لاستیک خودرو، آخرین قسمت از آن است که وظیفه کنترل نیرو را به عهده دارد و همچنین تنها بخشی از خودرو است که با زمین در تماس است و بنابراین وظیفه ای ویژه در بهبود کیفیت رانندگی و آسایش سرنشینان دارد. از این رو سلامت تایر ها برای همه رانندگان اهمیت فراوانی دارد که باید به صورت منظم مورد بررسی قرار گیرد.

اما نشانه های مختلفی وجود دارد که به شما نشان می‌دهد لاستیک خودرویتان نیاز به تعمیر و یا تعویض دارد. مثلا همان طور که می‌دانید خالی شدن باد لاستیک به معنی پنچری و نیاز تایر به پنجرگیری است. اما یکی از نشانه های وجود مشکل در خودرو صدا دادن تایرهای آن است.

علت های متعددی ممکن است موجب خارج شدن صداهای عجیب و غریب و نامتعارف از لاستیک های جلوی پراید شود. پیش از آن که به دنبال دلایل صدا دادن لاستیک های جلویی پراید باشید مطمئن شوید که صدایی که به گوش می‌رسد دقیقا از خود لاستیک خارج می‌شود.

انواع صداهای لاستیک جلوی پراید

انواع صداهای لاستیک جلوی پراید

اگر صدایی که می‌شنوید به صورت تق تق باشد و دقیقا از خود لاستیک نباشد، یعنی به طور مثال موقع حرکت و یا چرخش فرمان به یک طرف، از بخش های مکانیکی دستگاه خارج شود، دلیل شنیدن آن می‌تواند خراب شدن کلگی بیرون پلوس باشد و ربطی به خود لاستیک ندارد.

همچنین اگر صدایی که می‌شنوید حالت جیر جیر مانند داشته باشد ممکن است به معنی خراب شدن ترمز جلو باشد که در صورت شنیدن آن حتما باید به تعمیرگاه مراجعه نمایید تا مشکل برطرف شود.

اما اگر صدایی که می‌شنوید دقیقا از خود لاستیک خارج می‌شود، دلایل دیگری دارد که در این مقاله به آن ها خواهیم پرداخت.

البته به یاد داشته باشید که برخی صداها که دائما از لاستیک شنیده می‌شوند طبیعی هستند و منظور از صدا دادن لاستیک، صداهای نامتعارفی است که از آن شنیده می‌شود.

یکی از دلایلی که ممکن است موجب تغییر صدای لاستیک شود سردی و گرمی هوا است. به علاوه، اگر مسیری که طی می‌کنید مسیر عادی نیست و سطح آن متفاوت است، ممکن است صدای نامتعارفی از لاستیک خارج شود.

یکی دیگر از مواردی که موقع شنیدن صدای جیغ از لاستیک باید به آن توجه کنید سبک رانندگی کردن است. به طور کلی اگر بخواهیم دلایل صدا دادن لاستیک جلوی پراید را دسته بندی کنیم به موارد زیر می‌رسیم:

جنس تایر

برخی از برندهای تایر مثل بریجستون یا یوکاهاما نسبت به سایر برندها بیشتر صدا می‌دهند.

سرعت زیاد

به خصوص در مواقعی که می‌خواهید در سرعت بالا بپیچید، امکان شنیدن صدا از چرخ ها بسیار زیاد است.

بالانس نبودن چرخ ها

اگر لاستیک پله داشته باشد، هنگام حرکت از آن صدا می‌شنوید. اگر جلوبندی خودرو فرسوده باشد، روی تایرها پله ایجاد می‌شود و در نتیجه درست روی زمین ثابت نمی‌شود و احتمالا صدای جیغ مانند از آن می‌شنوید.

دمای هوا

همان طور که گفته شد، سرد و گرم شدن هوا روی صدایی که از لاستیک خارج می‌شود تاثیر دارد. به این صورت که در تابستان که هوا نسبت به سایر فصل های سال گرم تر است، چسبندگی تایرها بیش تر می‌شود و این موضوع باعث می‌شود که اصطکاک لاستیک ها با زمین و آسفالتی که در اثر تابش خورشید داغ شده است بالا تر برود که همین مسئله سبب تولید و ایجاد سر و صدا می‌شود.

نو بودن لاستیک

لاستیک های نو تا چند روز موقع رانندگی صدا تولید می‌کنند.

نبودن چرخ در محور اصلی

گاهی اوقات ممکن است در اثر برخورد ضربه شدید به چرخ ها جلو، از محور اصلی خود خارج شوند که یکی از علت های شایع شنیده شدن صداهای نامتعارف از لاستیک های جلوی پراید می‌باشد.

مقالات مرتبط :

لاستیک 165 بهتره یا 175

بهترین کارخانه های لاستیک سازی ایران

تفاوت لاستیک 205 با 185

لاستیک گل ریز یا گل درشت

معایب لاستیک پهن برای 206

تفاوت فاق لاستیک 60 با 65

مزایا و معایب لاستیک 205 برای پژو 405

منبع