سلام به همه دوستان
یکی از همراهان سایت ما سوال کرده بود آیا بین گردش بالای جاری شرکا با پولشویی ارتباط دارد یا خیر؟ در این مطلب میخوام این موضوع را بررسی کنم.
اول باید مفهوم پولشویی را متوجه شویم.
پول‌شویی (به انگلیسی: Money Laundering) تبدیل سود حاصل از خلافکاری و فساد به دارایی‌های به ظاهر مشروع است. در فرایند پول‌شویی، پول حاصل از اقدامات غیرقانونی تبدیل به پول یا ثروتی می‌شود که در ظاهر از راه‌های قانونی بدست آمده‌ است و به این طریق «پول شسته شده» وارد اقتصاد می‌شود.
حالا مراحل پولشویی را بررسی می کنیم
تزریق: در قدم اول پول کثیف توسط کارگزاران (یا شخصی که کارپرداز نامیده می‌شود) به سیستم‌های مالی و بانکی تزریق(واریز) می‌شود.
لایه بندی: در مرحلهٔ دوم برای پنهان کردن سرمنشا ذخایر مالی این پول از طریق روش‌هایی پیچیده و اجرای تراکنش‌های مختلف به حساب‌های متعدد دیگر منتقل می‌شود که «لایه بندی» نامیده می‌شود.
ادغام و یکپارچه سازی: در نهایت، این پول که با نقل و انتقال‌های فراوان، عادی جلوه داده شده، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
فرض کنید مدیر عامل یا اعضای هیات مدیره شرکتی اقدام به درآمد از راه غیرقانونی کنند مثلا دریافت رشوه، قاچاق کالا یا مواد مخدر، فروش اسلحه و … . خوب طبیعتا این افراد برای اینکه پول حاصل از جرم ها در حساب آنها نماند و قابل رهگیری باشد به حساب های دیگر منتقل می کنند از جمله می تواند حساب شرکت خودشان باشد. چراکه هرچه گردش و نقل و انتقال پول بین حساب ها زیاد باشد قابلیت رهگیری و پیدا کردن منشا آن سخت تر خواهد بود. و همانطور که می دانیم عواید حاصل از معاملات مجرمانه هیچگاه از طریق شبکه بانکی منتقل نمی شود بلکه به صورت نقدی یا غیر نقدی مبادله می شود و سپس برای اینکه رد آن گم شود به حساب های دیگر رسمی منتقل میشود یا صرف خرید اجناس قانونی می شود مثلا سکه، فرش، ملک و …
نکته مهم
اما این به این معنا نیست که هر واریزی شرکا از طریق کسب درآمد غیر قانونی بوده است. چراکه بر طبق قانون زمانی پولشویی محسوب میشود که از راه‌های غیر قانونی کسب شده و اثبات شود وگرنه هر واریزی دلیل بر اعمال پولشویی نیست.
نتیجه
این مطلب و بیان کردم که هر واریزی توسط شرکا دلیل بر پولشویی نیست چراکه باید اثبات شود که این پول واریزی از راه های غیرقانونی کسب شده است.
بنابراین این تصور اشتباه به وجود نیاد که اگر مانده یا گردش حساب جاری شرکا خیلی متورم شده پس پولشویی اتفاق افتاده است.

منبع