ماساژ انواع مختلفی دارد که روی نواحی مختلف بدن و یا شیوه های درمانی مختلف تمرکز دارد. ماساژ ها می‌توانند برای کاهش درد، از بین بردن تنش و خستگی موثر واقع شوند و یا درمانی برای افسردگی باشند.

ماساژ درمانی چیست؟

ماساژ درمانی نوعی ماساژ روی بافت های نرم بدن است که به رها شدن از اضطراب و استرس و همچنین دردهای عضلانی قسمت های مختلف بدن کمک می‌کند. افراد زیادی هستند که از این روش درمانی برای بهبود عملکرد سیستم بدن خود استفاده می‌کنند.

ماساژ درمانی تاریخچه ای دیرینه دارد به طوری که بقراط از چهارصد سال پیش از میلاد حضرت مسیح آن را به پزشکان توصیه کرده است. که از مالش به عنوان یک روش درمانی برای درمان آسیب های حاصل از جنگ یا ورزش استفاده نمایند.

مدارکی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد ماساژ و مالش نواحی مختلف بدن در ژاپن و مصر و عربستان نیز وجود داشته است اما ماساژ درمانی به طور علمی و نوین توسط شخصی به نام هنریک لینگ بنیان گذاری شد.

فواید ماساژ بسیار زیاد است که امروزه بر کمتر کسی پوشیده مانده اما از میان آن ها می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • از بین بردن دردهای حاصل از یک جا نشینی
  • باز کردن گرفتگی عضلات و پیچ خوردن آن ها
  • بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن
  • ترشح هورمون های کاهش درد و مسکن های طبیعی در بدن
  • کاهش دادن درد زایمان
  • کمک به شادابی چهره و پوست
  • کمک به از بین رفتن زخم های پوست
  • افزایش دادن تمرکز

 

انواع تکنیک های ماساژ

انواع تکنیک های ماساژانواع تکنیک های ماساژ

سبک های مختلفی برای ماساژ وجود دارند که هر کدام یک عملکرد خاص روی بدن دارند. سبک های مختلف ماساژ اصولی و صحیح به پنج دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  1. ماساژ سنتی اروپایی: ماساژ سنتی اروپایی شامل تکنیک هایی است که بر اساس آناتومی بدن انسان، از پنج تکنیک مختلف ماساژ در آن استفاده می‌شود.
  2. ماساژ معاصر غربی: این نوع از ماساژ شامل ماساژ های عصبی، ماساژ های ورزشی و میوتراپی است.
  3. ماساژ برای اصلاح حرکت: تکنیک هایی که در این سبک از ماساژ به کار می‌روند باعث سازماندهی بدن می‌شوند.
  4. ماساژ شرقی: ماساژ شرقی تکیه بر طب سنتی کشور چین دارد. چینی ها به نوعی انرژی حیات اعتقاد داشتند که در کانال های بدن در جریان است و البته قابل دیدن نیستند. با تحریک این کانال های انرژی که به آن شیاتسو گفته می‌شود می‌توان جریان انرژی را به بدن برگرداند.
  5. ماساژ  پایه: این ماساژ نیز روی انرژی های درونی بدن تمرکز دارد.

اما هر یک از انواع و سبک های ماساژ که در بالا از آن ها اسم بردیم، نیازمند تکنیک های مخصوص به خود هستند. پیش از آن که سراغ تکنیک های مختلف ماساژ برویم بهتر است ابتدا با نوعی ماساژ به نام ماساژ نقاط ماشه ای آشنا شوید که در بسیاری از این تکینک ها کاربرد دارد.

ماساژ نقاط ماشه‌ ای

ماساژ نقاط ماشه ای یا تریگر پوینتس به ماساژی گفته می‌شود که روی نواحی ماشه ای بدن انجام شود. اما نقطه ماشه ای در بدن چیست؟

نقاط ماشه ای گره هایی هستند که در فیبر های استخوانی عضله تشکیل می‌شوند و گرفتگی عضلانی به وجود می‌آورند. دردی که در اثر این نقاط به وجود می‌آید می‌تواند به طور کلی در قسمتی دیگر از بدن باشد. مثلا نقطه های ماشه ای گردن می‌تواند موجب سردرد شود. تشخیص علت درد و اقدام به رفع آن امری کاملا تخصصی است که توسط درمانگر انجام می‌شود.

ماساژ نیدینگ

ماساژ نیدینگماساژ نیدینگ

ماساژ نیدینگ به ورز دادن شباهت دارد و از قسمت های مختلف دست مثل انگشت شست، کف دست یا ساعد دست برای انجام آن استفاده می‌شود. هدف انجام ماساژ نیدینگ می‌تواند متفاوت باشد و با توجه به این اهداف فشاری که توسط دست به بدن وارد می‌شود نیز باید متفاوت باشد. علاوه بر میزان فشار، ریتم حرکت و تعداد تکرار آن نیز در ماساژ نیدینگ اهمیت دارد.

ماساژ نییدینگ سه تکنیک کلی دارد که شامل  Rolling, Static, Circular می‌باشد.

ماساژ استروک

ماساژ استروک یکی از موثر ترین راه های ماساژ درمانی است که با دور کردن و پراکنده کردن مایع از محل آسیب دیده بدن کمک می‌کند که التهاب و ورم از بین برود. ماساژ استروک در جهت جریان خون صورت می‌گیرد و انواع مختلفی دارد که به طور کلی به دو نوع استروک سطحی و عمقی تقسیم می‌شود.

تفاوت ماساژ استروک سطحی و ماساژ استروک عمقی به طور کلی در میزان فشاری است که توسط دست به بدن وارد می‌شود. در ماساژ استروک سطحی از تمام کف دست و انگشتان که کنار یکدیگر قرار می‌گیرند استفاده می‌شود و بیش تر شبیه نوازش دادن است اما در استروک عمقی می‌توان از هر قسمتی از دست استفاده کرد و فشار بیش تری نیز به بدن وارد می‌شود.

آزادسازی مایوفاشیال

فاشیا نام نوعی بافت سه بعدی در بدن است که با نفوذ در بدن فضایی به نام فضای فاشیال ایجاد می‌کند. فاشیا در حالت عادی بافتی نرم است اما در صورتی که سفت شود می‌تواند باعث ایجاد فشار و درد و تنش در بدن شود.

علت درد مایوفاشیال می‌تواند به دلیل وجود مشکل در نقاط ماشه ای یا بافت های همبند باشد که در اثر ضربه یا وارد شدن فشار و نیروی ناگهانی به وجود آمده است.

آزادسازی مایوفاشیال می‌تواند در یک جلسه ماساژ هم اتفاق بیفتد. مایوفاشیای طبیعی همان طور که گفته شد بافتی نرم در بدن است که انعطاف پذیر است و به بدن احساس سبکی می‌دهد.

کسی که کار ماساژ را انجام می‌دهد باید بتواند مناطقی از بدن که احساس سفتی در آن ها وجود دارد را پیدا کرده و گرفتگی آن ها را باز نماید. این امکان نیز وجود دارد که نقاطی که درمانگر ماساژ می‌دهد از نظر شما ربطی به نقاطی که درد می‌کند نداشته باشند و دلیل این موضوع هم این است که ازاد سازی مایوفاشیال باید روی یک شبکه بسیار بزرگ از ماهیچه ها اتفاق بیفتد که تشخیص آن برعهده درمانگر می‌باشد.

ماساژ فریکشن عمقی

ماساژ فریکشن عمقیماساژ فریکشن عمقی

ماساژ فریکشن عمقی نوع دیگری از ماساژ است که برای شل کردن بافت اسکار انجام می‌شود. این نوع ماساژ می تواند با نوک انگشت شست، کف دست یا نوک سایر انگشتان انجام شود. حرکاتی که در این نوع ماساژ اجرا می‌شود حالتی دایره ای دارد که با فشار زیاد و روی نواحی محدود صورت می‌گیرد. البته این فشار زیاد نباید به حدی باشد که به بافت پوست فشار وارد شود.

نکته مهمی که در ماساژ فریکشن عمقی وجود دارد این است که نباید از مواد واسطه استفاده کرد. پیشنهاد می‌شود که پس از انجام ماساژ فریکشن عمقی، از ماساژ استروک ( ولی این بار همراه با ماده واسطه ) برای ایجاد ارامش در بدن نیز کمک گرفت.

ماساژ فشاری

ماساژ فشاری یا شیاتسو که در قسمت ماساژ های سنتی شرقی به آن ها اشاره کردیم روی نقاط انرژی بدن تمرکز دارد. تئوری چینی وجود دارد که می‌گوید احساس خستگی و فشار در بدن به علت مسدود شدن مسیر انرژی در بدن است. ماساژ شیاتسو موجب هماهنگی مجدد نقاط انرژی می‌شود و این نوع ماساژ با استفاده از فشار دادن این نقاط صورت می‌گیرد.

مزیت های این نوع ماساژ کمک به گردش خون، از بین بردن سردرد و کمک به از بین بردن زخم هاست. البته بعضی از افراد بعد از تمام شدن درمان کسی احساس ناراحتی دارند که موقتی است و سریعا از بین خواهد رفت.

ماساژ بین‌فیبری

ماساژ بین‌فیبریماساژ بین‌فیبری

ماساژ بین فیبری برای عضلات بزرگ تر بدن کارساز تر است. این نوع ماساژ باعث انعطاف بیش تر عضلات و از بین رفتن گرفتگی بین آن ها می‌شود.

کاربرد دیگری که ماساژ بین فیبری دارد این است که به عضلاتی که با هم درگیر شده اند را بهبود بخشیده و به رفع تنش بین آن ها کمک می‌کند.

ماساژ در تهران

ماساژ دادن حرفه ای کاملا تخصصی است که درمان عضلات با آن نیازمند آموزش های فراوان بوده و از عهده هر کسی برنمی‌آید بنابراین بهتر است بنابراین برای اطمینان از دریافت خدمات اصولی ماساژ درمانی باید به مراکز معتبر ماساژ در تهران مراجعه نمایید.

مرکز زیبایی آوا بیوتی امیدوار است از این مقاله لذت برده باشید ، برای مطالعه مقالات این چنینی می توانید به منو/مقالات مراجعه کنید.

منبع