هدف بازرسی تامین اجتماعی از کارگاه ها، شناسایی بیمه شدگان مشمول قانون تأمین اجتماعی و فراهم کردن امکان استفاده آنها از مزایای قانون تامین اجتماعی می‌باشد. بازرسی تامین اجتماعی به دو شیوه انجام می‌شود:

بازرسی از کارگاه ها
بازرسی از دفاتر قانونی

تعیین نحوه بازرسی و شیوه های آن در صلاحیت خود سازمان است. به همین دلیل بخشنامه های مختلف از جمله بخشنامه ۱۱ جدید درآمد و یک جدید بازرسی در مورد نحوه انجام بازرسی از کارگاهها و دفاتر قانونی در راستای اعمال قوانین و مقررات تنظیم شده است.  در این متن جدای از توضیحات مختصر در مورد نحوه بازرسی بیمه، راهنمای بازرسی های کارگاهی در پرتال غیرحضوری بیمه تامین اجتماعی به همراه تصاویر مرتبط برای شما ارائه شده است.

پیشنهاد ویژه : شما میتوانید با ثبت نام در دوره حسابداری پیشرفته از تخفیف های ویژه ما برخوردار شوید

فهرست مطالب

1
قوانین بازرسی تامین اجتماعی از کارگاه‌ها
2
اولویت‌های انجام بازرسی از دفاتر قانونی
3
نحوه اخذ مدارک و ارسال به موسسه حسابرسی تامین اجتماعی
4
اعتراض و پیگیری بازرسیهای تامین اجتماعی از کارگاه‌ها
5
منوی بازرسی‌های انجام شده از محل اشتغال
5.1
فرم مشاهده بازرسی انجام شده توسط سازمان
5.1.1
دکمه جزئیات
5.2
فرم ثبت درخواست برای افراد فاقد بازرسی
6
منوی بازرسی‌های کارگاهی
6.1
فرم مشاهده گزارشات بازرسی‌های کارگاهی
6.1.1
دکمه جزئیات
6.2
فرم ثبت اعتراض
7
مشاهده لیست درخواست‌ها از قسمت تامین اجتماعی من

قوانین بازرسی تامین اجتماعی از کارگاه‌ها

طبق ماده ۴۷ قانون تامین اجتماعی کارفرمایان باید صورت مزد و حقوق و مزایای بیمه شدگان همچنین دفاتر و مدارک لازم را درموقع مراجعه بازرس سازمان دراختیار او قراردهند. بازرسان سازمان می‌توانند از تمام یا قسمتی از دفاتر و مدارک مذکور رونوشت یا عکس تهیه و برای کسب اطلاعات لازم به هریک از رؤسا و کارمندان و کارگران کارگاه و مراجع ذی ربط مراجعه کنند. بازرسان سازمان حق دارند کارگاههای مشمول قانون را مورد بازرسی قرار دهند. نتیجه بازرسی حداکثر ظرف یک ماه از طرف سازمان به کارفرما اعلام خواهد شد. در واقع می‌توان گفت وظایف بازرسان بیمه تامین اجتماعی درمراجعه به کارگاه ها، احراز هویت کارگاه و کارفرمای کارگاه مورد بررسی می‌باشد.

این مطلب را هم بخوانید:  شما حسابدارید یا کارمند امور اداری ؟
اولویت‌های انجام بازرسی از دفاتر قانونی
کارگاههای حائز شرایط صدور مفاصاحساب قرارداد براساس بازرسی.
قرارهای صادرا از سوی هیاتهای تشخیص مطالبات.
دستور موردی مدیرعامل سازمان، معاونت بیمه‌ای، اداره کل وصول حق بیمه و محاکم قضایی (دستور مقامات).
اشخاص حقوقی درحال تصفیه، انحلال، ورشکستگی و موضوع ماده ۳۷ قانون.

نحوه اخذ مدارک و ارسال به موسسه حسابرسی تامین اجتماعی

۱- دریافت فرم شماره ۱ (پیوست یک) و فرم اطلاعات اولیه بازرسی از سیستم و ابلاغ آن به کارفرما.

درخواست بازرسی شرکتهای بخش خصوصی با رعایت تصویب نامه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به شماره ۵۰۴۳۲ مورخ ۱۳۹۶/۰۴/۳۱، صرفا از آخرین سال مالی با لحاظ موارد استثنای تصویب نامه صادر می‌شود.  دستگاه های اجرایی، شرکتهای دولتی، شهرداری‌ها، نهادها و موسسات عمومی غیردولتی مشمول این تصویب نامه نمی‌شوند.

۲- دریافت اطلاعات مالی مورد نیاز بازرسی و مستندات  موضوع فرم شماره ۱ طی نامه رسمی کارفرما (اشخاص حقوقی با امضای مدیرعامل و صاحبان امضای مجاز طبق اساسنامه و یا آخرین آگهی تغییرات و ممهور به مهر شرکت – اشخاص حقیقی با امضای کارفرما و اثر انگشت). این اطلاعات در سامانه متمرکز بازرسی دفاتر توسط کارفرما از طریق پرتال غیرحضوری به سازمان ارائه شده و نیازی به مراجعه حضوری نیست.

۳- اخذ فرم شماره ۲ (پیوست ۲) و ارسال مدارک و مستندات دریافتی موضوع بند ۲ به موسسه حسابرسی.

اعتراض و پیگیری بازرسیهای تامین اجتماعی از کارگاه‌ها

با توجه به اجرای طرح فرآیند بازرسی الکترونیک (هوشمند) کارگاهها، کارفرمایان و بیمه شدگان می‌توانند به صورت الکترونیکی و بدون نیاز به حضور در محل شعب تامین اجتماعی، نسبت به پیگیری و یا درخواست و همچنین اعتراض به بازرسی اقدام کنند.

کارفرمایان و بیمه شدگان می‌توانند به آدرس Erequest.tamin.ir ( با همان حساب کاربری و رمز عبور پورتال مشاهده سوابق به آدرس Sabeghe.tamin.ir) (مراجعه و ضمن ثبت نام در سایت فوق موارد ذیل را نیز پیگیری کنند:

مشاهده بازرسی‌های انجام شده از کارگاه (لیستی که مشاهده خواهید کرد بر مبنای پورتال کد ملی نمایش داده خواهد شد)
درخواست اعتراض به بازرسیهای انجام شده (هم از طرف کارفرما و هم از طرف بیمه شده)
مشاهده اعتراضات انجام شده به بازرسی
ثبت درخواست بازرسی برای افراد فاقد بازرسی (چنانچه بیمه شده ای در کارگاهی مشغول به‌کاربوده وکارفرمای مربوطه نسبت به ارسال لیست کارکرد و پرداخت حق بیمه به شعب سازمان اقدام ننماید؛ بیمه شده میتواند درخواست خود را در پورتال سایت فوق وارد نماید)

پیشنهاد ویژه : شما میتوانید با ثبت نام در دوره حسابداری پیشرفته از تخفیف های ویژه ما برخوردار شوید

این مطلب را هم بخوانید:  چگونگی رسیدگی دفاتر توسط تامین اجتماعی
منوی بازرسی‌های انجام شده از محل اشتغال

همانند شکل زیر این منو شامل گزینه های زیر است:

مشاهده بازرسی انجام شده توسط سازمان
ثبت درخواست برای افراد فاقد بازرسی

فرم مشاهده بازرسی انجام شده توسط سازمان

بیمه شده می‌تواند از این فرم برای مشاهده بازرسی های انجام شده از کارگاه محل اشتغال خود استفاده کند. مواردی که در لیست مشاهده می‌شود اطلاعات بازرسی‌هایی می‌باشد که بیمه شده در آن وجود دارد که با کلیک بر روی دکمه جزئیات می‌تواند اطلاعات بازرسی مربوط به شماره بیمه خود را مشاهده کند.

فرم ثبت درخواست برای افراد فاقد بازرسی

کاربر در صورت داشتن یکی از شرایط زیر می‌تواند از این فرم استفاده کند:

تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی نباشد.
در کارگاهی مشغول به کار باشد اما وضعیت اشتغال خود را به سازمان اطلاع نداده باشد.
بیمه شده از شماره کارگاه و شماره بیمه خود اطلاع نداشته و درخواست تغییر وضعیت اشتغال را دارد. که در این صورت می‌تواند درخواست بازرسی از کارگاه محل اشتغال خود را ثبت کند.

کاربر می‌تواند پس از تکمیل مقادیر الزامی در فرم فوق، با کلیک بر روی دکمه تایید اعتراض خود را ثبت کرده و به کمک کد پیگیری مشاهده شده از قسمت تامین اجتماعی من مراحل پیشرفت درخواست خود را پیگیری کند.

توجه داشته باشید

تمامی بیمه شدگان و کارگرانی که لیست بیمه آنها توسط کارفرمای مرتبط به سازمان ارسال نمی‌شود می‌توانند این فرم را تکمیل و درخواست بازرسی خود را از کارگاه مربوطه ارسال کنند و نیاز نیست که قبلا جز بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی باشد.
پس از ثبت اعتراض، درخواست بازرسی در سیستم بازرسی ایجاد می گردد که در صورت تایید شعبه، بازرسی طبق اعتراض ثبت شده انجام شده و نتیجه اعتراض توسط پیامک به کاربر ارسال می‌شود.

منوی بازرسی‌های کارگاهی

همانند شکل زیر این منو شامل گزینه زیر است:

مشاهده گزارشات بازرسی‌های کارگاهی

فرم مشاهده گزارشات بازرسی‌های کارگاهی

در این فرم امکان مشاهده لیست بازرسی های انجام شده تامین اجتماعی از تمام کارگاه هایی که دارای ارتباط کارفرمایی با کاربر می باشد قابل مشاهده است.

پیشنهاد ویژه : شما میتوانید با ثبت نام در آموزشگاه حسابداری از تخفیف های ویژه ما برخوردار شوید

فرم ثبت اعتراض

کارفرما می‌تواند برای آخرین بازرسی ثبت شده از کارگاه خود طبق جزئیات مشاهده شده، اعتراض ثبت کند. همانطور که در فرم مشاهده شده اطلاعات بیمه شده و کارگاه به کاربر نشان داده می‌شود. کافیست پس از پر کردن اطلاعات مورد نظر و ثبت شرح اعتراض بر روی دکمه تایید کلیک کند.

توجه داشته باشید

در صورتیکه آخرین بازرسی تامین اجتماعی در سال جاری انجام شده باشد امکان ثبت اعتراض دارد. همچنین برای هر بازرسی می توان یک اعتراض ثبت کرد.
پس از ثبت اعتراض درخواست بازرسی در سیستم بازرسی ایجادشده که در صورت تایید شعبه، بازرسی طبق اعتراض ثبت شده انجام شده و نتیجه از طریق پیامک به کارفرما ارسال می‌شود.

منبع:https://persianhesab.com

پیشنهاد مطالعه:

حسابداری بازرگانی چیست؟

آموزش صفر تا صد حسابداری پیمانکاری در تهران

آموزش حسابداری به صورت آنلاین

فرار مالیاتی چیست ؟