برای انتخاب رینگ و لاستیک، بیشتر افراد ابتدا به ظاهر و سپس به ایمنی آن توجه می کنند. برخی نیز تصور می کنند برای حفظ استاندارد خودرو سایز رینگ نباید تغییر کند، بنابراین فقط لاستیک را عوض می کنند و اگر قصد تعویض رینگ را داشته باشند از رینگ با قطر یکسان استفاده می کنند.

P ابتدای کلمه انگلیسی passenger است که نشان می دهد خودرو سواری است. سه عدد بعد نماینده پهنای لاستیک در واحد میلی متر است. دو رقم بعدی نیز ارتفاع لاستیک را نسبت به پهنای آن نشان می دهد. حرف R نشان می دهد که لاستیک رادیال است و حرف H سرعت حداکثری مجاز برای لاستیک را نشان می دهد. عدد 14 نیز بیانگر قطر رینگ در مقیاس اینچ است.

پهنای رینگ و میزان تحمل بار و سرعت حداثر مجاز برای لاستیک، بر روی برچسبی داخل در خودرو برای هر اتومبیل نوشته شده است.

در هنگام تعویض رینگ و لاستیک باید توجه شود که قطر رینگ و لاستیک به صورت مجموع در میزان استاندارد کارخانه بگنجد زیرا این تغییر کلی قطر می تواند باعث ایجاد اختلال در عوض کردن دنده ( خودروهایی با دنده اتوماتیک )، به وجود آمدن خطا در کیلومتر شمار و اختلال در کار ECU ( خودروهای ABS دار) شود.

برای این امر راهنمایی به نام PLUS در نظر گرفته می شود که با واحد های 1PLUS, 2PLUS, 3PLUS و … نام گذاری شده است و هر کدام نشان می دهد که یک اینچ به قطر رینگ اضافه شده است. سپس با توجه به افزایش قطر رینگ، ارتفاع لاستیک کمتر در نظر گرفته می شود تا اندازه کلی قطر چرخ حتی المکان ثابت بماند.

پهنای رینگ نیز حائض اهمیت است. برای فیت شدن رینگ و لاستیک و داشتن حالت بهینه و استاندارد و قدرت هندلینگ بیشتر، به ازای هر 5 میلی متر افزایش پهنای لاستیک، پهنای رینگ باید 0.5 اینچ افزایش یابد. پهنای رینگ نیز می تواند برای سایز های مختلف لاستیک تا حد 1.5 اینچ نوسان داشته باشد.

عامل مهم دیگر چگونگی قرار گرفتن چرخ بر روی سیستم تعلیق است. به صورت ساده تر می توان گفت برخورد کردن بخش بیرون زدگی چرخ با لبه ی گل گیر در قسمت بیرونی و برخورد کردن چرخ با قسمت های داخلی گل گیرکه می تواند باعث ایجاد شدن مشکلاتی از قبیل پاره شدن لاستیک و اشکال در چرخش فرمان شود که واضح است با افزایش بیش از اندازه لاستیک و رینگ به این مشکل بر خواهیم خورد.

در نهایت عواملی مثل افزایش دادن بیش از اندازه پهنای لاستیک با گیر کردن لاستیک به گل گیر یا قطعات داخلی چرخ و یا هر دوی آن ها، می تواند باعث پارگی لاستیک شود.

بهترین رینگ برای 207 کدام است ؟

بهترین رینگ برای 207 کدام است ؟

به علاوه می تواند باعث مصرف بیشتر سوخت، انتقال درصد بالاتری از ضربات دست اندازها به اتاق خودرو و استهلاک بیشتر و سفت تر شدن فرمان شود. از طرفی کنترل بهتری به راننده می دهد و در هنگام پیچیدن راحت تر عمل می کند.

بر خلاف تایرهای باریک تر که کنترل کمتری دارند و در هنگام پیچیدن سخت تر عمل می کنند اما از طرفی شدت کمتری از ضربات وارد شده را به اتاق اتومبیل انتقال می دهند.

ارتفاع لاستیک نیز در میزان کنترل تاثیر دارد، لاستیک هایی که دیواره های کوتاه تری دارند، از نظر کنترل برتری دارند زیرا ارتعاش در آن ها کتر است و فرمان سریع تر و نرم تر عمل می کند اما باید در نظر داشت که در زمین های خیس کنترل کمتری خواهد بود.

بیشتر لاستیک های اسپرت میزان تحمل فشار و حداکثر سرعت بالایی دارند اما همواره موقع تعویض باید با اعداد استاندارد خودرو مقایسه شوند و مقداری بزرگتر یا مساوی آن ها داشته باشند.

سایز رینگ پژوهای 207، به صورت استاندارد 14 اینچ است که متداول ترین لاستیک برای این سایز رینگ تایر 185/65R 14 است. البته رانندگان بسیاری برای هندلینگ بهتر و بالا بردن سطح پایداری خودرو در سرعت های بالاتر ترجیح می دهند از لاستیک های پهن تری استفاده کنند که می توان به تایر های  195/60R 14 و 205/60R 14 اشاره کرد.

از نظر فاکتور قیمت، همانطور که انتظار می رود لاستیک های تولید خارج کشور قیمتی در حدود دو برابر لاستیک های تولید داخل دارند اما بسیاری از تعمیرکارها اعتقاد دارند که هزینه ی بیشتر برای لاستیک خارجی از جهاتی به صرفه تر است زیرا کیفیت بالا و عملکرد بهتر آن ها باعث جلوگیری از خراب شدن جلوبندی و در نتیجه حذف شدن هزینه های تعمیر آن می شود.   

شاید برای شما هم سوال شده باشد :

لاستیک 165 بهتره یا 175

بهترین کارخانه های لاستیک سازی ایران

تفاوت لاستیک ایرانی و خارجی

تفاوت لاستیک 205 با 185

لاستیک گل ریز یا گل درشت

تفاوت فاق لاستیک 60 با 65

منبع