سگ سرابی اصیل یکی از سگ‌ های قدرتمند با نژاد اصیل ایرانی است که طرفداران بسیار زیادی بین انواع سگ‌ های جنگی دارد، سگ سرابی را که در کشور ما با نام‌ های مختلفی همچون سگ چوپان ایرانی، ماستیف ایرانی، ماستیف پرشین، سرابی ماستیف هم می‌ شناسند، به دلیل داشتن جثه بسیار بزرگ و پنجه‌ های قوی و مهارت فوق العاده در نبرد علاوه بر ایران در سایر کشور های اروپایی و حتی در مناطق مختلفی از آمریکا نیز از این سگ برای محافظت و نگهداری از ویلا باغ، بیشتر از آن به عنوان یک سگ نگهبان استفاده می‌ شود.

در ادامه این مطلب ما را همراهی نمایید تا اطلاعات کامل و دقیقی را در مورد سگ سرابی، نگهداری از آن، نوع تغذیه و مطالب مفیدی که شما باید در مورد این نژاد اصیل بدانید را در اختیارتان قرار دهیم.

توجه» برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سگ های سرابی با نژاد اصیل ایرانی و آشنایی با نحوه مراقبت، نگهداری و تغذیه سگ های سرابی می توانید مقاله آموزشی سگ سرابی اصیل را در وب سایت خبری mr-bookman.ir مطالعه نماید.

سگ سرابی بزرگ وحشی
سگ سرابی بزرگ وحشی

سگ سرابی سیاه جنگی

سگ نژاد سرابی اصیل دارای مشخصاتی مانند رنگ حنایی ملایم، قهوه‌ ای تیره و یا مشکی است، وزن این نوع نژاد معمولا بین ۵۵ تا ۹۰ کیلو گرم می‌ باشد و قد آن هم حدود ۷۰ تا ۹۰ سانتی‌ متر است.

البته متاسفانه به این دلیل که در کشور ما خیلی از افرادی که سگ نگهداری می‌کنند اطلاعات دقیقی در مورد نژاد سگ‌ ها ندارند متاسفانه به دلیل این عدم آگاهی نژاد سگ سرابی با نژاد های دیگر ترکیب شده است و در مناطق مختلف کشور امروزه سگ‌ هایی را مشاهده می‌ کنیم که این مشخصات دقیق را با نژاد اصیل سگ سرابی ندارند.

طول عمر سگ سرابی معمولا بین ۱۰ تا ۱۶ سال است، قیمت این سگ هم که در بازار بین ۵ تا ۱۵ میلیون تومان می‌ باشد.

سگ سرابی سیاه

شما اگر بتوانید یک نژاد اصیل از سگ‌ های سرابی را پیدا کنید رنگ آن چندان تفاوتی ندارد، معمولا سگ‌ های سرابی با رنگ سیاه از طرفداران بیشتری برخوردار هستند به دلیل اینکه نژاد سرابی جثه بسیار بزرگ و قوی دارند رنگ‌ های سیاه آنها خوفناک تر به نظر می رسد.

سگ وحشی سرابی

همانطور که گفته شد زادگاه اصلی نژاد سرابی شهر سراب در استان آذربایجان شرقی و یک منطقه کوهستانی و سرد است، به دلیل موقعیت خاص این موقعیت جغرافیایی معمولا اکثر نژاد های سگی که در این مناطق وجود دارد بسیار قدرتمند و سرسخت هستند که سرآمد همه آنها نیز نژاد سرابی می‌ باشد که در این شرایط آب و هوای ایده‌ آل بدن آنها کاملا سرسخت و مقاوم است.

و یکی از نکات بسیار مهم در مورد سگ اصیل سرابی این است که نوع سگ آب و هوای سرد و معتدل را بسیار دوست دارد، پس بهتر است که در صورتی که در این شرایط آب و هوایی زندگی می‌ کنید از این نژاد استفاده نمایید و نژاد سرابی چندان آب و هوای گرم و خشک را نمی‌ تواند تحمل کند.

بزرگترین سگ سرابی

پیدا کردن بزرگترین سگ سرابی اصیل کار بسیار دشواری است، در صورتی که تغذیه توله سگ سرابی مناسب باشد و در شرایط آب و هوایی مناسبی زندگی کند قطعا جثه آن نیز بزرگتر خواهد شد.

پس پیشنهاد می‌ کنیم که اگر توله سگ سرابی اصیل را خریداری کردید آن را در یک شرایط مناسب نگهداری نمایید تا مراحل رشد این نژاد از سگ ایرانی به خوبی سپری شود.

سگ سرابی بزرگ جنگی

اکثر مردمی که با نژاد های مختلف سگ آشنا هستند سگ سرابی اصیل ایرانی را با نام سگ سرابی ذات قدیم می‌ شناسند، به دلیل اینکه پوست سگ‌ های نژاد سرابی همانند بسیاری از سگ‌ های نگهبان ضخیم و دو لایه است و به گونه‌ ای که لایه زیرین یک عایق دما در زمستان سرد و تابستان گرم می‌ باشد و لایه بیرونی آن یک عایق مقاوم در برابر آب و برف به وجود آورده است.

در واقع وجود این پوست ضخیم و دو لایه باعث شده که سگ‌ های نژاد سرابی در مبارزات با حیوانات وحشی و درنده خیلی آسیب نبینند و زخم‌ های عمیقی بر سطح بدن آنها وارد نشود.

قد سگ سرابی

معمولا سگ‌ های سرابی نر قد آن ها حدود ۷۵ تا ۹۰ سانتی‌متر و سگ‌ های ماده نژاد سرابی ۷۰ تا ۸۵ سانتی‌متر می‌ باشد، در مورد وزن این نژاد از سگ‌ های ایرانی هم باید گفت که سگ‌ های نر با نژاد سرابی حدود ۶۰ تا ۹۰ کیلوگرم و سگ‌ های ماده با نژاد سرابی حدود ۵۵ تا ۸۰ کیلوگرم هستند.

مشخصات توله سگ سرابی

در صورتی که قصد خریداری توله سگ‌ های نژاد سرابی را داشتید باید بدانید که مشخصات سگ سرابی عبارت است از ‌رنگ هایی مثل خاکستری، قهوه‌ای روشن متمایل به زرد، یا سوخته کمرنگ و حنایی، معمولا سگ‌ های سرابی چهره‌ ای سیاه و خاکستری و گوش‌ هایی خاکستری رنگ دارند.

همچنین اگر به تصویر این نوع سگ‌ های ایرانی دقت کرده باشید دارای استخوان‌ های بسیار قوی و بلند با سری بزرگ و گردنی کشیده و تنومند هستند.

همچنین سایز پوزه این نوع سگ‌ ها هم نسبت به سگ‌ های خارجی کوتاه‌ تر می‌ باشد.

تغذیه سگ سرابی

در ابتدا قبل از اینکه شرایط نگهداری و تغذیه سگ‌ های نژاد سرابی را به شما معرفی بکنیم باید این نکته مهم را شما بدانید که سگ‌ های اصیل سرابی تا دو سالگی رشد کرده و تا این سن به هیچ عنوان نباید فعالیت‌ های خیلی سنگین مانند جنگ و جفتگیری را داشته باشند، پس در این مورد مهم بسیار دقت داشته باشید چرا که اگر به این موضوع توجه نکنید عملا نژاد اصیل این سگ ارزشمند ایرانی را تحت تاثیر قرار می‌ دهید.

برای نگهداری از این سگ‌ ها شما می‌ توانید مانند سایر حیوانات خانگی کار هایی مانند برس کشیدن و شانه زدن منظم و همچنین استحمام در مواقع ضروری استفاده کنید واکسن آن را نیز می‌توانید با مراجعه به کلینیک‌ های دامپزشکی به صورت مرتب انجام دهید.

در مورد تغذیه این نژاد از سگ ایرانی هم باید گفت که شما می‌ توانید از مکمل‌ های مانند تخم مرغ آب پز، شیر، نان، گوشت، مرغ آب پز، مخصوصا سینه مرغ سیب زمینی و هویج آب‌ پز استفاده نمایید.

سایر غذا هایی که می‌ توانید هر چند وقت یکبار به سگ بدهید ماهی آب پز، البته به شرط نداشتن استخوان، پای مرغ، و انواع گوشت پرنده‌ها نیز برای نژاد سرابی بسیار مفید و مغذی است.

نگهداری سگ سرابی

در مورد شرایط نگهداری نژاد اصیل سرابی هم گفته شد که بهتر است که این نوع سگ‌ ها در مناطقی با آب و هوای سرد و معتدل زندگی کنند، بهترین آب و هوای جغرافیایی در کشور ما برای نگهداری سگ‌ های نژاد سرابی مناطق شمال و شمال غرب کشور، همچنین مناطق غرب کشور می باشد.

پرورش سگ سرابی

در مورد پرورش دادن سگ های سرابی این نکته را باید بدانید که این سگ ها بسیار باهوش و وفادار هستند، شما باید پروسه پرورش سگ های سرابی را از 8 ماهگی شروع کنید، برای پرورش دادن آن ها از آن جایی که این حیوان بسیار باهوش است و خیلی از مهارت ها را به سادگی یاد میگیرد، باید بدانید که برای انجام کارهای خوب دائما او را تشویق کنید و به او خوراکی بدهید، با این کار سگ متوجه می شود که چه کارهایی را شما دقیقا از او می خواهید، و در مقابل انجام کارهای بد او سکوت کنید و به او کم محلی کنید، اینگونه سگ متوجه می شود که چه کارهایی را هرگز نباید انجام دهد.

ویژگی‌ های سگ سرابی

تا به اینجا شما با شرایط فیزیکی سگ‌ های نژاد سرابی آشنا شدید، نکات مهم دیگری که در مورد سگ‌ های سرابی باید بدانید این است که به دلیل ساختار محکم و اسکلت بندی قوی و استوار این نژاد از سگ‌ های ایرانی در شرایطی سگ های اصیل سرابی دچار برخی از بیماری‌ ها نیز شوند.

به عنوان مثال به دلیل وزن بالای این سگ‌ ها و فشاری که به مفاصل آنها وارد می‌ شود می‌ تواند در مرور زمان سگ‌ های نژاد سرابی را دچار بیماری‌ های التهابی مفصلی نماید.

همچنین در صورتی که سگ‌ های نژاد سرابی در شرایط آب و هوایی نامناسبی استفاده شوند و فعالیت کافی را در طول روز نداشته باشند قطعا دچار ضعف و افسردگی می‌ شوند.

در نتیجه بهترین راه برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی برای سگ‌ های نژاد سرابی این است که شرایط تغذیه و نگهداری آنها باید به درستی رعایت شود.

منبع » وب سایت mr-bookman.ir