یکی از مهم‌ترین قطعات بکار رفته در خودرو‌ها و وسایل نقلیه دیگر، اگزوز است. اگزوز‌ها وظیفه انتقال دود حاصل از واکنش‌های شیمیایی درون سیلندر‌ها را به خارج از سیستم پیشرانه اتومبیل دارند. در اتومبیل‌های امروزی وظایف اگزوز‌ها بیشتر از خارج کردن دود از خودرو می‌باشد و نقش بسزایی در وضعیت مصرف سوخت اتومبیل دارند.

اگر می خواهید در مورد اجزای تشکیل دهنده اگزوز پراید، ساختمان داخلی اگزوز پراید، منبع اگزوز پراید و قیمت اجزای تشکیل دهنده اگزوز پراید اطلاعات بیشتری کسب کنید، به شما پیشنهاد می کنیم به صفحه اگزوز پراید مراجعه کنید.

انواع اگزوز

سیستم کلی اگزوز‌ها از سه بخش اتصال به موتور، میانی و انتهایی تشکیل شده‌اند. از گذشته تا کنون اگزوز‌ها نیز مانند مابقی قطعات اتومبیل دچار تغییرات زیادی شده‌اند اما به طور کلی ۵ نوع اگزوز در صنعت وسایل نقلیه استفاده شده است، که در این مقاله به آن‌ها می‌پردازیم.

اگزوز‌های تک خروجی

عمومی‌ترین و البته ارزان‌ترین اگزوز‌های بکار رفته در وسایل نقلیه، اگزوز‌های تک خروجی هستند؛ این اگزوز‌ها از یک لوله برای انتقال دود از درون سیلندر‌ها استفاده می‌کنند. امروزه اگزوز‌های تک خروجی معمولا در اتومبیل‌هایی با حجم موتور پایین استفاده می‌شوند، زیرا حجم دود انتقال یافته در آن‌ها بسیار کم است و می‌تواند باعث افزایش مصرف سوخت در خودرو‌هایی که حجم احتراق در آن‌ها بالاست شود.

اگزوز‌های دوگانه

امروزه اگزوز‌های دوگانه بیشترین استفاده را در صنعت اتومبیل‌سازی دارد. به دلیل استفاده از فناوری توربوشارژر در خودرو‌های امروزی، نیاز به خروجی‌های قوی‌تر بیش از پیش حس می‌شود؛ از همین رو اگزوز‌های دوگانه با بهره‌گیری از مخازن بزرگ‌تر حجم دود بیشتری را نسبت به اگزوز‌های تک خروجی از سیلندر‌ها خارج می‌کنند. معمولا در سیستم اگزوز‌های دوگانه یا دبل، از دو لوله اگزوز(انتقال دهنده) استفاده می‌شود. اگزوز‌های دوگانه نسبت به اگزوز‌های تک خروجی، باعث کاهش مصرف سوخت خودرو‌ها می‌شوند و همین امر یکی از عوامل رشد و توسعه این اگزوز‌ها در صنعت خودروسازی بود.

اگزوز‌های دوگانه مخالف

یکی از مشکلات اگزوز‌های دوگانه خم نشدن لوله‌های آن بخاطر نوع مخزن لوله اگزوز‌ها بود، به همین دلیل مهندسان و طراحان صنعتی فعال در حوزه خودروسازی از نمی‌توانستند از اگزوز‌های دوگانه در اتومبیل‌های کوچک یا متوسط استفاده کنند؛ از همین رو در سال 1998 اگزوز‌های دوگانه مخالف توسط مهندسان آمریکایی ساخته شد. اگزوز‌های دوگانه مخالف یا معکوس دارای مخازنی کوچک‌تر و مستطیلی شکل بودند که به طراحان اتومبیل این امکان را می‌داد که با در نظر داشتن فرم و اندازه خودرو، لوله‌های انتقال دهنده اگزوز را طراحی کنند. اگزوز‌ دوگانه مخالف، کم‌تر از نوع معمولی و رو به عقب اگزوز‌های دوگانه باعث کاهش مصرف سوخت در خودرو‌ها می‌شد اما به دلیل شکل و فرم انعطاف‌پذیری که داشت خیلی سریع در بین خودروسازان بزرگ دنیا مورد استفاده قرار گرفت.

اگزوز‌های دوطرفه

اگزوز‌های دوطرفه همان اگزوز‌های دوگانه مخالف بودند که تیونر‌ها با بهره‌گیری از فرم‌های خمیده به جای استفاده از عقب اتومبیل، لوله‌ها را از طرفین خودرو‌ها خارج می‌کردند. اگزوز‌های دوطرفه به دلیل ایجاد خمیدگی‌های نامتقارن باعث افزایش مصرف سوخت و کاهش راندمان موتور اتومبیل‌ها می‌شدند؛ از همین رو هیچ‌گاه اگزوز‌های استانداردی به شمار نرفته‌اند و مورد استقبال صنعت اتومبیل‌سازی قرار نگرفتند.

اگزوز‌های High performance

اگزوز‌های High performance معمولا در اتومبیل‌های مسابقه‌ای به کار می‌رود و دارای انشعابات باریک است. شرکت‌هایی که خودرو‌های مسابقه‌ای را آمده می‌کنند معمولا از این اگزوز‌ها برای بالا بردن شتاب اتومبیل‌ها استفاده می‌کنند. اگزوز‌های High performance بسیار گران‌ قیمت هستند و به دلیل ایجاد صداهای ناهنجار استفاده از آن‌ها در فضاهای عمومی خلاف قوانین رانندگی است.

اگر قصد خرید خودرو دست دوم دارید و برای اطمینان حاصل کردن از سالم بودن خودرو به دنبال معتبرترین سرویس کارشناسی خودرو هستید، می توانید همین حالا به صفحه کارشناسی خودرو مراجعه کنید و درخواست کارشناسی خود را ثبت کنید.

بهترین برند منبع اگزوز پراید

زمانی که سوخت وارد سیلندر ها شده و عمل احتراق در موتور خودرو شکل می گیرد، دود و صدای بلندی در تعداد بالا تولید می شود که به وسیله منیفولد به اگزوز منتقل شده و خواستار خروج از اگزوز هستند. اما نمیتوان این دود و صدا را با همین شکل و شمایل در محیط رها کرد. از این رو منابع و مخزن های اگزوز با کمک ساختار چند لایه خود، دیوار های صوتی ایجاد کرده و مانع عبور این صدا و سایر آلاینده ها به محیط خواهند شد. از سمت دیگر، زندگی امروز مردم به نحوه ای شکل گرفته است که باید میزان صدای تولید شده توسط دستگاه ها و خودرو ها به شدت کاهش پیدا کرده باشد. از این رو شرکت های تولید کننده خودرو ها همواره به دنبال قطعاتی هستند که صدای تولید شده موتور اتومبیل هایشان به شدت کاهش پیدا کند.

شرکت تولیدی اگزوز پیا صنعت به عنوان یکی از بزرگترین و در عین حال مجهزترین شرکت تولید کننده اگزوز در خاورمیانه افتخار دارد تا در میان لیست بلند بالای تولیدات خود به طراحی و تولیداگزوز پراید به عنوان یکی از پرمصرف ترین خودرو های ایران بپردازد. در این تولیدی، با استفاده از برترین متریال های موجود در بازار، محصولاتی با کیفیت تولید و روانه بازار شده است تا مصرف کنندگان بتوانند به راحتی و با اطمینان محصولات با کیفیتی را برای خودرو های خود انتخاب و نصب کنند. انتخاب و نصب یک اگزوز با کیفیت کمک میکند تا عملکرد خودرو به میزان بسیار زیادی افزایش پیدا کرده و کیفیت بسیار خوبی در عملکرد موتور مشاهده شود. در ادامه به بررسی یکی از بهترین تولیدات این شرکت پرداخته خواهد شد.

منبع اگزوز تاپکو مدل T110مناسب برای پراید

امروزه باتوجه به پیشرفت تکنولوژی و تغییرات رو به رشد فناوری در هر صنعتی انواع مختلفی از محصولات عرضه شده است که “منبع اگزوز هم از این قاعده مستثنی نیست. به همین منظور “انواع منبع اگزوز خودرو در مدل های مختلفی برای خودروها طراحی و تولید شده است.

منبع اگزوز خودرو وظیفه کاهش صدای موتور و هدایت گازهای خروجی از موتور به انتهای خودرو است. بعضی از این محصولات را می توان برای هر خودرویی استفاده کرد ولی برخی از محصولات مانند منبع اگزوز تاپکو مدل T110مناسب برای پرایدمی باشد.

همانطور که به آن اشاره کردیم، منبع اگزوز تاپکو که برای خودروی پراید تک سوز مناسب است.
این محصول از ورق دو جداره از جنس گالوانیزه ضد زنگ ساخته شده است. همچنین از وزن آن بسیار مناسب است و جزو یکی از مقاوم ترین فلز ها در مقابل رطوبت و گرما محسوب می شود.

به دلیل ساختار و آرایش مناسب لوله ها در اسکلت داخلی این منبع اگزوز پراید، باعث شده که شکست صدا به خوبی شکل بگیرد و شدت صدا به طور قابل توجهی کاهش پیدا کند.
همچنین به دلیل استفاده از فن آوری co2 و درپوش های ورودی و خروجی آن که از جنس ورق ST12 استفاده شده باعث مقاومت بالا در مقابل پوسیدگی شده و از استحکام بسیار بالایی برخوردار می باشد.

استفاده از یک منبع اگزوز مناسب می تواند در فرآیند کاهش مصرف سوخت، عدم آلایندگی و در نهایت در عملکرد صحیح موتور خودرو تاثیر به سزایی داشته باشد. چرا که با خرید یک محصول تقلبی می توانید به خودروی خود صدماتی وارد کنید و آن محصول به درستی و به طور کامل نتواند گازهای تولید شده را از خودرو خارج کند و مقداری از گازهای سمی را مجدد به خودرو بر می گرداند. پس حتما دقت داشته باشید که از مراکز معتبری خرید انجام دهید.

ابعاد این منبع اگزوز 56x36x13 میلی‌ متر و وزن آن 3120 گرم می باشد.
منبع اگزوز تاپکو مدل T110 مناسب برای تمامی پراید های تک سوز قابل استفاده می باشد.
فروشگاه لنزو اسدیان دارای بیشترین تنوع “منبع اگزوز است که با انتخاب آن می توانید شاهد تمام مدل های آن باشید و مطابق با نیاز خود به خرید منبع اگزوز خودروی موردنظر بپردازید.

یکی از خدماتی که در اتوصافکار به شما مشتریان عزیز ارائه میشود، خدمات صافکاری و نقاشی میباشد. شما میتوانید برای دریافت خدمات صافکاری با کمترین قیمت و در کوتاه ترین زمان به صفحه صافکاری  مراجعه کنید و لیست بهترین صافکاری های تهران را دریافت کنید.

تغییر صدای اگزوز ماشین

با تغییر موتور، نوع اگزوز و اجزای خاصی می توان صدای خروجی از اگزوز را تغییر داد. در این مطلب قصد داریم شما را با تغییر صدای اگزوز پراید با بوشن یا دیگر روش ها آشنا سازیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

نحوه تغییر صدای اگزوز

گام اول برای تغییر صدای اگزوز، نصب صدا خفه کن است. صدا خفه کن ها تقریبا همه گازهای اگزوز را از طریق یک انسداد خیلی کوچک به طور مستقیم حمل کرده یا بیشتر صدای شنیده شده را تعدیل می کنند. آنها اجازه می دهند گازهای اگزوز داخل محفظه ها تعدیل شده و صدای آرام تر یا پایین تری تولید شود.

از آنجا که هر سیلندر به طور جداگانه آتش می گیرد، صداهای حاصل از هر سیلندر می تواند توسط سیلندر دیگر تعدیل شده یا از بین برود. اگزوزهای طولانی تر و بزرگ تر، معمولاً صدایی را که سیستم تولید می کند ملایم تر و عمیق تر خواهد کرد. صدا خفه کن هایی که گازهای خروجی را از طریق محفظه های میرایی صدا مجبور به عبور می کنند و یا گازها را محدود می کنند، صدای تولید شده را کاهش می دهند (محدودیت، امواج صوتی را مجبور به پرش در برابر یکدیگر و کاهش خروجی شنیداری می کند). صدا خفه کن ها با لنت هایی که مخصوص جذب امواج صدا هستند هم باعث کاهش صدای خروجی می شوند.

 

  • نصب رزوناتور برای تغییر صدای اگزوز پراید

در گام بعدی می توانید به نصب یک رزوناتور یا تشدید کننده بپردازید. وقتی تشدید کننده نصب شود، به امواج صدا اجازه می دهد که صدای بیشتری در محفظه آن اکو شود و این می تواند علت تغییر صدای اگزوز باشد. در این حالت امواج صدا دیگر توان پرش در محفظه تشدید کننده را ندارند و سایر امواج صوتی موجود در آن را لغو می کنند که اثر سست کننده روی اگزوز خواهد داشت. اگر جای مبدل کاتالیزوری از تشدید کننده استفاده شود، ممکن است صدا افزایش یابد، زیرا این مبدل ها سبب تضعیف صدای اگزوز می شوند. قبل از حذف مبدل کاتالیزوری ، قانونی بودن آن را بررسی کنید.

 

  • نصب سیستم اگزوز مستقیم سرتاسری
نصب یک سیستم اگزوز مستقیم سرتاسری راهی دیگر برای تغییر صدای اگزوز پیکان است. محفظه های اگزوز و لوله هایی که گازها را از موتور (یا مبدل کاتالیزوری) به سمت اگزوز بدون مانع و به طور مستقیم عبور می دهند، از طراحی خاصی برخوردارند. این طراحی مستقیما موانع را در برابر امواج صدا کم کرده و در نتیجه صدای موتور از اگزوز به شکل بلندتری شنیده می شود. البته این مورد به صورت مستقیم به سرعت دور در دقیقه موتور هم بستگی دارد.

 

  • نصب سر اگزوزی صدا دار

نصب نوک های مخصوص پس از خرید را فراموش نکنید. نوک های دو جداره، شفاف و شعله ور عموماً صدای تولید شده توسط اگزوز را تقویت می کنند و برایتغییر صدای اگزوز مناسب هستد. اگر نوک اگزوز از لوله آن بزگتر باشد ممکن است صدا را تقویت کند. نوک اگزوز تشدید کننده از فایبرگلاس بوده و یا از مواد تضعیف کننده صدا پوشیده شده و به طور خاص برای کاهش صدای خروجی از سیستم اگزوز طراحی شده است.

 

  • تغییر صدای اگزوز با نصب لوله متقابل

اگر سیستم اگزوز دوگانه دارید و این اگزوزها گازها را باهم مخلوط نمی کنند، می توانید با نصب لوله متقابل، به طور قابل ملاحظه ای صدا را تغییر دهید. این لوله، گازهای دو سیستم اگزوز را با هم مخلوط می کند. طرح های متقاطع، لوله X، لوله های h و لوله y از انواع این لوله ها هستند و از طرح صدا خفه کن های دوتایی برای تعادل گاز خروجی از اگزوز استفاده می شود.

صدا خفه کن و اگزوز را با یک بسته اکوستیک بپوشانید (یا با ماده ای با خاصیت تضعیف صدا و با دمای بالا اسپری کنید). بسته اکوستیک و اسپری های ضعیف کننده صدا که برای استفاده در سیستم اگزوز طراحی شده اند، می توانند لرزش های منتقل شده را کاهش داده و صدای کلی سیستم اگزوز را تغییر دهند.

به خاطر داشته باشید که حذف مبدل کاتالیزوری، میزان انتشار گازهای گلخانه ای وسیله نقلیه را تغییر می دهد. قبل از حذف این مبدل ها از قوانین و الزامات وسیله نقلیه خود از طریق منابع مربوطه اطلاعات لازم را کسب کنید.