icdl چیست؟

Icdl یک کلمه بسیار آشنا است اگر دنبال استخدام در یک اداره یا ارگان دولتی یا خصوصی باشید. این کلمه کوتاه شده عبارت International Computer Driving License می‌باشد که نشان از داشتن مهارت های هفت گانه استفاده از کامپیوتر است. در واقع مهارت های ICDL حداقل دانشی است که به صورت بین المللی و استاندارد ارائه شده است تا افراد بتوانند از کامپیوتر استفاده کنند.

سال ۱۹۹۵ میلادی یک تیم ویژه از گروه حرفه ای انفورماتیک اروپا تشکیل شد که برای این که سطح مهارت های فن اوری اطلاعات و آی تی را در اروپا ارتقا دهد روشی را ابداع کرد.

این روش با برگزاری آزمون در کشور فنلاند شروع شد و کسانی که موفق به کسب نمره قبولی در این ازمون می‌شدند گواهینامه ECDL را دریافت می‌کردند که در اروپا به رسمیت شناخته می‌شد.

ICDL نسخه ارتقا یافته ECDL از یک گواهینامه اروپایی به یک گواهینامه جهانی است که توانایی دارندگان آن را در کار با کامپیوتر تایید می‌کند.

در ایران این ازمون ها از تاریخ یازدهم بهمن ماه سال ۸۳ شروع به برگزاری کردند و برگزاری این آزمون ها تا کنون ادامه پیدا کرده است.

اگر می‌خواهید در یکی از ازمون های ای سی دی ال شرکت کنید باید هفت دوره را پشت سر بگذارید. شرکت در این ازمون ها هیچ ربطی به سوابق، جنسیت، تحصیلات و یا حتی سن و سان ندارد  و هر کسی می‌تواند در این ازمون ها شرکت کند.

مدرک icdl چیست؟

داشتن مدرک icdl جزو الزامات استخدام در ایران محسوب می‌شود. مدرک icdl فنی حرفه ای قابلیت ترجمه دارد و دارای اعتبار بین المللی است.

 مواردی که در ازمون icdl مورد بررسی قرار می‌گیرند عبارتند از:

۱ – آشنایی با مفاهیم پایه ای و اولیه ای تی و فناوری ارتباطات.

۲ – آشنایی با مفاهیم پایه ای ویندوز

۳ – آشنایی با مفاهیم پایه ای نرم افزار Microsoft Office Word

۴- آشنایی با مفاهیم پایه ای نرم افزار Microsoft Office Excel

۵ – آشنایی با مفاهیم پایه ای نرم افزار Microsoft Office Access

۶ – آشنایی با مفاهیم پایه ای نرم افزار Microsoft Office Power Point

۷ – توانایی استفاده از اینترنت، پست الکترونیک، ایمیل  و …

خوب است بدانید که مدرک آی سی دی ال فقط یک سطح ندارد و دارای یک سطح پایه ای، یک سطح متوسط و یک سطح پیشرفته است.

در سطح پایه ای ICDL شما ملزومات اولیه کامپیوتر ، ملزومات آنلاین ، پردازش متن ، جدول ها و کار با اکسل و تئوری کار با کامپیوتر ، در سطح متوسط پرزنتیشن و استفاده از پاور پوینت ، دسترسی به پایگاه های داده و اکسس ، امنیت فناوری اطلاعات و آی تی، همکاری آنلاین، ادیت تصاویر، ادیت وب، برنامه ریزی پروژه، طراحی دو بعدی به کمک رایانه، استفاده از وب سایت ها و سیستم های اطلاعاتی، بازاریابی دیجیتال و در سطح پیشرفته پردازش متن پیشرفته، جدول های پیشرفته، پایگاه داده های پیشرفته و ارائه تصویری پیشرفته را خواهید آموخت.

تعریف جوامع از سواد در طول زمان تغییر کرده است. این روز ها تنها توانایی خواندن و نوشتن به معنی با سواد بودن نیست. در دنیای امروز داشتن مهارت های کار کردن با کامپیوتر جزو الزامات محسوب می‌شود. داشتن مدرک ای سی دی ال به این معنی است که شما تمام مهارت های هفت گانه استفاده از کامپیوتر را به خوبی کسب کرده اید.

در واقع اولین مزیت داشتن مدرک ICDL این است که این مدرک به معنی دانش شما می‌باشد.

علاوه بر این داشتن مدرک ICDL فرصت های شغلی بسیار متنوعی را به شما می‌دهد و حتی در مشاغلی که کار شما به طور مستقیم با مهارت های هفتگانه در ارتباط نیست هم داشتن این مدرک یک رزومه خوب برای شما محسوب می‌شود.

تفاوت icdl درجه 1 و 2

تا چند سال پیش ازمون ای سی دی ال در ایران در دو درجه برگزار می‌شد ولی در حال حاضر این آزمون به طور کلی برگزار می‌گردد.

می‌توانید حدس بزنید که تفاوت اصلی ازمون های درجه یک و درجه دو در سرفصل های آزمون بود. متقاضی شرکت در آزمون آی سی دی ال می‌بایست ابتدا آزمون درجه دوم را با قبولی پشت سر بگذارد تا بعد بتواند در آزمون درجه اول شرکت کند.

معرفی icdl درجه 2

همان طور که گفته شد آزمون ای سی دی ال درجه ۲ زود تر از آزمون آی سی دی ال درجه ۱ برگزار می‌شد و مباحث مقدماتی تری را شامل می‌شد. به طور کلی سر فصل های آزمون ICDL درجه دو شامل موارد زیر بود:

  • مبانی کامپیوتر
  • ویندوز
  • اینترنت

 

ICDL درجه یک چهار مهارت دیگر را شامل می‌شد که در واقع نرم افزار های Microsoft Office بودند یعنی:

  • Microsoft Office Word
  • Microsoft Office Excel
  • Microsoft Office Access
  • Microsoft Office Power Point

کلاس ها، دوره ها و آزمون های ICDL که در حال حاضر هم به صورت حضوری و هم به صورت غیر حضوری برگزار می‌شوند، هر دو بخش مهارت های ازمون را شامل می‌شوند.

شما می‌توانید هر یک از این مهارت ها را به صورت جداگانه آزمون دهید و یا به صورت هم زمان. آموزشگاه های بسیار زیادی در تهران و سایر شهر های ایران دوره های ICDL و همچنین آزمون های آن را برگزار می‌کنند.

البته همان طور که گفته شد برای شرکت در آزمون ICDL نیاز به رزومه و سابقه خاصی ندارید و با مطالعه شخصی و یا به صورت خود آموز نیز می‌توانید مهارت های ICDL را کسب کرده و فقط در آزمون شرکت کنید.

پیش تر نیز در مقاله ذکر کردیم که مدرک ICDL فنی حرفه ای اعتبار بین المللی دارد. بنابراین در صورتی که بخواهید از مدرک خود در کشور های دیگر و برای ارسال رزومه به خارج از کشور استفاده کنید، باید مدرک فنی حرفه ای را کسب نمایید.

به این منظور می‌بایست با کمک یکی از آموزشگاه های ICDL در آزمون فنی حرفه ای ثبت نام کنید.

مقالات مرتبط

تایپر چیست و تایپر یعنی چه و چگونه تایپر شویم؟


آموزش ساخت جدول در اکسل – Table در اکسل


درج نمودار در ورد – درج و ایجاد تغییرات در انواع نمودار های ورد


نیم فاصله چیست – درج نیم فاصله در ورد


ذخیره خودکار در ورد – auto save در word


رفع مشکل به هم ریختگی متن در ورد – فارسی و انگلیسی


آموزش تبدیل فایل ورد به پی دی اف – تبدیل word به pdf


چرخش متن در ورد – عمودی کردن نوشته در ورد


سربرگ در ورد (Header) تنضیمات و تغییر هدر در ورد


هایپرلینک در ورد (Hyperlink) + بوک مارک در ورد


درج علامت تیک در ورد – چک باکس در ورد


جایگزینی متن در ورد خیلی سریع با replace و find


تنظیم فاصله بین پارگراف ها و خطوط در ورد word


ساده ترین روش فارسی کردن شماره صفحات در ورد


افزودن کادر و حاشیه در ورد و نحوه حذف آن


آموزش درج واترمارک در ورد + حذف + فیلم آموزش


آموزش حذف صفحات در ورد + پاک کردن صفحه خالی و اضافی


چگونه فایل ورد را ذخیره کنیم – ذخیره فایل ورد به دیگر نسخه ها – ذخیره اتوماتیک در ورد


چگونه در اکسل بنویسیم – آموزش تایپ فارسی در اکسل + فیلم


زبان html چیست

منبع