مراقبت جنسی مانند کاندوم می تواند از بروز این بیماری جلوگیری کند.

درحالی که استفاده از وسایل مراقبت جنسی هم شاید تا 70 درصد بتواند موثر باشد، و سرعت انتقال ویروس زگیل تناسلی یا همان ویروس HPV به قدری بالا است که با کوچکترین تماس جنسی هم به بدن منتقل می شود.

برای مطالعه » آیا لیزر سرطان زاست

علل به وجود آمدن زگیل تناسلی

به طور کلی عوامل ابتلا به زگیل تناسلی یا بیماری HPV را می توان درموارد زیر دسته بندی کرد :

  • افرادی که در محدوده سنی 12 تا 35 سال هستند
  • افرادی که در موعد مقرر واکسن HPV نزده اند
  • افرادی مبتلا به بیماری های خاص مانند ایدز، انواع سرطان و غیره
  • افرادی که سیستم ایمنی بدن آن ها بسیار ضعیف است
  • افرادی که روابط جنسی متعدد دارند
  • افرادی که بیش از یک شریک جنسی دارند
  • افرادی که مورد تجاوز جنسی قرار گرفته اند
  • نوزادان و کودکانی که مادر آن ها به ویروس HPV مبتلا بوده است.

علائم زگیل تناسلی در مردان

زگیل تناسلی پس از انتقال به بدن به شکل زائده های پوستی و یا گوشتی ظاهر می شود، در مواقعی ممکن است به شکل یک گل کلم و یا خال گوشتی، یا یک برآمدگی برروی پوست باشد.

گاهی هم ممکن است که زگیل تناسلی روی پوست شما بسیار کمرنگ باشد، به طوری که اصلا متوجه آن نشوید، و یا ممکن است اصلا نتوانید با چشم آن را ببینید.

معمولا زگیل تناسلی مردان در نواحی زیر ظاهر می شود :

  • آلت تناسلی
  • اسکروتوم (کیسه بیضه)
  • کشاله ران
  • در داخل یا اطراف حنجره
  • دهان (در صورت داشتن رابطه اورال یا دهانی)
  • گلو (در صورت داشتن رابطه اورال یا دهانی)

آمار ابتلا به زگیل تناسلی مردان نسبت به خانم ها کمتر است، شاید یکی از دلایل آن سیستم ایمنی قوی تر مردان نسبت به زنان باشد.

نحوه تشخیص زگیل تناسلی در مردان

بهترین راه تشخیص زگیل تناسلی در مردان مراجعه به پزشک است، که پزشک مربوطه با انجام یکسری معاینات و آزمایش ها می تواند تشخیص دهد که آیا فرد به ویروس HPV مبتلا شده است یا خیر.

البته در برخی موارد هم ممکن است علائم زگیل تناسلی به حدی باشد که ابتلای بیمار بدون نیاز به آزمایش هم قابل تشخیص باشد.

علائم زگیل تناسلی در زنان

آمار ابتلا به بیماری زگیل تناسلی در زنان بسیار بالاتر است، علائم زگیل تناسلی در زنان هم ممکن است به شکل یک گل کلم و یا خال گوشتی، یا یک برآمدگی برروی پوست باشد، و امکان هم دارد بسیار ریز و کمرنگ باشد به طوری که با چشم دیده نشود.

معمولا زگیل تناسلی زنان در نواحی زیر ظاهر می شود :

  • داخل مهبل (واژن)
  • مقعد
  • خارج از مهبل (واژن)
  • بر روی دهانه رحم
  • دهان (در صورت داشتن رابطه اورال یا دهانی)
  • گلو (در صورت داشتن رابطه اورال یا دهانی)

برای مطالعه » تزریق ژل به واژن

نحوه تشخیص زگیل تناسلی در زنان

برای تشخیص بیماری زگیل تناسلی یا همان ویروس HPV در بدن خانم ها هم ابتدا یکسری معاینات اولیه انجام می شود، و در صورتی که زائه های پوستی ناشی از زگیل با انجام معاینه های اولیه قابل تشخیص بود، پزشک یک راه درمانی موثر برای آن درنظر می گیرد.

در صورتی که شما مشکوک به ویروس HPV باشید و بروی پوشت شما علائم آن مشخص نباشد، پزشک متخصص فرض را بر این میگیرد که ویروس در بدن شما پنهان است، پس بنابراین یکسری معاینات و آزمایش های دیگر برای تشخیص آن در نظر می گیرد.

برای تشخیص دقیق وجود این ویروس در بدن معمولا در اکثر کلینیک های پزشکی از دو روش به نام تست پاپ اسمیر، و آزمایش خون استفاده می شود.

برای مطالعه » پرمویی یا هیرسوتیسم چیست

تست پاپ اسمیر صرفا مختص خانم ها است، و در این روش دهانه ی رحم به وسیله ی دستگاهی به نام اسپکولوم به آرامی باز می شود و سپس با یک برس استریل از سلول های دیواره ی رحم و واژن نمونه برداری های لازم را انجام می دهند.

یکی از راه های انجام روش مولکولی انجام روش ژنوتایپینگ است که به وسیله ی آن ژن HPV را توالی یابی می کنند و از این طریق به این مساله که آیا فرد به ویروس آلوده است یا خیر پی می برند.

همچنین برای تشخیص HPV روش دیگری هم با نام REAL TIME PCR وجود دارد که در آن ژن مورد نظر بیش از هزاران بار مورد تکثیر قرار می گیرد و سپس نتایج حاصل از آن را روی دستگاه آنالیز می کنند.

برای مطالعه » بوتاکس واژن

زگیل تناسلی در کشاله ران

گاهی اوقات علائم و زائده های زگیل تناسلی و ویروس HPV علاوه برای ناحیه تناسلی ممکن است که در کشاله ران هم ظاهر شوند.

پس در صورتی که در ناحیه کشاله ران هم علائم مشکوکی را از وجود ویروس HPV مشاهده کردید حتما برای بررسی دقیق تر این موضوع به یک پزشک متخصص مراجعه کنید، تا معاینه دقیقی را روی این موضوع انجام دهد.

روش های درمان زگیل تناسلی

بعد از توضیحات جامعی که در مورد علائم زگیل تناسلی، راه های انتقال این ویروس در زنان و مردان ارائه شد، حالا به سراغ این پرسش می رویم که :

راه‌های درمان زگیل تناسلی زنان و مردان چیست ؟

در صورتی که شما پس از انجام معاینات و آزمایشات لازم تحت نظر پزشک مربوطه مشخص شد که شما به ویروس HPV مبتلا هستید، علم پزشکی راه کارهای موثری را برای درمان این بیماری در نظر گرفته است، البته برای این که این راه کارها جواب دهد بسیا حائز اهمیت است که بیماری به موقع تشخیص داده شود.

روش های درمان زگیل تناسلی عبارتند از :

  1. لیزر درمانی
  2. کرایوتراپی
  3. سوزاندن با الکتروکوتر
  4. عمل جراحی
  5. دارو درمانی

این چهار روش، چهار روش علمی و تایید شده از سوی سازمان بهداشت جهانی هستند که در همه جای دنیا مورد استفاده قرار می گیرند.

البته روش اول و دوم بسیار متداول تر بوده، و بیشتر از این دو روش در اکثر کلینیک های پزشکی از جمله کلینیک تخصصی ندای سلامت انجام می شود.

روش اول که لیزر درمانی است، با استفاده از دستگاه های پیشرفته لیزر اقدام به از بین بردن زگیل تناسلی برروی پوست می کنند.

جهت آشنایی با بهترین دستگاه های لیزر شما می توانید به صفحه لیزر موهای زائد مراجعه نمایید.

روش دوم هم که یکی از روش های پرکاربرد و موثر است استفاده از کرایوتراپی یا سرما درمانی است، که شما می توانید جهت آشنایی با این روش و مزیت های آن مقاله کرایوتراپی چیست را مطالعه نمایید.

عمل جراحی هم یکی دیگر از روش های درمان زگیل تناسلی یا ویروس HPV است که در صورت حاد بودن نوع ویروس مورد استفاده قرار می گیرد.

گاهی اوقات هم ممکن است که با دارو درمانی زگیل تناسلی درمان شود، که برای این منظور پزشک شما یکسری دارو ها و برنامه غذایی برای شما در نظر می گیرد.

سئوالات متداول در مورد علائم زگیل تناسلی

در این بخش به برخی از سئوالات متداول کاربران وب سایت کلینیک زیبایی ندای سلامت در مورد زگیل تناسلی و علائم و انواع آن پاسخ داده ایم، بخش زیر را مطالعه نمایید، باز هم اگر سئوال یا پرسشی داشتید در انتهای همین صفحه و در بخش نظرات سئوالات خود را وارد نمایید، تا به آن ها پاسخ داده شود.

آیا زگیل تناسلی خطرناک است ؟

همانطور که گفته شد زگیل تناسلی دارای دو نوع تیپ کم خطر ویروس HPV، و تیپ کم خطر ویروس HPV، و نوع پرخطر آن می تواند باعث انواع بیماری سرطان شود.

زگیل تناسلی چیست ؟

بیماری زگیل تناسلی حاصل یک عفونت ویروسی با نام HPV یا پاپیلومای انسانی است که تنها از طریق برقراری رابطه جنسی و تماس پوست با پوست نواحی مخاطی منتقل می‌شود.

چه زمانی باید تست اچ پی وی بدهیم ؟

کسانی که روابط جنسی کنترل نشده دارند، حتما باید تست اچ پی وی دهند.

آیا زگیل به جنین منتقل می شود ؟

بله؛ در صورتی که مادر به ویروس HPV مبتلا باشد، این ویروس را به جنین خود منتقل می کند.

زگیل تناسلی در زنان شایع تر است یا مردان ؟

طبق آمار های ارائه شده، مبتلایان خانم به ویروس اچ پی وی بیشتر از تعداد مبتلایان آقا هستند.

افراد در معرض خطر زگیل های تناسلی ؟

افراد بین رنج سنی 12 تا 35 سال که واکسن HPV تزریق نکرده اند، افرادی که روابط جنسی کنترل نشده و بی بند و بار دارند در معرض ابتلا به ویروس زگیل تناسلی هستند.

آیا زگیل تناسلی درد و خارش دارد ؟

گاهی اوقالت ممکن است که زائده های زگیل تناسلی همراه با درد یا خارش باشد.

داروهای گیاهی تا اندازه روی زگیل تاثیر می گذارند ؟

برای درمان بیماری زگیل تناسلی هر نوع دارویی باید با تجویز پزشک مصرف شود، و دراین مورد به هیچ عنوان به تبلیغات گزاف و بیهوده توجه نکنید.

منبع »

www.nedayesalamat.com/علائم-زگیل-تناسلی/