آموزش دستور پخت زیره پلو به روش آسان | نکات کلیدی زیره پلو

آموزش دستور پخت زیره پلو به روش آسان

دستور پخت زیره پلو

زیره پلو یکی مقوی ترین و خوشمزه ترین پلو ها می باشد که تاریخچه آن به شهر کرمان بر می گردد. زیره یکی از معروف ترین ادویه کرمان است. زیره پلو یک غذا بسیار مقوی است طبیعت زیره گرم است و این پلو خوشمزه بسیار مناسب فصل پاییز و زمستان می باشد و همچنین از خواص زیره می توان به رفع سوء هاضمه و نفخ شکم و کاهش وزن اشاره کرد. این غذا به طور رایج با مرغ یا گوشت و یا گوشت قلقلی تهیه می شود و بدلیل طبع سرد برنج و اینکه زیره طبع گرمی به غذا می دهند و کاملا مصلح یکدیگرند. امروز در پارسی دی یکی از پلوهای خوشمزه یعنی زیره پلو با گوشت قلقلی به شما آموزش می دهیم با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه زیره پلو

  • گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
  • پیاز ۱ عدد
  • برنج ۲ پیمانه
  • زیره سیاه ۲ ق غذا خوری
  • زعفران به مقدار لازم
  • نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه زیره پلو

مرحه اول : آماده سازی گوشت قلقلی

ابتدا یک پیاز را شسته و آب اضافی آن را بگیرید سپس با گوشت چرخ کرده و نمک و فلفل سیاه و کمی زردچوبه مخلوط کنید و شروع به ورز دادن مواد کنید اگر حین ورز دادن مواد کمی شل بود ۱ ق غذا خوری آرد نخودچی به آن اضافه کرده سپس به مقدار دلخواه گوشت چرخ کرده را برداشته و با دست گرد می کنیم و داخل یک بشقاب قرار می دهیم و برای ده دقیقه داخل فریرز قرار داده تا مسنجم شود و در حین سرخ شدن از هم نپاشد.

مرحله دوم : سرخ کردن گوشت قلقلی

داخل تابه روغن بریزید تا داغ شود سپس گوشت قلقلی ها را داخل روغن داغ سرخ کنید و کنار بگذارید.

مرحله سوم : دم گذاشتن زیره پلو

برنج را از قبل با مقداری نمک خیس کرده و روی حرارت گذاشته تا به جوش بیاد وقتی خامی برنج گرفته شد و کمی نرم شد آبکش کرده و کف قابلمه کمی روغن ریخته و نصف برنج را میریزید (اگر دوست داشتید زیره زیر دندان احساس شود آن را نکوبیده اگر دوست داشتید پودر کنید که در آن صورت ۱ ق غذا خوری بریزید) زیره را با برنج مخلوط و مابقی برنج را می ریزیم سپس زیره پلو را دم گذاشته و در انتهای پخت کمی کره به همراه زعفران به زیره پلو اضافه می کنیم. نوش جان

طرز تهیه ماش پلو ساده، خوشمزه و مجلسی با گوشت چرخ کرده

نکات کلیدی در تهیه زیره پلو

  1. می توانید گوشت قلقلی ها را همراه با برنج دم بگذارید.
  2. از کمی زرشک تفت خورده برای تزئین غذا استفاده کنید.
  3. از فیله مرغ بجای گوشت قلقلی نیز می توان استفاده کرد.

طرز تهیه رشته پلو مجلسی و بسیار خوشمزه مرحله به مرحله

طرز تهیه زیره پلو با گوشت قلقلی مجلسی و خوشمزه به روش کرمانی