سلام. اگر نمی دانید اصول حسابداری چیست با ما در بهترین آموزشگاه حسابداری تهران همراه باشید. در این مقاله به معرفی اصول پذیرفته شده حسابداری می پردازیم و در کنار آن، علاوه بر آموزش اصول حسابداری و معرفی مفروضات حسابدرای، جزو اصول حسابداری ۱ و ۲ نیز بصورت رایگان در اختیار شما قرار خواهد گرفت. برای دریافت روی لینک زیر کلیک کنید.

پیشنهاد مطالعه: برای یادگیری بهتر، قبل از این مقاله حتما مقاله حسابداری چیست را مطالعه کنید تا با تعریف حسابداری آشنا شوید.

اصول حسابداری چیست

همانطور که در مقالات قبلی حسابداری گفته شد، اصل و اساس اولیه حسابداری ابتدا بوسیله‌ مفروضات حسابداری شکل می‌گیرد و بعد از آن بوسیله اصول حسابداری عملی می‌گردد.

بطور خلاصه مبانی، قواعد و رهنمودهای حاکم بر اندازه گیری، طبقه بندی و گزارش نتایج و معاملات و عملیات مالی و رویدادهای دارای اثر مالی بر یک موسسه را اصول حسابداری می نامند. در واقع اصول حسابداری نقش دستور العملی اجرایِ روشن‌ و مشخصی‌ را برای ثبت و گزارش گری مالی بر عهده دارد.

این اصول نحوه تعیین سود را مشخص، و چگونگی گزارش وضعیت مالی یک موسسه را روشن می کنند. در ادامه این بحث با ما همراه باشید تا انواع اصول حسابداری را بررسی کنیم.

اصول حسابداری

انواع اصول حسابداری

اصول حسابداری بر اساس اصول پذیرفته شده در ایران به صورت زیر طبقه بندی می شود:

  • اصل افشا
  • اصل بهای تمام شده
  • اصل تحقق درآمد
  • اصل مقابله هزینه ها با درآمد

پیشنهاد مطالعه: برای درک بهتر اهمیت Accounting Principles در کنار مقاله حاضر می توانید از مقاله حسابداری مالی چیست نیز استفاده کنید.

اصل افشای کامل اطلاعات

مطابق با اصل افشا شما می بایست تمام رویدادها و وقایع مالی با اهمیت مربوط به کسب و کار را به طور مناسب و کامل، افشاء کنید.

مطابق با همین اصل هر گونه اطلاعات در مورد رویدادها و وقایع مالی که بتواند در تصمیم گیری ذی نفعان گزارش های مالی موثر باشد را افشا می‌گویند. حالا این اطلاعات بصورت گزارش های کلی باشد و یا در متن صورت های مالی و یا ضمائم از طریق یادداشت های توضیحی همراه با گزارشات مالی قرار بگیرد.

دو مورد را به یاد داشته باشد :

اصل افشا کامل اطلاعات به معنا افشاء هر چیزی نیست.

در اصل افشاء اطلاعات، باید هزینه تهیه و افشاء و همچنین مربوط بودن آن، مورد توجه قرار گیرد.

اصل بهای تمام شده

محاسبه بهای تمام ‌شده محصولات یک واحد تولیدی و یا خدماتی به وسیله تکنیک هایی صورت می گیرد که اصطلاحا حسابداری بهای تمام ‌شده نام دارد. بهای تمام شده کالا به معنی محاسبه هزینه‌های مستقیم موثر در تولید کالا یا ارائه یک خدمت است.

طبق اصل بهای تمام شده (cost principle)، مبادلات حسابداری می بایست در تاریخ وقوع به بهای تمام شده در دفاتر ثبت ‌گردند. یا به تعرفی دیگر مقادیر ثبتی در سیستم حسابداری می بایست با استفاده از بهای تمام‌شده‌ ی تاریخی اندازه‌گیری شوند. شاید بپرسید ارزش تاریخی چیست؟

باید بدانید که قیمت‌ های تحقق یافته در معاملات ارزش های گوناگونی چون ارزش واقعی، ارزش جاری، ارزش جایگزینی و غیره دارند. اما در حسابداری کنونی قیمت ‌های تحقق یافته در معاملات، اصطلاحاً به بهای تمام شده یا ارزش تاریخی نامیده می شود.

این ارزش تاریخی یک سری معایب و یک سری مزایا هم دارد.

مزایای بهای تمام شده تاریخی

  • واقعی و قابل اتکا است.
  • نشان دهنده ارزش متعارف دارایی در تاریخ تحصیل است.
  • قابل رسیدگی و ردیابی است.

معایب روش بهای تمام شده تاریخی

  • تغییرات ارزش دارایی ها در طول سال های متمادی در نظر گرفته نمی شود.
  • تغییرات ارزش پول در زمان مورد توجه قرار نمی گیرد.

اصل تحقق درآمد

طبق اصل تحقق درآمد ( Revenue principle ) درآمد هنگامی که کسب می شود باید ثبت گردد، و نه قبل از آن.

بر اساس اصل درآمد، باید سه شرط زیر برای ثبت درآمد محقق شود:

  • عملیات مربوط به تحصیل درآمد تکمیل شده باشد.
  • مبلغ درآمد به طور معقول و مطمئن قابل اندازه گیری باشد.
  • قابلیت وصول آن به طور معقول، مطمئن باشد.

اصل مقابله هزینه ها و درآمد ها

بر اساس اصل مقابله هزینه ها و درآمد ها و یا همان اصل تطابق ( matching principle )، هزینه ‌های انجام شده جهت ایجاد درآمد، باید به حساب دوره ای که درآمد در آن تحصیل گردیده منظور گردد.

به عبارت دیگر، سود هر دوره تفاوت بین درآمد های تحصیل شده و هزینه‌های تحمیل شده برای کسب درآمد همان دوره است. مطابق اصل تطابق، بسیاری از هزینه‌های انجام شده در دوره های جاری، بدلیل داشتن منافع آتی به عنوان دارایی در دفاتر و صورت های مالی ثبت و گزارش می ‌شوند.

پیشنهاد ویژه: برای یادگیری حرفه ای اصول حسابداری متناسب با نیاز بازار کار حتما از خدمات آموزش حسابداری مجتمع فنی آرای تهران استفاده کنید. خدماتی شامل فیلم آموزشی رایگان، جزوات رایگان، دوره های حضوری و آنلاین و…

 مفروضات حسابداری چیست

مفروضات حسابداری چیست

در کنار چهار اصل حسابداری ذکر شده که ماهیت کاربردی و اجرایی دارند، ما پنج فرض حسابداری داریم که به آنها مفروضات حسابداری می گویند.

  • اصل هزینه
  • اصل عینیت
  • فرض تداوم فعالیت
  • فرض واحد اندازه‌گیری
  • فرض تفکیک شخصیت

در مورد مفروضات حسابداری باید گفت که منشا و منبع اصول حسابداری و مبنای تهیه و تنظیم صورتهای مالی را مفروضات حسابداری می گویند. هر کدام از این مفروضات حسابداری می‌تواند منبع یک یا چند تا از اصول حسابداری محسوب شود.

این مفروضات در غالب مبانی نظری استانداردهای حسابداری ایران و بر اساس شرایط اقتصادی و مناسبات حقوقی کشور به عنوان مفروضات حسابداری شناخته می شود.

اصل هزینه

برخی در کنار اصل درآمد یا همان اصل تحقق درآمد، اصل هزینه ( expense principle ) را نیز درنظر می گیرند. در واقع اصل هزینه وجه مقابل اصل درآمد است.

اصل هزینه نشان دهنده این است که هزینه زمانی اتفاق می‌افتد که واحد تجاری محصول یا خدماتی را دریافت می‌ کنند. حال فرقی نمی‌کند که صورت‌ حساب را بعد از چند روز یا چند هفته دریافت کنید، در نهایت وقتی خدمات یا محصولاتی را دریافت می‌کنید، باید هزینه‌ی آن را بپردازید.

در این مود می توانید مقاله هزینه چیست را مطالعه کنید.

اصل عینیت

بر اساس اصل عینیت (objectivity principle) می بایست در گزارش‌ های حسابداری از داده‌های عینی، واقعی و سنجیدنی استفاده کرد.

به‌عبارت دیگر، حسابداران، سیستم ‌های حسابداری و گزارش ‌های حسابداری باید با کمترین تکیه بر ذهنیت ارائه شوند. مطابق این اصل یک حسابدار، باید صد درصد از داده‌ های عینی کند، حتی اگر داده‌های عینی بد باشند.

فرض تداوم فعالیت

مطابق اصل فرض تدام فعالیت(continuity assumption)، در سیستم‌ های حسابداری فرض بر این است که کسب‌ و کاری برای مدت طولانی به فعالیت خود ادامه خواهد داد. اهمیت فرض تداوم زمانی روشن‌ می‌شود که نتایج بی‌ تداومی کسب ‌و کاری را درنظر بگیرید.

اگر فعالیت کسب ‌و کاری ادامه پیدا نکند و دارایی ‌ها ارزش فروش مجدد نداشته باشند، نحوه‌ی ارزش ‌گذاری دارایی ‌ها بسیار پیچیده می‌شود.

اگر یک واحد تجاری به فعالیت خود ادامه ندهد، هیچ تضمینی وجود ندارد که مواد اولیه به ‌فروش برسند. اگر موجودی کالا های انبار و مواد خام به ‌فروش نرسد، ارزش سهام صاحب‌ واحد تجاری در ترازنامه حساب ‌شدنی و نمایشی نیست.

فرض واحد اندازه‌گیری

در اصل فرض واحد اندازه‌ گیری( (unit-of-measure assumption) )، فرض بر این است که پول رایج جایی که واحد تجاری در آن فعال است، واحد اندازه‌ گیری مناسبی برای کسب ‌و کار و استفاده در حسابداری است.

به‌عبارت دیگر فرض واحد اندازه ‌گیری به این معنا است که برای کسب ‌و کاری که در ایران قرار دارد، واحد اندازه‌گیری مناسب در حسابداری ریال ایران است و برای کسب و کاری در کویت دینار کویت است.

فرض واحد اندازه‌ گیری همچنین به‌طور ضمنی بیان می ‌کند که حتی تورم و گاهی تقلیل قیمت ‌ها، قدرت خرید واحد اندازه‌ گیری مورد استفاده در سیستم حسابداری را تغییر می‌دهد، ولی با وجود این، استفاده از آن برای تجارت شما مفید است.

فرض تفکیک شخصیت

مطابق با اصل فرض تفکیک شخصیت(separate entity assumption)، یک کسب ‌و کار شخصیتی جداگانه دارد و شخصیت آن از صاحب آن کسب‌ و کار مجزا است. این فرض به هر واحد اقتصادی به ‌عنوان واحدی مستقل از مالک یا مالکان آن و نیز جدا از موسسات دیگر نگاه می‌کند.

بر اساس فرض تفکیک شخصیت، شراکت نیز شخصیت جداگانه از هر دو طرف حاضر در شراکت دارد. و کطابق با همین اصل هر یک از شرکا بخشی از کسب ‌و کار را دراختیار دارند. در نتیجه، کسب‌ و کارها کاملا جدا، تشخیصی و تعریف‌ پذیر هستند و می ‌توان آنها را از صاحبان کسب ‌و کارها متمایز کرد.

آموزش اصول حسابداری

آموزش اصول حسابداری

ما در آموزشگاه حسابداری آریا تهران متناسب با رسالت خود، تمام مقدمات یادگیری آموزش اصول حسابداری را، از صفر تا صد فراهم کرده ایم. شما می توانید با شرکت در دوره های موجود در دپارتمان حسابداری آریا تهران همین امروز یادگیری و آموزش اصول حسابداری ۱ و ۲ را شروع کنید. هرچند اگر قصد ورود به بازار کار را دارید ما دوره حسابداری بازار کار مجتمع فنی آریا تهران را به شما پیشنهاد می دهیم.

شما در دوره های آموزش اصول حسابدرای از مزایا زیر منتفع خواهید شد:

  • یادگیری اصولی و بازار کاری حسابداری
  • دریافت مدرک معتبر و بین المللی
  • پیشتیبانی علمی و عملی بعد از اتمام دوره
  • امکان معرفی به کار
  • دریافت فیلم ها و جزوات رایگان
  • و…

سخن آخر:

ما در بهترین سایت حسابداری ایران دور هم جمع شده ایم تا بهترین خدمات آموزش حسابداری را در قالب آموزش های رایگان و برگزاری دوره های آموزشی بازار کار در دسترس شما عزیزان قرار بدهیم. درصورتی که مقاله فعلی نظر برای شما مفید بوده و یا داری نقصی بوده حتما با ارائه نظرات و پیشنهادات خود باعث دلگرمی ما باشید.

منبع: www.aryatehran.com

پیشنهاد مطالعه:

حسابداری بازرگانی چیست ؟

سایت حسابداری

حسابداری ابری

آموزش حسابداری از پایه

حسابداری به زبان ساده