اگر شما هم از آن دسته افرادی باشید که به دنبال راه اندازی کسب و کار خود هستید، حتما به فکر راه اندازی یک رستوران، فست فود و دیگر انواع آشپزخانه های صنعتی افتاده اید. اما آشپز خانه صنعتی چیست؟ چه تجهیزاتی برای راه اندازی یک آشپزخانه صنعتی مورد نیاز است؟ در ادامه با انتشار مقاله ای که در سایت آریا استورز منتشر شده است، به توضیح اینکه چرا می گویند آشپزخانه صنعتی می پردازیم.

چرا می گویند آشپزخانه صنعتی

آشپزخانه صنعتی به آشپزخانه هایی گفته می شود که در فضاهای تجاری و خدماتی کلان مانند رستوران ها، هتل ها ، ادارات بزرگ و … وجود دارد. در این رستوران ها به صورت روزانه غذای بسیار زیادی با استفاده از تجهیزات حرفه ای  پخته و ارائه می شود و ساختار آن ها با ساختار آشپزخانه های منازل بسیار متفاوت است.

تفاوت آشپزخانه صنعتی با آشپزخانه معمولی

  • همانطور که پیش تر گفته شد در آشپزخانه صنعتی از تجهیزات مدرن و صنعتی استفاده می شود؛ در صورتی که در آشپزخانه های معمولی چنین تجهیزاتی کارایی چندانی نخواهد داشت.
  • در آشپزخانه صنعتی مراحل پخت و آماده سازی غذا توسط یگ گروه؛ که هر شخصی وظایف خاص خود را دارد، صورت می گیرد. در صورتی که در آشپزخانه های معمولی چنین نیست.
  • خروجی غذای آشپزخانه های صنعتی بیشتر از 50 پرس می باشد.
  • در آشپزخانه صنعتی با توجه به ظرفیت بالای پخت و آماده سازی غذا، سرعت عمل در کاهش زمان پخت و آماده سازی غذا بسیار مهم است.
  • در یک آشپزخانه ی صنعتی باید برای سلایق مختلف، در نهایت دقت و رعایت اصول مشتری مداری  جهت جذب مشتریان، غذا هایی با کیفیت طبخ شود.
  • به غذایی که در آشپزخانه های صنعتی پخته میشود؛ غذای صنعتی گفته می شود.

تجهیزات آشپزخانه صنعتی

 

همان طور که گفته شد، یک آشپزخانه صنعتی نیازمند تجهیزاتی است که باعث شود کار ها به بهترین نحو و سریع ترین زمان ممکن انجام شوند. معمولا جنس تجهیزات آشپزخانه های صنعتی بیش تر از استنلس استیل یا استیل زنگ نزن است. این استیل ها دارای مقاومت بسیار بالایی هستند و نظافت و ضد عفونی کردن آن ها راحت است.

تجهیزات پخت

قبل از انتخاب تجهیزات پخت برای آشپزخانه صنعتی با توجه به نوع غذایی که قرار است در آشپزخانه شما پخت شود، جهت صرفه جویی در هزینه ها و انتخاب صحیح از یک مشاور و  کارشناس در این حوزه کمک بگیرید.

برخی از تجهیزات پخت آشپزخانه صنعتی عبارتند از:

اجاق گاز،میز کار تفلون، سرخ کن صنعتی، گریل صنعتی، تابه گردان، دم کن برنج، فر صنعتی، کباب پز، سالاماندر، گرمخانه، توستر، مایکروویو، قهوه ساز و…

تجهیزات سرمایشی، انواع یخچال و فریزر ها نیز از دیگر تجهیزات مهمی هستند که در آشپزخانه های صنعتی باید داشته باشید. آبسرد کن ها، یخساز ها، فالوده ساز و بستنی ساز ها نیز جزو تجهیزات سرمایشی آشپزخانه های صنعتی محسوب می شوند.

تجهیزات انبار ها مانند قفسه و شلف و کابینت، ترولی حمل بار، ترولی حمل دیگ، چلیک نگهداری حبوبات، چلیک سیخ کباب چرخ دار و باسکول ها و هود و … نیز بخش گسترده و مهمی از تجهیزات آشپزخانه صنعتی را تشکیل می دهند.

یکی دیگر از بخش های مهمی که باید به تجهیزات آن توجه ویژه داشته باشید تجهیزات سرو غذا است. سالاد بار و کانتر گرم و ترولی و بوفه سرد و گرم جزو این دسته محسوب می شوند. انواع میز کار و مکان های قرار دادن غذا و … جزو تجهیزات آماده سازی غذا هستند.

تجهیزات نظافتی آشپزخانه صنعتی شامل تمام تجهیزات شست و شو از ماشین ظرفشویی و سینک گرفته تا سبد نگهداری ظروف و جاروبرقی صنعتی را شامل می شوند.

در صورتی که آشپزخانه صنعتی رویکردی مانند کافی شاپ دارد تجهیزات مرتبط با قهوه مانند دستگاه آسیاب قهوه، قهوه جوش، اسپرسو ساز، فرنچ پرس و ساندویچ ساز و … نیز باید به این تجهیزات اضافه شود.

 طراحی آشپز خانه صنعتی

شما جهت راه اندازی آشپزخانه صنعتی و همچنین طراحی آشپزخانه صنعتی  به یک مشاور متخصص در این زمینه نیاز دارید، تا ضمن برآورد هزینه های این امر بهترین انتخاب را در زمینه ی طراحی و خرید تجهیزات آشپزخانه صنعتی داشته باشید. شرکت آریا استورز از  بهترین تولیدکنندگان تجهیزات استیل در ایران می باشد، که ضمن تامین تجهیزات آشپزخانه های صنعتی در زمینه ی طراحی و راه اندازی آشپزخانه های صنعتی نیز فعالیت می کند.

مجوز راه اندازی آشپزخانه صنعتی

راه اندازی یک آشپزخانه صنعتی همانند سایر کسب و کار ها نیاز به گرفتن مجوزهای مورد نیاز دارد که در این مورد جهت گرفتن این مجوز ها باید به وزارت بهداشت و صنایع غذایی مراجعه نمایید.

خرید تجهیزات آشپزخانه های صنعتی

اگر به دنبال تهیه ی تجهیزات استیل آشپزخانه صنعتی با قیمت مناسب هستید، ما به شما شرکت آریا استورز، که یکی از برترین فروشگاه های اینترنتی فروش تجهیزات آشپزخانه صنعتی می باشد را معرفی می کنیم. که ضمن فروش برترین برندها ی ایرانی و خارجی تجهیزات آشپزخانه، آماده ارائه خدمات مشاوره ای در زمینه ی طراحی و راه اندازی آشپزخانه صنعتی می باشد.