اگزوز خودرو یکی از مهمترین قطعات در خودرو است که همه تقریبا آن را می‌شناسند اما شاید دقیقا عملکرد آن را ندارند.

اگزوز خودرو گازهایی را که موقع احتراق سوخت در موتور خودرو تولید می‌شود را به انتهای خودرو منتقل می‌کند. احتمالا دقت کرده اید که ماشین های قدیمی نسبت به ماشین های امروزی به مراتب پر سر و صداتر بوده اند که یکی از دلایل این موضوع ارتقا یافتن اگزوز هاست که وظیفه بی صدا کردن ماشین را برعهده دارند.

اگر بخواهیم اجزای اگزوز خودرو را نام ببریم اول از همه باید به منیفولد اشاره کنیم. قسمت های بعدی اگزوز نیز شامل لوله های رابط، کاتالیست، انبار اگزوز خودرو و لوله بلند خروج دود هر یک وظایفی دارند که در ادامه به شرح آن ها پرداخته ایم.

لوله های رابط اگزوز خودرو

لوله های رابط اگزوز خودرو

لوله اگزوز، ارتباط بین سیستم اگزوز و منیفولد را برقرار می‌کند. لوله های رابط اگزوز اصولا قطری بین یک تا دو سانتی متر دارند و فرم کلی آن ها به صورت یک حرف L است.

کاتالیست

کاتالیست ها دارای یک نوع فیلتر از جنس سرامیک هستند که دود خارج شده از موتور را تصفیه کند. در واقع وظیفه اصلی کاتالیست، پایین آوردن سطح آلایندگی خودرو است. لازم به ذکر است که کاتالیست های خودروهای داخلی شتاب ماشین را کم می‌کنند که باعث شده بعضی از رانندگان اقدام به باز کردن آن از خودرو نمایند که حتی بدون در نظر گرفتن بحث آسیب زدن به محیط زیست هم به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌شود.

انبار اگزوز خودرو

این قسمت از اگزوز وظیفه کم کردن صدای خودرو را دارد. انبار اگزوز خودرو قسمتی از آن است که باعث کاهش لرزش لوله اگزوز می‌شود. در واقع عاملی که لرزش و صدای لوله اگزوز را تعیین می‌کند جنس و سایز انبار اگزوز است.

لوله بلند خروج دود

لوله بلندی که به انتهای خودرو می‌رسد و دود از آن خارج می‌شود لوله بلند خروج دود نام دارد که همیشه آن ها را پشت خودرو ها در سطح شهر دیده اید. کار سیستم اگزوز با خارج کردن دود از لوله های خودرو پایان می‌یابد.

گازهای خروجی اگزوز

گازهای خروجی اگزوز نقش ویژه ای در آلوده کردن شهر ها دارند که از میان آن ها می‌توان به کربن دی اکسید، کربن مونو اکسید، انواع اکسید های نیتروژن، گوگرد دی اکسید، هیدروکربن ها، نزن و ذراتی مانند دوده های سیاه اشاره کرد.

تقریبا همه ما اسم اکسید های گوگرد و نیتروژن، دی اکسید و مونو اکسید کربن را شنیده ایم اما شاید با مضراتی که این گاز های برای ما دارند آشنا نباشیم

گاز های خارج شده از اگزوز شامل موارد نام برده شده، اکثرا سرطان زا هستند و استنشاق آن ها توسط انسان آسیب های جدی به ریه ها و بدن وارد می‌کند.

منیفولد از اجزای اگزوز خودرو

این قسمت از اگزوز دود تولید شده در موتور را از سرسیلندر به سمت لوله اگزوز منتقل می‌کند.

اگزوز چه نقشی در خودرو دارد

اگزوز چه نقشی در خودرو دارد

اگزوز در واقع کار مکانیکی انجام نمی‌دهد. می‌توان گفت که اگزوز خودرو همان دودکشی است که دود داخل خودرو را به بیرون هدایت می‌کند. ماندن دود تولید شده در خودرو منجر به آسیب جدی به آن می‌شود و از این بابت نقش اگزوز بسیار پررنگ می‌شود که گاز های تولید شده ناشی از احتراق سوخت مصرفی ماشین را از بدنه به بیرون هدایت می‌کند.

صداهای مختلف اگزوز خودرو چه مشکلاتی را نشان می‌دهند؟

در صورتی که صداهای مختلف از اگزوز خارج شود می‌تواند نشان دهنده مشکلاتی باشد که برای خودرو پیش آمده است. برخی از این مشکلات شامل موارد زیر می‌شود:

-ممکن است بست های نگه دارنده منبع اگزوز شکسته باشند.

-ممکن است قلابی که منبع اگزوز را به خودرو متصل کرده است شکسته یا شل شده باشد.

-ممکن است قطعات متصل کننده منبع اگزوز خودرو پوسیده یا سوراخ شده باشند.

-ممکن است مشکل از پوسیدن تیغه های داخلی منبع اگزوز باشد.

دقت کنید که فقط از روی صدای اگزوز نمی‌توانید مشکل آن را به صورت قطعی حدس بزنید. اعلام قطعی مشکل اگزوز باید با بررسی زیر خودرو و توسط یک مکانیک ماهر انجام شود.

چرا صدای اگزوز زیاد است

از دلایل زیاد بودن صدای اگزوز وجود نشتی آن است که برای کم کردن صدای اگزوز باید برطرف شود.

قسمتی از اگزوز که بالاتر به آن اشاره شد، یعنی انبار اگزوز وظیفه کنترل صدای اگزوز را برعهده دارد که خروج سر و صدای ناهنجار از اگزوز می‌تواند بهعلت وجود مشکل در این قطعه نیز باشد که نام دیگر آن صدا خفه کن اگزوز است.

چگونه صدای اگزوز را کم کنیم؟

بنا به دلیل خروج صدای زیاد از اگزوز و با ریشه یابی مشکل می‌توانید به کم کردن صدای اگزوز اقدام نمایید.

مثلا اگر مشکل از صدا خفه کن است باید آن را تعمیر ای تعویض نمایید.

ممکن است مشکل از نشتی اگزوز باشد که در این صورت باید اقدام به رفع آن نمایید.

راه دیگری که برای کم کردن صدای خارج شده از اگزوز دارید استفاده کردن از سایلنسر است که محل خروجی صدا را تنگ کرده و به این ترتیب صدای خارج شده را کاهش می‌دهند. نصب کردن آن نیز بسیار ساده است و خودتان شخصا می‌توانید به راحتی آن را روی لوله اگزوز نصب کنید.

دلایل شنیده شدن صدای پت پت از اگزوز

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است برای اگزوز پیش بیاید شنیده شدن صدای پت پت است که ممکن است دلایلی به شرح زیر داشته باشد:

با خراب یا کثیف شدن سنسور ها و حسگر های اکسیژن، خودرو موقع در جا کار کردن پت پت می‌کند. همچنین به جز سنسور اکسیژن در صورتی که سوزن انژکتور نیز کثیف باشد صدای پت پت از اگزوز شنیده می‌شود. انژکتور خودرو انتهای لوله های خروج سوخت به سمت موتور قرار دارند. دهانه کوچک انژکتور ها محلی است که بنزین از آن قسمت درون محفظه انفجار پاشیده می‌شود.

عوض نکردن به موقع صافی بنزین و وجود ایراد در شمع های خودرو نیز از دلایل دیگر شنیده شدن صدای پت پت از اگزوز هستند.

دلایل عطسه زدن اگزوز خودرو

دلایل عطسه زدن اگزوز خودرو

اگر از اگزوز خودرویتان صدای عطسه می‌شنوید شاید علت آن شتاب دادن به خودرو باشد. با فشار دادن نا به جای پدال گاز و ایجاد حالت پسزدگی در خودرو صدای عطسه زدن اگزوز خودرو را خواهید شنید.

اگر علت عطسه زدن خودرو دادن شتاب نا به جا نباشد، احتمالا مشکل از فرمان کامپیوتر خودرو است. فرمان کامپیوتر خودرو، جهت احتراق قوی تر به کویل نیز موجب عطسه زدن خودرو می‌شود.

عامل دیگر عطسه زدن خودرو خراب شدن سیم و وایر هاست. ممکن است کیفیت کم وایر های خودرو نیز دلیل خارج شدن این صدا از اگزوز باشد.

راه‌های جلوگیری از عطسه زدن اگزوز

وارد نکردن فشار و شتاب نا به جا به ماشین و سرویس به موقع خودرو، بررسی قطعات مختلف از جمله وایر ها و سیم های اتصال اگزوز می‌تواند تا حد خوبی از عطسه زدن اگزوز خودروی شما جلوگیری کند.

چرا اگزوز صدای انفجار دارد

شنیدن صدای انفجار از خودرو ممکن است به دلیل فلوت کردن موتور باشد. این عامل اصلی ترین دلیل شنیده شدن صدای انفجار از اگزوز است و زمانی اتفاق می‌افتد که مقدار خیلی زیادی از بنزین وارد موتور شده باشد. نام دیگری که شاید بیش تر به جای فلوت کردن شنیده باشید، خفه کار کردن موتور است.

عامل دیگری که باعث ایجاد صدای انفجار در اگزوز می‌شود خرابی وایر است که این مورد نیز مثل خفه کار کردن موتور به خاطر حجم زیاد بنزین اتفاق می‌افتد ولی بر خلاف مورد قبلی که انفجار در فضای احتراق سوخت اتفاق می‌افتاد این بار در فضای خارج از محفظه صورت می‌گیرد.

معیوب بودن شمع ها می‌تواند دلیل دیگر شنیده شدن صدای انفجار از اگزوز خودرو باشد. تمام شدن عمر اگزوز خودرو باعث می‌شود احتراق سوخت به خوبی انجام نشود و گاز زیادی از اگزوز خارج شود که در مسیر و به خاطر وجود گرمای زیاد منفجر شود.

چرا از اگزوز خودرو صدای ترقه شنیده می‌شود؟

موارد زیر را به عنوان دلایل خروج صدای ترقه از اگزوز می‌شناسند:

سوراخ شدن یک قسمت از سیستم اگزوز

تنظیم نبودن دور آرام موتور

عدم تنظیم سیستم برقی موتور

عدم عملکرد صحیح شمع های خودرو

وجود ایراد در سوپاپ های گاز

وارد کردن فشار زیاد به خودرو با فشردن نا به جای پدال گاز

مجتمع اتوصافکار امیدوار است از این مقاله لذت برده باشید، برای مطالعه سایر مقالات می توانید به منو/مقالات مراجعه کنید.

منبع