مه ما کم یا زیاد در طول زندگی خود درجه ای از تیرگی و سیاهی را در زیر چشمان خود تجربه کرده ایم. مردم معمولا فکر می کنند خستگی و کمبود خواب دلیل ایجاد این تیرگی ها است. اما این فقط یکی از دلایل بوجود آمدن سیاهی زیر چشم است و دلایل دیگری در بروز این وضعیت پوستی دخالت دارند.

بسته به رنگ پوست، این تیرگی ها از قهوه ای تا آبی تیره و سیاه خود را نمایش می دهند و بیشتر در افرادی که رنگ پوست تیره تری دارند بروز می کنند.

  • قرص برای رفع سیاهی دور چشم

گاهی اوقات علت سیاهی و تیرگی دور چشم کمبود ویتامین های دریافتی بدن است  که قرص برای رفع سیاهی دور چشم تحویز می‌شود. كمبود ويتامين K و ويتامين B12 باعث ايجاد حلقه سياه رنگ اطراف جشم مي شود. ویتامین K برای از بین بردن تیرگی، زخم و کشش روی پوست استفاده می شود. مصرف ویتامین A می تواند ساخت کلاژن در درم را تحریک کند و موجب افزایش خاصیت کشسانی پوست و بهبود چروک ها شود.

در افرادی که دچار کمبود آهن خون هستند، تجویز قرص آهن در حد تعادل و به میزان نیاز موجب کاهش میزان سیاهی دور چشم می‌شود اما مکمل آهن حداقل باید به مدت 3 ماه مصرف شود. مصرف قرص ویتامین C نیز به شرط اینکه در فرد سابقه سنگ‌سازی کلیه وجود نداشته باشد، بسیار موثر است. برای درمان سیاهی دور چشم حداقل میزان مصرف ویتامین C مکمل باید 500 میلی گرم در روز همراه با فرص مکمل آهن باشد.

علل و راه های درمان سیاهی دور چشم

باید بدانیم که سیاهی دور چشم به تنهایی نشانگر بیماری خاصی نیست و ایجاد آن نباید ما را نگران وضعیت سلامت خود کند بلکه ظاهر شدن آن ها در بیشتر موارد علامتی برای ایجاد تغییر در عادات روزمره ی زندگی است.

دلایل زیادی باعث ایجاد سیاهی دور چشم می شوند، عبارت از:

  • ژنتیک و دلایل ارثی
  • هایپرپیگمنتیشین به دلیل تولید زیاد ملانین
  • کمبود خواب یا عادات اشتباه خوابیدن
  • کاهش بافت چربی در اطراف چشم
  • نازک شدن پوست در ناحیه ی زیر چشم
  • قرار گرفتن زیاد در معرض نور خورشید
  • کم شدن آب بدن
  • افزایش سن
  • استفاده از سیگار و الکل
  • استفاده از بعضی قطره های چشمی
  • مالش دادن مکرر ناحیه ی چشم
  • آنمی در اثر کمبود آهن
  • مشکلات تیروئید
  • آلرژی و واکنش های حساسیتی مانند تب یونجه
  • بعضی انواع درماتیت

اغلب، افراد مسن، سیاه پوست و کسانی که در میان اعضای خانواده سابقه ی این عارضه ی پوستی را دارند مستعد پدیدار شدن تیرگی و سیاهی در اطراف چشم خود هستند.

خوشبختانه با عوض کردن برخی عادات و استفاده از روش های درمانی ساده می توان در بسیاری از موارد تیرگی زیر چشم را برطرف کرد. در ادامه به برخی راهکار های درمان خانگی سیاهی دور چشم می پردازیم.

یک متخصص پوست و مو با تاکید بر اهمیت کار با چشم در نور کافی و پرهیز از خستگی مفرط چشم در پیشگیری یا برطرف کردن سیاهی دور چشم گفت: در انتخاب کرم ضد آفتاب دور چشم باید دقت شود تا کرم حاوی مواد سوزاننده پوست دور چشم نباشد.

درمان سیاهی زیر چشم :

با روغن بادام یا ویتامین E دور چشم را ماساژ دهید این کار جریان خون را در اطراف چشم بهبود می‌ بخشد. خوب و کافی بخوابید. چون بی‌خوابی و خواب ناکافی مشکل شما را تشدید می ‌کند. قبل از خواب یک برش سیب زمینی خام زیر چشمتان بگذارید. آب زیاد بنوشید. برای هر چیزی که به سلامتی مربوط می‌ شود آب بهترین نوشیدنی است.

سبزی ‌های سبز رنگ را در رژیم غذایی خود افزایش دهید و از منابع غذایی غنی از ویتامین ‌های E و A استفاده کنید. یک پارچه نخی تمیز را به گلاب آغشته کرده و روی چشم‌ های خود بگذارید. این روش هم به شادابی بافت اطراف چشم کمک می ‌کند.

حتما مصرف نمک را کاهش دهید. چون نمک زیاد ،مایعات بدن را در بافت ‌ها نگه می ‌دارد و باعث پف کردن چشم‌ ها می ‌شود. پوست اطراف چشم بسیار حساس است .

بنابراین هرگز از سفید کننده ‌های شیمیایی استفاده نکنید. هر صبح پس از بیدار شدن صورتتان را با آب سرد وخنک بشویید. چون بر اثر سردی آب رگهای خونی زیر چشمان منقبض شده و پس از چند دقیقه به حالت اولیه بر می گردند که تکرار این عمل هر روز به خون رسانی به اطراف چشم کمک خواهد کرد.

هر شب هنگام خواب پس از آنکه به زیر چشم مقدار کمی روغن نارگیل یا بادام زدید، به آرامی بوسیله ی نوک انگشتان از زیر چشمان تا روی گونه ها را ماساژ دهید. هفته ای ۳ الی ۴ بار از دو حلقه خیار با پوست ( یا از پوست خیار به شکل نواری پهن استفاده کرده) و در آرامش و به حالت خوابیده بر روی چشمانتان گذاشته، پس از ده دقیقه بردارید و با آب سرد بشویید.

هفته ای ۲ الی ۳ بار چای کیسه ای را کاملا فشرده وآنها را به حالت خوابیده ودر آرامش بر روی چشمان گذاشته وپس از ده دقیقه بردارید و با آب سرد بشویید. کاهش مصرف سیگار کبودی دور چشم را کم می کند. در معرض تابش مستقیم آفتاب مدت طولانی نباشید. اگر روشهاي بالا مؤثر واقع نشد، از سايه زرد رنگ براي پوشانيدن تیرگی زير چشم استفاده كنيد. رنگ زرد مي تواند رنگ بنفش، آبي و قهوه اي زير چشم را بپوشاند. دیگر رنگ ها اين حلقه را بيشتر نمايان مي كند.

کرم رفع سیاهی دور چشم

یکی از روش های از بین بردن سیاهی دور چشم استفاده از انواع کرم هایی است که این روز ها بازار فروششان بسیار پر رونق است. اما همان طور که گفته شد به خاطر حساسیت زیاد پوست اطراف چشم این که از چه کرمی برای درمان استفاده می‌کنید ااهمیت بسیار زیادی دارد.