در این مقاله از سری مقالات آموزشی آموزشگاه حسابداری آریا تهران به پاسخ سوال ” حسابداری حقوق و دستمزد چیست ” خواهیم پرداخت و در کنار آن، از اهمیت سیستم حسابداری حقوق و دستمزد و ویژگی های یک سیستم حقوق و دستمزد خوب بحث خواهیم نمود. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از خدمات آموزش آموزشگاه […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

در این مقاله از سری مقالات آموزشی آموزشگاه حسابداری آریا تهران به پاسخ سوال ” حسابداری حقوق و دستمزد چیست ” خواهیم پرداخت و در کنار آن، از اهمیت سیستم حسابداری حقوق و دستمزد و ویژگی های یک سیستم حقوق و دستمزد خوب بحث خواهیم نمود.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از خدمات آموزش آموزشگاه حسابداری آریا تهران استفاده کنید.

حسابداری حقوق و دستمزد چیست

منظور از حسابداری حقوق  و دستمزد (Payroll) محاسبه دقیق پرداخت هزینه ای است که بابت فعالیت های کارکنان در هر شرکت یا بنگاه اقتصادی پرداخت می گردد. هزینه حقوق و دستمزد بیانگر سهم نیروی کار (کارگر، کارمند) در تولید محصولات یا ارائه خدمات است. به همین منظور این هزینه به عنوان یکی از عوامل حسابداری بهای تمام شده می بایست اندازه گیری، کنترل و تجزیه و تحلیل گردد.

منظور از حقوق، پرداخت‌ هایى است که ماهانه محاسبه و پرداخت می گردد و نوعا مربوط به پرداخت کارمندان است. منظور از دستمزد، پرداختى و هزینه ای است که مبناى محاسبه آن، ساعت است و شیوه پرداخت به کارگران می باشد. بنابراین با توجه با آنچه گفته شد می توان تعرف حقوق و دستمزد را به شکل زیر ارئه کرد

تعریف حقوق و دستمزد طبق قانون کار

آنچه را که در مقابل کار انجام شده توسط کارکنان اداری، مدیران و ارایه کنندگان هر گونه خدمات مشاوره ای بطور ماهانه به آنها پرداخت می شود حقوق و پرداختی به کارگران ماهر و یا ساده را دستمزد می گویند که برحسب روز، ماه و مقدار تولید می باشد. پس می توان گفت:

” حقوق و دستمزد عبارت است از وجوهی که برای کار انجام شده در طی یک مدت معینی پرداخت یا تعهد می شود”

برای درک درست از تعاریف موجود می توانید علاوه بر این مقاله، مقاله جامع مزد و حق السعی چیست را نیز مطالعه کنید.

اهمیت حسابدری حقوق و دستمزد

اهمیت حسابدری حقوق و دستمزد

محاسبه و پرداخت حقوق و مزایای کارکنان، یکی از پر اهمیت‌ ترین و در عین حال زمان برترین محاسبات بخش‌ های اداری و مالی هر سازمان و شرکتی است. اگر به روند رقابت اقتصادی روبه رشد صنایع مختلف توجه کنید، خواهید دید که، هر شرکتی و سازمانی که دستمزد کارکنان را به صورتی منظم و با رویه ‌ای یکسان می پردازد و همچنین اطلاعات عوامل را به گونه ‌ای بایگانی کند که علاوه بر دسترسی ساده به آنها، بتوانید گزارشات متنوعی هم از این اطلاعات تهیه کند، از یک سو توانسته‌ میزان رضایت کارکنان را افزایش دهد و از سوی دیگر تعامل با مراجع و سازمان ‌های مرتبط (مانند وزارت دارایی، سازمان بیمه و…) را تسهیل کرده است.

همانطور که گفته شد هزینه نیروی کار، بخش اعظمی از بهای تمام شده تولید کالا و خدمات یک موسسه یا یک واحد اقتصادی را به خود اختصاص می دهد. در واقع هزینه حقوق و دستمزد تأثیر قابل توجه ای بر سود واحد های تجاری خواهد داشت. البته اهمیت حقوق و دستمزد در واحد های مختلف متفاوت است ولی به طور معمول هزینه حقوق دستمزد، قسمتی از درآمد های واحدهای اقتصادی و تجاری را به خود اختصاص می دهد. بنابراین پر واضح است کسانی که مدیریت شرکت ها، موسسات، و ارگانها را بر عهده دارند باید اطلاعات جامع و کافی در این زمینه داشته باشند یا حسابدارن خبره ای را برای این مهم بکارگیری نمایند.

سیستم حقوق و دستمزد چیست

با توجه به تعاریف بالا، سیستم حقوق و دستمزد به سیستمی متشکل از برخی اجزاء گفته می شود که کار اصلی آن محاسبه هزینه های مربوط به حقوق و دستمز است. بطور کلی اجزء سیستم حقوق و دستمزد بدون در نظر گرفتن اینکه، سیستم برای موسسه بازرگانی و خدماتی و یا تولیدی طراحی شده  به بخش های زیر طبقه بندی می گردد.

برای درک بهترین این موضوع می توانید مقاله سیستم حسابداری چیست را مطالعه کنید.

اجزاء و عناصر سیستم حقوق و دستمزد

  • دایره کارگزینی
  • دایره ثبت ورود و خروج پرسنل
  • دایره حسابداری حقوق ودستمزد

ویژگی های سیستم حقوق و دستمزد

  • دارای سرعت بالا در جمع آوری اطلاعات کارکرد پرسنل و ارائه به موقع بودن آن است.
  • دارای دقت بالا در محاسبه مبلغ قابل پرداخت حقوق و دستمزد پرسنل است.
  • دارای روش های کنترلی مناسبی برای جلوگیری از پرداخت وجوه به شکل غیر قـانونی بـه افـراد سـوء اسـتفاده کننده در آن پیش بینی شده است.

مزایای وجود سیستم حقوق و دستمزد چیست

هرچند در حین تعرف حسابداری حقوق و دستمزد چیست به بسیاری مزایای وجود سیستم حقوق و دستمز اشاره شد. اما در زیر بصورت لیستی مختصر به برخی از این مزایا اشاره می کنیم.

  • محاسبه دقیق حقوق بر مبنای هر نفر
  • پرداختی دقیق بر مبنای ساعت کاری
  • محاسبه کسورات حقوق و دستمزد
  • بایگانی اسناد مرتبط با پرداخت به پرسنل

چرا باید در حسابداری حقوق و دستمزد را یاد بگیریم ؟

حال که با مفهموم حسابداری حقوق و دستمزد چیست  آشنا شدید، خوب است بدانید چرا باید در دوره آموزش حسابداری حقوق و دستمزد شرکت نمایید.

همانطور که بطور مفصل در بالا گفت شد، کسانی که در رشته های حسابداری مالی مشغول به تحصیل هستند و اطلاعات حسابداری را فرا می گیرند یکی از انواع هزینه هایی را که با آن آشنا می شوند هزینه حقوق و دستمزد است.

به تبع آنها روش حسابداری و ثبت هزینه ها را در دفاتر روزنامه و کل فرا گرفته اند ولی باید توجه داشت بحث هزینه و حقوق و دستمزد دارای مطالب خاصی می باشد که اطلاع از برخی قوانین مانند قوانین مالیات و بیمه برای محاسبه و ثبت آن ضروری است.

بنابراین هر فرد حسابدار یا کسی که در بخش حسابداری حقوق و دستمزد سازمان یا مؤسسه ای کار می کند نیاز به داشتن دانش تخصصی در این زمینه خواهد داشت.

شما با شرکت در دوره آموزش حسابداری ویژه اشتغال به کار علاوه بر یادگیری حقوق و دستمزد، مبانی پایه یا حسابداری مقدماتی را نیز فرا خواهید گرفت. در کنار این دو، لیست بیمه، اظهارنامه مالیاتی و نرم افزار هلو نیز به شما آموزش داده می شود. علاوه بر آن، از آنجا که آموزشگاه حسابداری آریا تهران زیر نظر سازمان فنی و حرفه ای فعالیت می کند شما پس از اتمام دوره می توانید مدرک فنی حرفه ای دریافت کنید.

آنچه در سیستم حقوق و دستمزد یاد خواهید گرفت

بطوری کلی کسانی که در دوره آموزش حسابداری حقوق و دستمزد شرکت با مفاهیمی زیر آشنا می شوند.

  •  توان شناخت سیستمهای کنترلی حقوق و دستمزد
  • شناخت قوانین بیمه
  • شناخت قوانین مالیات مرتبط با حقوق و دستمزد
  • شناخت قوانین کار، قانونی همچون، اضافه کاری و مأموریت
  • آشنایی با تهیه اسناد و مدارک ثبت لیست های حقوق و دستمزد
  • و سایر مواردی که در دوره آموزش حسابداری حقوق و دستمزد  با آنها بیشتر آشنا خواهیم شد.

در انتها امیدواریم با خواندن این مقاله به پرسش های حسابداری حقوق و دستمزد چیست ؟ اهمیت سیستم حقوق و دستمزد در حسابداری ؟  و بسیاری دیگر از سوالات شما درباره حسابداری پاسخ داده باشیم. برای دریافت اطلاعات و آموزش ها بیشتر به وب سایت آموزشگاه حسابداری آریا تهران سر بزنید. ما یکی از معتبرترین سایت حسابداری ایران هستیم.

تخفیف فوری ثبت نام در دوره آموزش حسابداری ویژه بازار کار

درصورتی که شما به فراگیری آموزش حسابداری از پایه تا پیشرفته علاق داشته و یا مایلید به عنوان یک حسابدار در یک شرکت معتبر مشغول به کار شوید ما دوره حسابداری ویژه بازار کار را به شما معرفی می کنیم. برای ثبت نام در کلاس آموزش حسابداری ویژه بازار کار، آموزشگاه حسابداری آریا تهران را انتخاب نمایید.