اگر از بین بردن موهای زائد یکی از دغدغه های شماست احتمالا اسم دستگاه لیزر دایود را شنیده اید. روشهای مختلفی برای از بین بردن موهای زائد به ما معرفی شده اند اما کدام یک از آن ها واقعا برای شما کارامد هستند؟

کاربرد دستگاه لیزر دایود

دستگاه لیزر دایود را بیشتر به عنوان یک روش برای از بین بردن دائمی موهای زائد بدن بدون هیچ گونه عوارض می‌شناسند. لیزر روی ملانین های تیره ای که در ریشه مو ودر قسمت فولیکول های مو وجود دارد تاثیر گذاشته و با تخریب کردن پیازچه مو در قسمت رویش آن موجب رفع دائمی موهای زائد بدن می‌گردد.

نکته ای که در مورد دستگاه لیزر دایود وجود دارد این است که آن را مناسب ترین روش از بین بردن موهای زائد برای پوست و موی ایرانی میدانند.

به طور کلی می‌توان پوست را بر اساس رنگ به پنج دسته تقسیم کرد. شماره سه و چهار از این دسته ها بیشتر با رنگ پوست خانم های ایرانی تطابق دارد و مقدار زیاد ملانوسیت های پوست باعث تیرگی بیشتر در این دو دسته شده است. نفوذ بالای دستگاه لیزر دایود با طول موج ۸۰۰ تا ۸۱۰ نانومتر باعث نفوذ بالا در پوست و نتیجه بهتر در عمل رفع موهای زائد بدن میگردد.

دستگاه لیزر خانگی دایود

دستگاه لیزر خانگی دایوددستگاه لیزر خانگی دایود

اگر یکی از بازدارنده های شما برای استفاده از دستگاه لیزر دایود، وقت زیادی است که صر می‌شوند می‌توانید از دستگاه لیزر خانگی دایود استفاده کنید. همچنین استفاده کردن از دستگاه لیزر خانگی دایود موجب می‌شود امکان انتقال بیماری پوستی از سایر بیمارانی که از این روش در کلینیک ها استفاده می‌کنند به صفر برسد.

اگر از لحاظ ایمنی به این دستگاه ها شک دارید می‌توانید با خرید از مراکز معتبر و تحقیق درباره دستگاه، شک خود را برطرف نمایید.

به طور مثال دستگاه سیلک پرو یکی از دستگاه های لیزر خانگی دایود است که تاییدیه FDA امریکا و CE اروپا را دارد و با طول موج کاملا مشابه با طول موج دستگاه های موجود در کلینیک های زیبایی اثری مشابه آن ها خواهد داشت.

مزایای دستگاه لیزر دایود

  • سرعت بالای درمان

گرچه سرعت درمان و از بین بردن موهای زائد به روش لیزر دایود نسبت به لیزر الکساندرایت کمتر است اما با این حال جزو روش های سریع از بین بردن موهای زائد به صورت دائم می‌باشد. تعداد جلسات کمی که برای رفع دائمی موهای زائد با روش دستگاه لیزر دایود لازم است یکی از مهم ترین مزایای استفاده از این روش می‌باشد. همچنین، طول هر جلسه درمان نیز بسیار کوتاه است. اگر بخواهیم به صورت حدودی زمان هر جلسه که برای از بین بردن موهای زائد صورت لازم است را بیان کنیم، ده دقیقه زمان مناسبی خواهد بود.

  • درمان با درد کم

درد ناشی از سوختن فولیکول های مو که از روش لیزر دایود حاصل می‌شود را می‌توان با ژل های بی حسی کنترل کرد و کاهش داد. البته لازم به ذکر است که در برخی نواحی حساس تر احساس درد بیشتر خواهد بود. همچنین میزان دردی که احساس می‌کنید رابطه مستقیم با میزان تمرکز نور نیز دارد.

  • رفع کردن مو های زائد بدن به صورت دائمی

بدون شک مهم ترین مزیت استفاده از دستگاه لیزر دایود، دائمی بودن درمان در این روش است. بسیاری از روش های دیگر از بین بردن موهای زائد با وجود هزینه کمتر و یا حتی زمان کوتاه تر، دائمی نیستند و پس از مدتی کوتاه دوباره با مشکل مواجه خواهید شد که این مسئله درباره دستگاه لیزر دایود صدق نمی‌کند.

  • تاثیر روی پوست آقایان و بانوان

دستگاه لیزر دایود برای تمام انواع پوست از روشن و تیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین گستردگی طیفی که دستگاه لیزر دایود تحت پوشش قرار می‌دهد موجب شده است که استفاده از این روش برای آقایان و خانم ها ممکن و مناسب باشد.

معایب دستگاه لیزر دایود

  • ناموفق بودن و تاثیرکم لیزر دایود روی برخی از انواع مو. بهتراست جهت اطمینان از نتیجه بخشی دستگاه لیزردایود روی موهایتان با پزشک متخصص مشورت کنید.
  • درمان با استفاده از دستگاه لیزردایود نیاز به جلسات زیادی دارد که علت آن کوچک بودن اپلیکاتور دستگاه است.
  • همان طور که پیش تر گفته شد احساس درد و سوزش در طول درمان با دستگاه لیزر دایود زیاد است و نیاز به ژل های بی حسی خواهید داشت.
  • به علت افزایش تعداد جلسات درمان با لیزر دایود، هزینه درمان با این روش نیز بیشتر خواهد شد.

قیمت دستگاه لیزر دایود

قیمت دستگاه لیزر دایودقیمت دستگاه لیزر دایود

قیمت دستگاه های لیزر دایود با توجه به برند و کیفیت آن ها متفاوت است. اما به طور مثال، قیمت دستگاه سیلک پرو که پیش تر درباره آن صحبت کردیم، حدود یازده میلیون تومان است. این دستگاه با ماکسیمم انرژی ۲۵ ژول بر سانتی متر مربع جزو بهترین دستگاه های لیزر خانگی به روش دایود می‌باشد که می‌توانید از آن استفاده نمایید.

عوارض جانبی لیزر با دستگاه دایود

نور دستگاه لیزر دایود بسیار زیاد است و ممکن است به چشم اسیب برساند. از این رو لازم است تمام افرادی که در اتاق لیزر دایود حضور دارند از عینک مناسب استفاده کنند.

برخی از عوارض لیزر دایود مانند ایجاد احساس خارش و سوزش تا دو روز بعد از درمان کاملا طبیعی هستند و در صورتی که شاهد چنین عوارضی بودید به هیچ عنوان جای نگرانی نیست. همچنین ایجاد التهاب در پوست و سرخ تر شدن رنگ پوست نیز جزو این عوارض موقتی است که پس از دو روز از بین خواهد رفت. اما در برخی موارد شاهد ایجاد تغییر در رنگ پوست هستیم که ممکن است دائمی باشند.

این تغییر رنگ پوست معمولا به صورت لکه های سفید مانند لکه های ویتیلیگو ظاهر می‌شود که البته تنها در پنج درصد افراد اتفاق می‌افتد. بهتر است پیش از انجام لیزر با پزشک خود درباره سابقه بیماری و داروهایی که مصرف می‌کنید برای جلوگیری از بروز این عوارض صحبت کنید.

تفاوت دستگاه لیزر دایود و الکساندرایت

تفاوت دستگاه لیزر دایود و الکساندرایتتفاوت دستگاه لیزر دایود و الکساندرایت

طول موجی که دستگاه الکساندرایت منتشر می‌کند کوتاه تر از طول موج دستگاه لیزر دایود می‌باشد. وقتی طول موج کوتاه تر باشد، روی درمان پوست های روشن و موهای تیره بهتر عمل می‌کند و بازدهی بسیار بالا در زمان کم خواهد داشت. برای از بین بردن موهای زائد پوست های روشن، دستگاه الکساندرایت می‌تواند بهترین گزینه ممکن باشد.

طول موج کوتاه تر به معنی نفوذ کمتر در پوست و ازبین بردن طیف وسیع تری از مو ها در زمان کمتر است. اما در مورد پوست های تیره تر که بیشتر خانم های ایرانی را شامل می‌شود باید گفت که نفوذ بیشتر اشعه های نوری، امکان اسیب به پوست را کمتر می‌کند گرچه تعداد جلسات درمانی بیشتر باشد.

به طور کلی، طبق آمارها و تحقیقات صورت گرفته، دستگاه الکساندرایت بیشتر از دستگاه لیزر دایود برای از بین بردن دائم موهای زائد توصیه می‌شود اما برای گرفتن بهترین تصمیم، خوب است با پزشک متخصص خود مشورت نمایید.

عملکرد بهتر دستگاه لیزر الکساندرایت به دلایل زیر است:

  • ملانوسیت های پوست در لیزر الکساندرایت بهتر جذب می‌شود و علت این موضوع طول موج کوتاهتر آن ( ۷۵۵ نانومتر ) است.
  • درمان موهای نازک، با لیزر الکساندرایت بهتر از دستگاه لیزر دایود عمل می‌کند.
  • خنک کنندگی دستگاه الکساندرایت یک مزین آن نسبت به دستگاه لیزر دایود است که موجب می‌شود درد ناشی از سوختگی متقاضیان کمتر ازاردهنده باشد. بیمارانی که از دستگاه لیزر دایود برای از بین بردن موهای زائد استفاده می‌کنند باید برای جلوگیری از احساس درد از ژل های بی حسی استفاده نمایند.

در مقاله ای تحت عنوان دستگاه لیزر الکساندرایت به صورت کامل به ویژگی های این دستگاه پرداخته ایم.

سوالات متداول درباره دستگاه لیزر دایود

  • تعداد جلسات درمانی که برای رفع دائم موهای زائد با دستگاه لیزر دایود مورد نیاز است چقدر است؟

تعداد متوسط جلساتی که برای از بین بردن موهای زائد بدن به صورت دائمی با دستگاه لیزر دایود لازم است شش الی ده جلسه با توجه به شرایط پوست و مو و البته هورمون های شما است. البته این جلسات در قسمت صورت چهار الی شش جلسه به صورت متوسط می‌باشد.

  • آیا استفاده کردن از روش لیزر دایود برای از بین بردن موهای زائد درد دارد؟

متاسفانه پاسخ به این سوال بله است. البته لازم به ذکر است که با استفاده از ژل های بی حسی پیش از انجام عمل و کرم هایی مانند ریکاو بعد از انجام لیزر می‌توانید به میزان قابل توجهی از درد آن بکاهید تا آزاردهنده نباشد.

  • آیا استفاده کردن از دستگاه لیزر دایود نیاز به مراقبت های قبلی دارد؟

شما باید تا پیش از ۲۴ ساعت قبل از استفاده از دستگاه لیزر دایود مو های ناحیه ای که قصد از بین بردن موهای زائد آن را دارید به طور کامل با ژیلت بتراشید. همچنین یک ماه پیش از انجام عمل لیزر دایود از اپیلاسیون، استفاده از اپلیدی یا هر کاری که موجب دراوردن مو از ریشه می‌شود بپرهیزید.

در صورتی که تا شش ماه پیش از لیزر دایود از داروی راکوتان استفاده کرده اید با پزشک خود مشورت کنید. به طور معمول، برای استفاده کردن از روش لیزر دایود، لازم است که شش ماه پیش از عمل از این قرص استفاده نکرده باشید.

به جز راکوتان، مصرف هرگونه دارو را با پزشک خود مطرح نمایید. بسیاری از مشکلات تیروییدی و هورمونی، موجب می‌شوند درمان با لیزر دایود اثر لازم را نداشته باشد.

  • بعد از درمان با لیزر دایود چه کنیم؟

یکی از عوارض لیزر دایود ایجاد سوزش و قرمزی روی پوست است. می‌توانید با کمپرس اب یخ و یا پماد هایی مثل ریکاو از شدت سوزش و سوختگی بکاهید. ترجیحا تا زمان از بین رفتن سوختگی ورزش نکنید و از دوش گرفتن نیز اجتناب نمایید.

بین دو جلسه لیزر، موهای نواحی تحت درمان نباید از ریشه خارج شوند و تنها استفاده از تیغ مجاز می‌باشد.

همچنین استفاده کردن از کرم های ضد افتاب در بین جلسات درمان اهمیت بسیار زیادی دارد.

مراحل کار با دستگاه دایود

دستگاه لیزر دایود از تکنولوژی نیمه هادی نور قرمز رنگی استفاده می‌کند. این نور که به صورت رنگی منتشر می‌شود یکی از موثرترین اشعه ها برای از بین بردن موهای زائد است. اشعه های نور قرمز در دستگاه لیزر دایود در زمان بسیار کمی فرستاده می‌شوند.

در واقع، تبدیل شعاعی های نوری تابانده شده به ریشه موبه انرژی گرمایی، باعث تخریب ریشه مو و از بین بردن پیازچه مو می شوند. این عمل به پوست هیچ گونه آسیبی وارد نکرده و این یک برتری دستگاه لیزر دایود نسبت به سایر دستگاه های لیزر است.

البته این نکته را به یاد داشته باشید که دستگاه لیزر دایود نیز مانند سایر دستگاه های لیزر برای کسانی که موهایی بسیار روشن یا خاکستری و سفید داشته باشند چندان کارامد نخواهد بود.

مرکز زیبایی آوا بیوتی امیدوار است از این مقاله لذت برده باشید ، برای مطالعه سایر مقالات این چنینی به بخش منو/مقالات مراجعه کنید.

منبع