با توجه به لزوم پرداخت مالیات در قوانین دولتی، کارفرمایان عزیز می بایست با ارسال لیست مالیات حقوق و جزییات آن آشنا شوند. عدم آشنایی با مالیات حقوق می تواند منجر به جریمه هایی بسیار بیشتر از حقوق کارکنان گردد.

در این مقاله به موضوعات مالیات حقوق و دستمزد چیست، مشمولین مالیات حقوق و دستمزد، ارسال سریع لیست مالیات حقوق، فیلم آموزش ارسال دیسکت مالیات، جریمه عدم پرداخت و … می پردازیم.

خواندن مقاله ارسال لیست مالیات حقوق را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

 

مدیران کسب و کارها
مدیران مالی شرکت ها
حسابداران

در این مقاله به مباحث زیر می پردازیم:

 

مالیات حقوق و دستمزد چیست؟

مالیات حقوق و دستمزد نوعی از مالیات بوده و هنگامی که یک شخص نیروی خود را در اختیار شخص دیگری قرار دهد و در ازای آن حقوق نقد یا غیر نقدی کسب کند به فرد دریافت کننده تعلق می گیرد.

فرد می بایست از میزان سقف حقوق معاف از مالیات برخوردار بوده، تا مشمول این نوع مالیات گردد.

مالیات حقوق جزء مالیات های مستقیم می باشد زیرا مستقیما از حقوق دریافتی اشخاص کسر می گردد و به میزان فروش، تولیدات و قراردادها بستگی ندارد. کارفرما می بایست پس از محاسبه و کسر مقدار این مالیات از حقوق هر یک از پرسنل به طور ماهانه آن را به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز نماید.

مشمولین مالیات حقوق و دستمزد

این تصور که تمام افراد حقوق بگیری که برای شخص یا شرکت دیگری کار می کنند مشمول مالیات حقوق و دستمزد می شوند، دیدگاه اشتباهی است. حقوق این افراد پس از کسر معافیت ها و با در نظر گرفتن مواردی که مشمول مالیات حقوق می گردد محاسبه می شود. همانطور که پیش تر توضیح داده شد پرداخت مالیات بر حقوق برای آن دسته از افرادی که دارای سقف حداقل دستمزد باشند اعمال می گردد. این مبلغ برای شاغلین در سال 99 معادل حداقل ماهانه 3 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

قوانین مالیاتی شرایطی را در نظر گرفته است تا هر شخص بتواند متناسب با درآمد خود در صورت برخوردار بودن آن شرایط از معافیت های مالیاتی برخوردار گردد.

پیشنهاد ویژه : شما میتوانید با ثبت نام در دوره حسابداری مقدماتی از تخفیف های ویژه ما برخوردار شوید

لیست مالیات حقوق

شما ممکن است برای پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر درآمد، مالیات عملکرد و سایر موارد مالیاتی، نیازمند ارسال اطلاعات به سازمان مالیاتی داشته باشید. ارسال لیست مالیات حقوق یکی از این مواردیست که می بایست به طور مستمر به اداره مالیات صورت گیرد.

لیست مالیات حقوق یا دیسکت مالیاتی، فهرستی از اطلاعات حسابداری حقوق و دستمزد کارکنان است که پس از محاسبه و کسر مبالغ مربوطه، به صورت ماهانه توسط کارفرما تهیه می گردد. این لیست باید ظرف مدت سی روز پس از محاسبات حقوق به اداره مالیات تقدیم گردد.

تهیه لیست مالیات حقوق به صورت دستی دارای مشقت و پیچیدگی های زیادی است؛ بنابراین شما می توانید با استفاده از نرم افزار حسابداری فرداد در کمترین مدت زمان به دریافت اتوماتیک لیست مالیات حقوق اقدام نمایید.

موارد معاف از مالیات حقوق 99

سازمان امور مالیاتی در ابتدای سال، موارد معاف از مالیات حقوق 99 را اعلام نموده است. این لیست با توجه به شرایط درامدی، مصارف و کاربرد های هر آیتم در نظر گرفته شده است. در لیست زیر می توانید با موارد درامدی دارای معافیت از مالیات حقوق آشنا شوید:

  • عیدی یا پاداش آخر سال کارمندان
  • هزینه های معالجه و بیمه که بابت خسارت بدنی و جانی که از سمت کارفرما یا بیمه تعلق می گیرد
  • هزینه های سفر مربوط به کار و فوق العاده مسافرت
  • حقوق بازنشستگی، مستمری پایان خدمت، مستمری وظیفه، خسارت اخراج، بازخرید، حقوق دریافتی توسط وارثان، حقوق ایام مرخصی که استفاده نشده باشد و حق سنوات
  • مسکن یا محلی که توسط کارکنان در محل یک کارخانه، کارگاه یا امثال آن استفاده می شود
  • خانه های سازمانی که طبق قانون به ماموران کشوری واگذار می گردد
  • حقوق کارکنان نیروهای مسلح کشور از قبیل  نظامی و انتظامی، کارکنان وزارت اطلاعات و جانبازان کشوری و آزادگان معاف از مالیات می باشد
  • اعضای هیات های سیاسی خارجی و گرو های ارسالی از دولت های دیگر مشروط بر اینکه جهت عقد معاملات بین المللی باشد
  • حقوق کارکنان مناطق محروم و کمتر توسعه یافته دارای معافیت 50 درصدی هستند

موارد مشمول مالیات حقوق در مقاله مالیات حقوق وجود دارد. بنابراین سایر موارد موجود در فیش حقوقی پرسنل که در فهرست موارد مشمول مالیات ذکر نشده باشند دارای معافیت از مالیات حقوق هستند.

ارسال لیست مالیات حقوق 99

پس از محاسبه و تهیه لیست مالیات حقوق کارکنان، لازم است کارفرما به ارسال لیست مالیات حقوق پرسنل به دست آمده بپردازد. جهت ارسال ليست ماليات حقوق کارفرما یا نماینده وی باید بداند که این کار چگونه انجام می شود.

وی باید با چگونگی تهیه لیست مالیات حقوق، سامانه مالیات حقوق، خطاهای آن و … آشنا باشد.

پیشنهاد ویژه : شما میتوانید با ثبت نام در آموزش حسابداری از پایه از تخفیف های ویژه ما برخوردار شوید

نکته: در لیست حقوق و دستمزد، اطلاعات دریافت کنندگان حقوق، میزان حقوق اصلی ، مزایا و جزییات دریافتی هریک ارائه می گردد.

در این مطلب به مهمترین موضوعات ارسال مالیات حقوق می پردازیم.

سامانه ارسال لیست مالیات حقوق چیست؟

پس از تهیه لیست مالیات حقوق نیازی به مراجعه حضوری به اداره مالیات نمی باشد . تمام مراحل ارسال آن، در سامانه ارسال لیست مالیات حقوق سازمان امور مالیاتی انجام می گردد. لازم به ذکر است کارفرما باید قبلا نسبت به دریافت کد اقتصادی اقدام کرده باشد.

با استفاده از سامانه اینترنتی ارسال مالیات حقوق، سرعت خدمات بالا رفته و ذخیره اطلاعات و مدارک به شکل بهتری صورت می گیرد. این سامانه موجب کاهش هزینه های طرفین، افزایش سرعت خدمت رسانی، جلوگیری از بروز خطا، و مدیریت بهتر زمان می گردد.

سامانه ارسال لیست مالیات حقوق، سامانه اطلاعات مالیات بر درامد حقوق نام دارد که اولین گام شما برای ارسال لیست می باشد.

آموزش ارسال لیست مالیات حقوق اینترنتی

جهت ارسال لیست مالیات حقوق کارکنان پیشنهاد می شود ابتدا فایل های مربوطه را از بخش حقوق و دستمزد در نرم‌افزارحسابداری شرکت خود استخراج نماید. این فایل ها شامل سه فایل اطلاعات پرسنل و اطلاعات شغلی و اطلاعات مالیاتی معروف به فایل های دیسکت مالیات هستند؛ در برگیرنده اطلاعات حقوق و دستمزد پرسنل شما و اطلاعات مالیاتی می باشند.

اطلاعات دیسکت مالیاتی خود را می توانید از بخشی با همین نام در نرم افزار حسابداری فرداد دانلود نمایید.

در حین آموزش ارسال لیست مالیات حقوق اینترنتی می بایست به بررسی صحت دیسکت مالیاتی بپردازید. صحت سنجی فایل های سه گانه مالیات حقوق را می توانید با استفاده از نرم افزار سالاری (salary) که توسط واحد های مالیاتی تهیه و در دسترس قرار گرفته انجام دهید. این نرم افزار به عنوان مرجعی جهت بررسی صحت اطلاعات خروجی مالیات حقوق و دستمزد شناخته می شود. توصیه می گردد قبل از ارسال دیسکت مالیاتی، با آپلود فایل ها در این نرم افزار از صحت و اعتبار آنها مطلع شوید. اگر در اطلاعات هر یک از فایل های شما نقص وجود داشته باشد این نرم افزار به اطلاع شما می رساند.

ارسال سریع لیست مالیات حقوق

از ویژگی های سامانه اطلاعات مالیات بر درآمد حقوق امکان ارسال سریع مالیات حقوق توسط شما می باشد. شما با کسب آشنایی در مورد نحوه ارسال لیست مالیات حقوق می توانید در زمان کوتاهی، بدون نیاز به مراجعه حضوری نسبت به ارسال ليست ماليات حقوق خود اقدام نمایید. صرفه جویی در زمان، هزینه و کاهش خطا از مزایای این سامانه می باشد.

به علاوه نرم افزار های حسابداری نیز شما را در افزایش سرعت عمل کمک می کند و می توانید به راحتی فایل های مربوط به سامانه مالیات حقوق را دریافت نمایید و نیازی به صرف انرژی، زمان، نیروی انسانی و هزینه مازاد نباشد.

برای آموزش کار با سامانه ارسال لیست مالیات حقوق همراه ما باشید.

ارسال لیست مالیات حقوق کارکنان

ایجاد شفافیت مالیاتی و کاهش هزینه ها از جمله مزایای ایجاد تغییرات در سامانه فعلی ارسال مالیات بود.

ارسال این لیست در ادارات دولتی با توجه به یکپارچه بودن سیستم دولت به صورت خودکار محاسبه شده و توسط واحد های مربوطه از حقوق کارمندان کسر می گردد.

اما در شرکت ها و موسسات خصوصی لازم است که این کار توسط بخش حقوق و دستمزد حسابداری انجام شده و سپس در سامانه دارایی بارگذاری گردد. مراحل پرداخت مالیات بر حقوق نیز پس از تهیه قبض و شناسه پرداخت انجام گردد.

نکته مهم

 

جریمه عدم ارسال و پرداخت مالیات حقوق پس از تشکیل پرونده مالیاتی قابل بخشودگی نیست و ممکن است مبالغی بیش از حقوق پرسنل را دربرگیرد.

آموزش سامانه مالیات حقوق

تمام توضیحات فوق نشان از اهمیت بالای ارسال ليست ماليات حقوق دارد. اجرای جرائم مالیاتی می تواند یکی از عواقب بی توجهی به مالیات حقوق باشد.

در ادامه مطلب مهمترین اطلاعات را درباره نحوه ارسال لیست مالیات حقوق و آموزش کار با سامانه مربوطه می آوریم:

ورود به سامانه مالیات بر حقوق الکترونیکی

در فیلدهای ورود به سیستم از شما درخواست نام کاربری و کلمه عبور می شود.

برای تکمیل این اطلاعات باید از نام و کد عبوری که پس از دریافت کد اقتصادی اخذ نموده اید استفاده کنید. بدیهی است افرادی که کد اقتصادی ندارند امکان ورود به این سامانه و ارسال لیست مالیات حقوق را نخواهند داشت.

در صورتی که برای اولین بار به این سامانه وارد می شوید پس از ورود به سامانه، با یک پیام روی صفحه خود مواجه می شوید.

این پیام حاوی اطلاعاتی درباره قالب فایل ها، اطلاعات کارمندان، ویرایش اطلاعات و … می باشد. پس از مطالعه، موافقت خود را با اطلاعات آن با ثبت تیک روی صفحه اعلام می دارید.

معرفی قسمت های مختلف سامانه مالیات بر حقوق

پس از ورود شما نوار ابزار منوی اصلی سامانه مالیات حقوق را در بالای صفحه مشاهده می نمایید. این منو نشان دهنده گزینه های صفحه شخصی، فهرست حقوق، حقوق بگیران، راهنما، گزارش خطا و خروج می باشد.

گزینه صفحه شخصی شما در سامانه ارسال مالیات حقوق، نشان دهنده بخش مشخصات کارفرما و مشخصات اخرین لیست های ارسال شامل 5 لیست حقوق اخر می باشد. در بخش مشخصات کارفرما می توانید در صورت مغایرت اطلاعات ثبت شده شما به اصلاح اطلاعات خود بپردازید.

فهرست حقوق دارای گزینه های فهرست حقوق جدید، فهرست فایل های ارسالی، تبصره ماده 86 و فهرست قبض ها می باشد.

فهرست حقوق جدید همان گزینه ای که شما باید توسط آن به ارسال لیست مالیات حقوق و دستمزد ماهیانه بپردازید.

فهرست فایل های ارسالی نشان دهنده فهرستی از تمامی فایل های ارسالی شما می باشد.

تبصره ماده 86، فهرست لیست ها و فهرست قبض ها دیگر گزینه های موجود هستند.

فهرست قبض ها نشان دهنده قبض هایی است که شما پس از الصاق لیست مالیات حقوق ها دریافت نموده اید.

گزینه حقوق بگیران دارای سه زیر منو می باشد:

در منوی حقوق بگیر جدید می توانید نام شخص جدیدی را به عنوان نیرو ثبت نمایید.

فهرست حقوق بگیران شما نشان دهنده تمام افرادی است که در واحد اقتصادی شما مشغول به کار هستند.

خطاهای فایل پرسنل: در صورتی که فایل های مربوط به پرسنل با خطا مواجه شود در این بخش نمایش داده می شود.

گزینه راهنما دربردارنده فایل پی دی اف راهنمای استفاده از سامانه و نمودار انجام کار می باشد.

گزینه گزارش خطا در سامانه ارسال لیست مالیات حقوق برای این است که اگر در حین استفاده از سیستم با ایرادی مواجه شوید آن را از این بخش گزارش نمایید.

فیلم آموزش ارسال لیست مالیات برحقوق

در این بخش یک ویدیو جهت آموزش ارسال لیست مالیات حقوق را برای شما آماده کرده ایم.

مهلت ارسال لیست مالیات حقوق

طبق قانون مالیات بر درامد حقوق، مهلت ارسال مالیات حقوق، سی روز پس از تخصیص یا پرداخت حقوق می باشد. در صورتی که کارفرما تا یک ماه پس از ارجاع حقوق مالیات آن را پرداخت ننماید مشمول پرداخت جریمه دیرکرد ارسال لیست مالیات حقوق و سایر جرایم مربوطه می گردد.

مهلت ارسال لیست مالیات حقوق آذرماه 99

مهلت ارسال لیست مالیات حقوق در ماده 86 قانون مالیات های مستقیم آمده است. طبق قانون مذکور، هر کارفرما مهلت دارد بعد از گذشت حداکثر سی روز از پرداخت حقوق نسبت به ارسال لیست مالیات حقوق اقدام نماید. با توجه به این قانون مهلت ارسال لیست مالیات حقوق آذرماه 99 توسط هر کارفرما حداکثر تا 30 ام دی ماه سال 99 خواهد بود.

در صورت عدم ارسال این لیست باید پذیرای عواقب مربوطه نیز باشد.

پیشنهاد ویژه : شما میتوانید با مطالعه مقاله حسابداری چیست از فواید حسابداری بهره مند شوید

تاخیر در ارسال لیست مالیات حقوق چه عواقبی دارد؟

تاخیر یا عدم ارسال لیست مالیات حقوق کارکنان ممکن است مشمول جرایم سنگینی گردند. جرایم بی توجهی به مهلت ارسال مالیات حقوق بعضا می تواند تا چند برابر مالیات حقوق پرسنل باشد.

باید بدانید که جریمه تاخیر در ارسال مالیات حقوق پس از تشکیل پرونده مالیاتی قابل بخشودگی نمی باشد.

جریمه عدم ارسال لیست مالیات حقوق چیست؟

عدم ارسال به موقع لیست مالیات حقوق، باعث جریمه معادل 2 درصد از حقوق پرداختی به کارکنان می گردد. پس از عدم ارسال لیست، بدیهی است که مشمول جریمه عدم پرداخت مالیات حقوق نیز می شود.

جریمه عدم پرداخت مالیات حقوق چیست؟

عدم پرداخت مالیات حقوق، باعث جریمه 10 درصد از مالیات مشمولین حقوق می شود.

مازاد بر آن به ازای هر ماه تاخیر در پرداخت مالیات حقوق2.5 درصد (دو و نیم درصد ) به میزان جریمه فوق افزوده می گردد.

توجه نمایید که ارسال لیست مالیات حقوق و بیمه هر کدام به صورت مجزا جزء حقوق پرسنل می باشد. در صورت عدم پرداخت هر کدام، احتمال شکایت حقوقی پرسنل نسبت به کارفرما وجود دارد. این شکایت علاوه بر جرایم سازمان مالیات می تواند عواقب دیگری نیز داشته باشد.

نکات و پرسش های مهم در ارسال لیست حقوق

تهیه لیست مالیات حقوق دارای جزییاتی می باشد. از این رو توصیه می گردد این امر توسط فرد آشنا با نحوه ارسال لیست مالیات حقوق انجام گردد. زیرا در صورت عدم ارسال لیست مالیات حقوق و یا اشتباه در تهیه و ارسال ممکن است منجر به جرایم سنگین مالیاتی گردد. در ادامه به تعدادی از مهمترین سوالات در این زمینه می پردازیم.

راه حل رفع مشکل تبدیل کارمند غیراصلی به اصلی در سامانه حقوق چیست؟

طبق اظهارات مدیر نرم افزارهای اصلی مالیاتی، در حال حاضر امکان ثبت کارمندی به عنوان کارمند اصلی صرفا توسط یک کارفرما وجود دارد. اگر یک شخص در یک واحد اقتصادی به عنوان کارمند اصلی ثبت شده باشد نمی تواند در واحدی دیگر به صورت کارمند اصلی ثبت گردد.

این درخواست تنها در حالتی امکان پذیر است که کارفرمای دیگر تاریخ پایان کار را ثبت نماید.

همچنین در صورتی که کارفرمایی تاریخ پایان کار را ثبت نکرده باشد اما اطلاعات حقوقی و شغلی وی مربوط به سالیان گذشته باشد امکان ثبت شخص به عنوان کارمند اصلی توسط کارفرمای دیگر می باشد.

منظور از نحوه همکاری برای ثبت کارمند جدید در لیست حقوق مالیات چیست؟

نحوه همکاری در سامانه مالیات حقوق به صورت اصلی و غیر اصلی می باشد.

این گزینه از منوی ثبت حقوق بگیران > حقوق بگیر جدید نمایش داده می شود.

اگر نام کارمند، توسط کارفرمای دیگری به عنوان کارمند اصلی ثبت شده باشد شما می توانید وی را به عنوان کارمند غیر اصلی ثبت نمایید.

به عبارت دیگر اگر با حقوق بگیر، دارای قرارداد استخدامی مشخص نیستید و رابطه کارفرما و کارمندی یا کارگری برقرار نیست آن شخص به عنوان کارمند غیراصلی در نظر گرفته می شود.

آیا موارد غیر اصلی در لیست مالیات حقوق معاف از مالیات هستند ؟

عبارت حقوق بگیر اصلی و غیر اصلی اشاره به قرار داشتن کارمند در لیست حقوق اصلی شما دارد.

چنانچه کارمند به صورت اصلی ثبت گردد می توان از معافیت های سالانه آن استفاده نمود.

منظور از حقوق بگیر غیراصلی، استفاده فرد مورد نظر از معافیت ماده 84 در محل دیگری نیست بلکه منظور حقوق بگیری است که تحت عنوان کارمند در لیست حقوق اصلی پرداخت کننده حقوق قرار ندارد.

تعریف کارمند اصلی باعث امکان استفاده از معافیت های سالانه آن می شود . به عبارت دیگر تعریف کارمند غیر اصلی باعث می گردد شما نتوانید از معافیت های سالانه وی استفاده نمایید.

فرمت فایل های ارسالی در سامانه ارسال مالیات حقوق چیست؟

برای ارسال لیست مالیات حقوق خود لازم است سه فایل مختلف را در دیسکت مالیات خود تهیه و بارگذاری نمایید. فرمت این فایل ها سه فایل خروجی WP , WH , WKمی باشد.

در زیر توضیح هر یک از فایل ها را ارائه می نماییم:

فایل محاسبه حقوق پرسنل در دیسکت مالیات دارای فرمت WH است. این فایل شامل سابقه کار، شروع به کار و اطلاعات شغلی می باشد.

وارد کردن فایل الکترونیکی مالیات شامل اطلاعات مالیاتی واحد اقتصادی دارای فرمت WK بوده و شامل اطلاعات وضعیت مالیاتی شما می شود.

اطلاعات پرسنل نظیر اطلاعات شناسنامه ای، مدارک تحصیلی و … باید در فایل سوم با فرمت WP تهیه و ارسال گردد.

نکته: دیسکت مالیات شامل سه فایل اطلاعات فردی پرسنل، اطلاعات شغلی و اطلاعات مالیاتی می باشد.

مفاد ماده ۸۶ قانون مالیات های مستقیم چیست؟

ماده 86 قانون مالیات های مستقیم مربوط به چگونگی پرداخت مالیات بر حقوق کارکنان می باشد.

بنا بر ماده 86 این قانون، پرداخت کننده حقوق، وظیفه دارد تا یک ماه پس از پرداخت یا تخصیص حقوق، به ارسال دیسکت مالیات (شامل سه فایل اصلی مورد نیاز اداره امور مالیاتی) و پرداخت مالیات مربوطه اقدام نماید.

برطبق این قانون، پرداخت های کارفرما برا ی افرادی حقیقی به جز کارکنان خود، نظیر حق مشاوره، حق تدریس، حق پژوهش و … می بایست مبلغ ثابت ده درصد از آن محاسبه، کسر و تا پایان ماه بعد همراه با فهرستی از اطلاعات آن ارسال و پرداخت گردد.

این میزان برای دانشگاه ها، مراکز و موسسات اموزش عالی، پژوهشی و فناوری بین 5 تا 10 درصد می باشد.

آیا مالیات حقوق شامل تمام شاغلین می‌شود؟

قانون مالیات های کشور دربرگیرنده تمام مشاغل می باشد. اما معافیت های مالیاتی متعددی نیز برای اشخاص حقیقی و حقوقی دیده شده است.

مالیات حقوق صرفا شامل کسانی می شود که خود دارای کسب و کار نیستند و با انجام کارهای مورد نظر کارفرما، در ازای آن دریافت حقوق نقد یا غیر نقد می نمایند.

برای پرداخت مالیات حقوق لازم است شخص از حداقل حقوق مبنای جدول حقوق برخوردار باشد.

دیسکت مالیات چیست؟

جهت ارسال لیست مالیات حقوق، کارفرما می بایست سه فایل مختلف را در سامانه مربوطه آپلود نماید. این سه فایل که شامل اطلاعات حقوق، اطلاعات مالیات و اطلاعات پرسنلی کارکنان می شوند را دیسکت مالیات می نامیم. به عبارت دیگر فایل های فرم فردی، فرم شغلی، فرم مالیاتی تشکیل دهنده دیسکت مالیات می باشند. این فایل ها با فرمت های مختلف هنگام ارسال لیست مالیات حقوق و دستمزد مورد استفاده قرار می گیرند.

پیشنهاد ویژه : شما میتوانید با ثبت نام در دوره حسابداری از تخفیف های ویژه ما برخوردار شوید

نتیجه گیری

کارفرما پس از ارسال مالیات حقوق قبض پرداختی شامل مبلغ و شناسه پرداخت دریافت می کند. وی می بایست این قبض را با استفاده از خدمات بانکی پرداخت نماید.

در مقاله فوق به مهمترین مسائل مربوط به ارسال مالیات حقوق پرداختیم. موضوعاتی چون نحوه ارسال لیست مالیات حقوق، دیسکت مالیات، جرایم مربوطه و توضیحات سامانه مالیات بر درامد بیان شدند. تیم تحریریه گروه حسابداری فرداد به سوالات شما در کامنت ها پاسخگو می باشد.

منبع : https://www.fardadgroup.com

پیشنهاد مطالعه:

حسابداری مقدماتی

حسابداری بهای تمام شده

انواع سیستم های حسابداری

نمونه سوالات حسابداری مقدماتی