رشته حقوق یکی از پرطرفدارترین رشته‌های علوم انسانی است که بیشتر دانش‌آموزان این رشته برای انتخاب شغل‌های وکالت، قضاوت، سردفتری، مشاوره‌ی حقوقی در شرکت‌ها و بانک‌ها در آینده آن را انتخاب می‌کنند؛ اما در بین آن‌ها وکالت بین دانش‌آموزان بسیار طرفدار دارد.

می‌توان گفت حداقل نیمی از فارغ‌التحصیلان رشته حقوق جذب شغل وکالت می‌شوند. ما در این مطلب سعی خواهیم کرد در مورد تحصیلات لازم و ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری لازم برای موفقیت در این شغل صحبت کنیم.

وکیل شخصی است که بر طبق قانون وظیفه‌ی برقراری عدالت را دارد و در لغت وکیل کسی است که از طرف شخص دیگری (اعم از حقوقی یا حقیقی) به موجب عقد وکالت برای انجام کاری مأمور میشود. برخی از وکلا به افراد در حوزههای مختلف مشاورهی حقوقی میدهند یا به استخدام شرکتها، مؤسسات و سازمانها درآمده و به انجام امور حقوقی و وکالت ی شرکتها مشغول میشوند.

تحصیلات لازم برای ورود به شغل وکالتo

افرادی که قصد دارند در آینده به شغل وکالت تهران روی آورند باید در دبیرستان شاخه‌ی علوم انسانی را انتخاب کنند و پس از فارغ‌التحصیلی در این رشته در کنکور علوم انسانی شرکت کنند و هنگام انتخاب رشته، رشته حقوق یا الهیات و معارف اسلامی (فقه و مبانی حقوق اسلامی) را انتخاب کنند و دوره‌ی کارشناسی این رشته‌ها را به مدت چهار سال بگذرانند.

همچنین فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد رشته‌های حقوق خصوصی، حقوق سردفتری، حقوق ثبت اسناد و املاک، حقوق اسناد و قراردادهای تجاری، حقوق بین‌الملل، حقوق حمل‌ونقل، حقوق جزا و جرم‌شناسی، حقوق کیفری اطفال و نوجوانان، حقوق عمومی، حقوق نفت و گاز، حقوق بشر، حقوق مالکیت فکری، حقوق اقتصادی، حقوق دادرسی اداری، حقوق هنری و ادبی، حقوق محیط‌زیست، حقوق تجارت بین‌الملل، حقوق خانواده، حقوق تجاری اقتصادی بین‌المللی، حقوق شرکت‌های تجاری، حقوق ارتباطات، مدیریت نظارت و بازرسی، مدیریت اصلاح و کیفرهای قضایی، مدیریت دادگستری نیز می‌توانند به این شغل روی آورند.

همچنین فارغ‌التحصیلان حوزه‌های علمیه نیز می‌توانند با داشتن ویژگی‌های لازم و گذراندن آزمون‌های لازم وارد شغل وکالت شوند.

همچنین بخوانید مقاله ویژگی‌های وکیل دعاوی خانواده چیست را شاید برایتان جالب باشد.

برای وکیل شدن از کجا شروع کنیم ؟

رشته دبیرستانی برای وکیل شدن

رشته ی علوم انسانی رشته ای است که فرد علاقمند به وکالت باید در دبیرستان آن را انتخاب کند. این افراد پس از اینکه در این مرحله فارغ التحصیل شدند با شرکت در کنکور علوم انسانی یکی از رشته های حقوق یا فقه و مبانی حقوق را انتخاب می نمایند.

از طرفی کسی که در حوزه دروس فقهی را خوانده است در صورت وجود شرایطی هم می تواند به وکالت روی آورد.

رشته دانشگاهی برای وکیل شدن

همانطور که گفتیم فرد با شرکت در کنکور علوم انسانی و در صورت مجاز شدن انتخاب یکی از رشته های حقوق، فقه و مبانی یا فقه و حقوق می تواند با گذراندن کارشناسی و یا لیسانس این رشته وارد مرحله بعدی برای نزدیک شدن به وکالت بشوند.

واحد هایی که در این رشته ها گذرانده می شوند فرد را با قوانین اَشنا می کنند و باعث می شود که فرد بتواند در آینده از این درس های گذرانده استفاده کند و معلومات خود را افزایش هم بدهد.

اساسی ترین دروس که برای وکیل شدن مورد نیاز است در آزمون های وکالت درسهایی مثل حقوق مدنی، آیین دادرسی مدنی، حقوق کیفری و قوانین مربوطه خواهد بود.

شاید جالب باشد بخوانید : چگونه وکیل شویم

معرفی رشته حقوق – تاریخچه علم حقوق

همواره و در طول تاریخ، علم حقوق به دنبال قضاوت و جستجوی عدالت بوده است و قدمت آن به اولین تمدن های بشری می رسد. دانش و علم حقوق و قضاوت در تمدن هایی مثل تمدن سومر، مصر باستان، آشور، ایران، بابل، و … وجود داشته است و هر تمدنی به روش خود به دنبال تحقق عدالت بوده است. برای مثال در دوران اشکانیان جنایت دینی مثل ارتداد همانند خیانت به شاه مجازاتش اعدام بود.

مدرسه حقوق در سال 1298 در ایران زیر نظر وزارت عدلیه تاسیس شد و به آموزش حقوق می پرداخت. در سال 1313 شمسی با تاسیس دانشگاه تهران، مدرسه حقوق با مدرسه تجارت و مدرسه سیاسی تلفیق شد و دانشکده حقوق و علوم سیاسی و اقتصادی را به وجود آورد. مجددا در سال 1340 شمسی نام این دانشکده تغییر کرد و به دانشکده حقوق و علوم سیاسی تبدیل شد و تا به امروز تحت همین عنوان دانشجو می پذیرد. علاوه بر این به تدریج رشته حقوق در دانشگاه های مختلف کشور گسترش یافت و تدریس می شود.

شما میتوانید بخوانید مقاله ویژگی های وکیل ملکی مجرب را شاید برایتان جالب باشد و مطالب مفیدی داشته باشد.

آشنایی با کارشناسی رشته حقوق

رشته حقوق ناظر بر تمام روابط اجتماعی مردمان یک سرزمین است که آثار حقوقی دارد. روابط اجتماعی شامل دایره ی گسترده ای از ارتباطات می شود. درواقع حقوق قوانین و مقررات ناظر بر همه این رابطه هاست. ارتباطاتی چون ارتباط بین دولت و مردم، ارتباط  میان مردم، ارتباط میان دولت ها، ارتباط میان قوای سه گانه و … موضوع رشته حقوق است. حقوق به موضوعاتی مثل مالکیت، قراردادها، مسئولیت های اشخاص، قوائد مربوط به ارث، وصیت، ولادت، اقامتگاه اشخاص، مسئولیت های ناشی از حوادث، و … می پردازد. در مقطع کارشناسی دانشجویان حقوق به مطالعه مقدماتی علم حقوق می پردازند؛ چراکه این رشته بسیار گسترده است و دانشجویان می توانند در مقاطع بالاتر تحصیلی به صورت تخصصی وارد یکی از شاخه ها و گرایش های حقوق شوند.

رشته دانشگاهی برای وکیل شدن

همانطور که گفتیم فرد با شرکت در کنکور علوم انسانی و در صورت مجاز شدن انتخاب یکی از رشته های حقوق، فقه و مبانی یا فقه و حقوق می تواند با گذراندن کارشناسی و یا لیسانس این رشته وارد مرحله بعدی برای نزدیک شدن به وکالت بشوند.

واحد هایی که در این رشته ها گذرانده می شوند فرد را با قوانین اَشنا می کنند و باعث می شود که فرد بتواند در آینده از این درس های گذرانده استفاده کند و معلومات خود را افزایش هم بدهد.

اساسی ترین دروس که برای وکیل شدن مورد نیاز است در آزمون های وکالت درسهایی مثل حقوق مدنی، آیین دادرسی مدنی، حقوق کیفری و قوانین مربوطه خواهد بود.

آزمون مخصوص وکیل شدن / آزمون وکالت

پس از داشتن مدرک لیسانس فرد می تواند در ازمون هایی که برای ورود به وکالت پیش بینی شده شرکت کند و در صورت قبولی دوره کارآموزی خود را شروع کند.

برای پسران نیاز است که بعد از کارشناسی، دوره خدمت سربازی را هم سپری کنند به این علت که اجازه ورود به وکالت منوط به داشتن کارت پایان خدمت است البته برای دختران طبیعتا به محض فارغ التحصیلی این امکان وجود دارد.

در کشور در حال حاضر از دو جهت وکلا جذب می شوند که هر یک از آن ها بدون اتفاق نظر به جذب وکیل اقدام می کنند.

یکی از این ها “کانون وکلا دادگستری” یا ” اسکودا” و دیگری مرکز مشاوران یا در اصطلاح سال های اخیر “مرکز وکلا” می باشد که این مرکز وابسته به قوه قضاییه است‌.

هر کدام از این دو نهاد در سال یک بار آزمون برگزار می کنند در واقع در یک سال ۲ آزمون وکالت برگزار می شود.

آزمونی که برای وکالت و کارآموزی برگزار می شود منابع زیر را در بر می گیرد:

  • قانون مدنی.
  • قانون آیین دادرسی مدنی.
  • قانون مجازات اسلامی.
  • قانون آیین دادرسی کیفری.
  • قانون تجارت.

این منابع در هر دو نهاد برگزار کننده ازمون وکالت وجود دارد با این تفاوت که در کانون وکلا اصول فقه هم به این جمع اضافه می شود. و در آزمون مرکز وکلا یا مرکز مشاوران به جای اصول فقه درس متون فقه و قانون ثبت و قانون حسبی هم جای دارند.

 

تفاوت های نهاد کانون وکلا و مرکز وکلا در جذب وکیل

تفاوت هایی که در نوع برگزاری این دو آزمون درخور توجه است این می باشد که در کانون وکلا و ازمون اسکودا تنها یک امتحان تستی برای جذب کارآموز وکالت در نظر گرفته می شود و طبق آن کسی که رتبه مناسب را کسب کند قبول شده تلقی می شود و می تواند وارد دوره کارآموزی شود.

در این آزمون ظرفیت تعیین شده است که هر ساله قبل از برگزاری آزمون این ظرفیت ها توسط کانون های وکلای هر استان اعلام می شود. برای مثال در نظر می گیرند که در آزمون امسال برای استان الف ۶۰ نفر ظرفیت وجود دارد با این معیار افراد رتبه ۱ تا ۶۰ قبول شده به حساب می آیند. که این نیز انتقاداتی به همراه آورده.

در مقابل در آزمون مرکز وکلا معمولا تراز و نمره بندی تعیین می کند که چه کسی وارد حیطه وکالت شود. به همین خاطر در این آزمون افراد بیشتری جذب خواهند شد. اما این نوع آزمون تنها به مرحله تستی ختم نمی شود و کسب نمره معیار در آزمون تستی به منزله قبولی نیست و لازم است مراحل مصاحبه شفاهی هم گذرانده شود تا صلاحیت فرد احراز شود‌.

دوره کارآموزی و سپس اختبار

پس از قبولی در آزمون وکالت، فرد موظف است در دوره کارآموزی که برای غالب شغل ها این دوره وجود دارد شرکت کند تا تجربیاتی را تحت نظر وکیل سرپرست به دست بیاورد سپس به صورت مستقل شروع به کار کند. مدت دوره کارآموزی ۱۸ ماه است اما فرد می تواند در این دوره خود پرونده حقوقی هم قبول کند و حق الوکاله هم دریافت کند.

پس از دوره کارآموزی فرد آزمونی دیگر در پیش روی دارد که اصطلاحا به آن “اختبار” می گویند.

اختبار شامل دو مرحله آزمون کتبی و شفاهی است مرحله کتبی از همان قانون ها می باشد به علاوه قانون ثبت، پس از ازمون کتبی فرد کار آموز در یک ازمون شفاهی دیگر باید پاسخگوی سوالات وکیل باتجربه باشد که شاید با طرح یک پرونده و گفتن راه حل آن طی بشود.

پس از طی شدن این مراحل نوبت قسم یا تحلیف می رسد.

تفاوت وکیل با مشاور حقوقی چیست؟

وکلا و کارشناسان حقوقی هردو در رشته حقوق تحصیل می‌کنند؛ اما اگر کسی بخواهد وکیل شود باید بعد از اخذ مدرک لیسانس در رشته حقوق، در آزمون وکالت و دوره کارآموزی شرکت کند تا پروانه وکالت کسب کند. بااین‌حال، مشاور یا کارشناس حقوقی نیازی به گذراندن این مراحل ندارند و می‌توانند بعد از فارغ‌التحصیلی در سازمان‌ها به‌عنوان مشاور حقوقی فعالیت کنند.

یکی از تفاوت‌های دیگری که شغل وکالت با مشاور حقوقی دارد، این است که وکلا نمی‌توانند در شرکت‌ها و سازمان‌ها، به‌طور رسمی استخدام شوند؛ اما برای مشاور حقوقی این اصل برقرار نیست.

در انتها می‌توان این‌طور گفت که وکلا می‌توانند مشاور حقوقی نیز باشند؛ اما یک مشاور یا کارشناس حقوقی، وکیل نیست؛ زیرا پروانه وکالت ندارد.

برای مشاهده آگهی‌های استخدام کارشناس حقوقی کلیک کنید.

وظایف و مسئولیت‌های وکیل

مسئولیت‌های اصلی وکلا بسته به نوع شغلی که در آن فعالیت می‌کنند یا نوع موکلی که برای آن کار می‌کنند (حقیقی یا حقوقی)، می‌تواند متفاوت باشد. بااین‌حال، علیرغم این تفاوت‌ها، وظایف کلیدی و مشترک بین وکلا عبارت‌اند از:

  • پاسخگویی به سؤالات موکل و ارائه توضیحات شفاف
  • حل مشکلات با یافتن راه‌حل‌های مؤثر و مفید
  • مشاوره و توصیه به موکل در مورد راه‌حل‌های موجود یا محصولات و خدمات خاصی که ممکن است برای آن‌ها مفید باشد
  • یادداشت‌برداری از گزارش‌های جلسات برای ثبت مشکلات و راه‌حل‌ها و به‌روزرسانی پرونده‌ها با اطلاعات فعلی

انواع شغل وکالت

همان‌طور که در مقدمه نیز گفتیم، شغل وکالت انواع مختلفی دارد، زیرا حوزه‌های آن بسیار وسیع است و کسانی که در این شغل فعالیت می‌کنند، تخصص‌های مختلفی دارند. در ادامه انواع مختلف این شغل را برای شما نام برده و شرح داده‌ایم.

معرفی رشته حقوق – مزایا و معایب رشته حقوق

رشته حقوق از منزلت و در آمد خوبی در جامعه برخوردار است. به طوری که اگر شما در یک دعاوی موفق شوید، سیل مراجعه کنندگان به دفتر شما سراریز می شود.

از سختی های رشته حقوق کار زیاد و زمان کاری نامشخص آن است. کارشناسان حقوق در دل ماجراهای گوناگون و گاها خشن مثل داستان های جنایی و قتل قرار می گیرند و باید روحیه بالا و توانایی تحمل اضطراب را داشته باشند. همچنین تعداد فارغ التحصیلان رشته حقوق بسیار زیاد هستند و تا حدودی این رشته در جامعه اشباع شده است؛ به همین دلیل بازار رقابتی بین آن ها وجود دارد و وکلا و حقوقدانانی موفق اند که تجربه، مهارت و توانمندی بیشتری داشته باشند.

 

معرفی رشته حقوق – بازار کار و درآمد رشته حقوق

اگر وکیلی با تجربه و ماهر و یا حداقل در چند دعاوی موفق شده باشید، بازار کار و در آمد خوبی در انتظار شماست و برعکس؛ اگر ناموفق باشید چندان به کسب درآمد بالا دل خوش نکنید. باوجود این چون در دوره لیسانس مقدمات حقوق خوانده می شود، برای  بازار کار خوب در حقوق ادامه تحصیل تا مقطع کارشناسی ارشد به دانشجویان توصیه می شود.

فارغ التحصیلان رشته حقوق می توانند با شرکت در آزمون های استخدامی به عنوان مشاور حقوقی در سازمان های دولتی مثل شهرداری ها، بخش داری ها، دانشگاه ها، بانک ها، وزارت خانه ها ، ادارات ثبت اسناد و املاک ، شرکت های خصوصی و … مشغول به کار شوند. درواقع می توان گفت همه واحدهایی که دارای شخصیت حقوقی هستند نیاز به مشاور حقوقی دارند.

علاوه بر این، آن ها می توانند اقدام به تاسیس دفتر اسناد رسمی و دفتر ازدواج و طلاق و یا دفتر وکالت خصوصی خود کنند یا به عنوان کارمند در این دفترها زیر نظر حقوقدانان فعالیت کنند. نمی توان درآمد قطعی برای وکلا و حقوقدانان در نظر گرفت. کارمندان دولتی مطابق قانون وزارت کار حقوق می گیرند اما افرادی که در حوزه خصوصی کار می کنند، با توجه به نوع کار می توانند حقوق بالایی دریافت کنند.