مهریه چیست؟

مهریه مالی است که در زمان جاری شدن خطبه عقد، زوج متعهد می شود که آن را به زوجه بپردازد که می تواند در غالب پول رایج مملکت، سکه، ملک، آپارتمان باشد. زوجه می تواند مهر خود را در هر زمانی که بخواهد از زوج طلب کند. امکان مطالبه مهریه هم از طریق دادگاه و هم از طریق اجرای ثبت وجود دارد.برای گرفتن مهریه عقلانی است که از وکیل متخصص خانواده کمک و مشاوره گرفت. در ادامه خصوص انواع آن در قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران توضیح خواهیم داد.

انواع مهریه

الف) مهر المسمی

این نوع مهریه در زمان عقد میزان آن تعیین می شود و در سند ازدواج نیز مقدار مشخص و ثبت می شود و در اصطلاح به آن مهر المسمی می گویند. در قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران در مهر المسمی هیچگونه محدودیتی وجود ندارد و زوج و زوجه هر میزانی که بخواهند می توانند بعد از توافق در سند ازدواج به ثبت برسانند و استفاده از خانه و ملک بعنوان مهر در مهر المسمی امکانپذیر است.

ب) مهر المتعه

مهر المتعه به زنانی  تعلق می گیرد که در زمان عقد برای آن ها هیچ مهری در نظر گرفته نشده است و مرد قبل از نزدیکی و قبل از تعیین مهر اقدام به طلاق زن می کند. میزان مهر المتعه با توجه به وضعیت مالی مرد تعیین می شود.

پ) مهر المثل

مهر المثل مهری است که در ضمن عقد زوجین بر سر آن به توافق نرسیده باشند و مقدارش تعیین نشده باشد ولی به جهاتی ابطال شده باشد برای مثال ملکی که برای مهریه انتخاب کرده اند مجهول باشد. در این موارد مهر المثل به زن بعد از عقد و بعد از نزدیکی تعلق می گیرد. از شروط اسقرار مهر المثل نزدیکی می باشد. عوامل که میزان مهر المثل را تحت تاثیر قرار می دهد شامل وضعیت زن و شرایط و اوضاع می باشد. برای مثال ویژگی اخلاقی، خانوادگی، میزان تحصیلات علمی و هنری، معیارهای جسمانی و سایر مواردی که در عرف می تواند میزان مهر را تحت تاثیر قرار دهد، تعیین کننده مهر المثل است.

انواع مهریه از لحاظ نحوه دریافت

مهریه از لحاظ نحوه دریافت به دو دسته مهریه عند المطالبه و عند الاستطاعه تقسیم می شود.

1) مهریه عند المطالبه

  • مهریه بعنوان دینی برگردن مرد قرار دارد و منظور از عندالمطالبه بودن آن اینست که هر زمان بعد از عقد زوجه می تواند با مراجعه به دادگاه های خانواده تقاضای دریافت آن را کند و مرد نیز باید آن را پرداخت کند.

2) مهریه عندالاستطاعه

  • در این مورد بعد از عقد چنانچه زوجه طلب مهراش را بکند بر اساس توانایی مالی زوج دادگاه تعیین می کند که چه میزان از آن را باید بپردازد. در این مورد چنانچه زوج قادر به پرداخت مهریه نباشد زوجه نمی تواند از حق حبس خود استفاده کند.

ویژگی های  مهریه

مهریه برای اینکه از نظر قانونی قابل پذیرش باشد باید ویژگی هایی داشته باشد در غیر اینصورت ابطال خواهد بود ولی ابطال آن به معنی ابطال عقد نمی باشد. ویژگی های آن شامل:

  1.  مقدار آن باید از لحاظ جنس مشخص باشد.
  2. مهریه باید دارای ارزش عقلایی مشروع باشد به این معنی که در بازار قابلیت داد و ستد داشته باشد مثل ماشین، زمین و … که بتوان آن را معامله کرد.
  3. مهریه باید قابل برای زوجه قابل تملک باشد.
  4. مهریه نباید جز اموال وقفی یا اموال عمومی باشد و باید قابلیت نقل و انتقال داشته باشد.

شما میتوانید ک مقاله وکیل طلاق در تهران را بخوانید شاید برایتان جالب باشد.

افزایش مهریه

برخی از محاکم قضایی معتقدند که مهریه شرعا و قانونا باید همان میزانی باشد که در ضمن عقد تعیین شده است و چنانچه خواستار تغییر میزان آن باشند، خواسته شان محکوم به رد است. در مقابل برخی محاکم قضایی معتقد که اگر دو طرف موافق با این قضیه باشند، شرعا و قانونا باید درخواست خواهان مورد توجه قرار بگیرد و زوج باید مهریه را پرداخت نماید. افزایش مهریه باید در قالب یک اقرار نامه رسمی در دفترخانه اسناد رسمی به ثبت برسد. اما کاهش میزان مهریه در دفترخانه اسناد رسمی و قالب های حقوقی مختلفی چون ابرا، اقرا، هبه، بذل و صلح صورت می گیرد.

در خصوص افزایش مهریه بین حقوقدانان و وکیل مهریه مختلف اختلاف نظر وجود دارد اما در نهایت همه حقوقدانان باید بر اساس رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری عمل کنند. رای دیوان عدالت اداری نیز بر اساس نظر فقهای شورای نگهبان صادر می شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید از مشاوره حقوقی خانواده در این رابطه راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

رای نهایی دیوان عدالت اداری در خصوص افزایش مهریه

در تاریخ دوازدهم مرداد ماه 1388 دیوان عدالت اداری بعد از بحث و تبادل در خصوص افزایش مهریه بعد از عقد به این نتیجه رسیدند که افزایش مهریه بعد از عقد از لحاظ شرعی صحیح نمی باشد و مهریه شرعی همان میزان مهریه ای است که در ضمن عقد تعیین شده و زوجین بر سر آن به توافق رسیده اند. تغییر میزان مهریه بعد از عقد خلاف شرع است. بر این اساس کلیه دادگاههای خانواده باید بر اساس نظر دیوان عدالت اداری عمل کنند. در نتیجه امکان افزایش مهریه بعد از عقد امکانپذیر نیست افزایش مهریه فقط یک هبه و تعهد از سوی زوج به همسرش است که تحت عنوان مهریه شناخته نمی شود و امتیازات مربوط به مهریه را ندارد. چنانچه سوالات دیگری در خصوص افزایش مهریه داشتید می توانید با وکیل خانواده ما تماس برقرار کنید و اطلاعات بیشتری را کسب کنید.

آیا با وکیل مهریه می توان کارها را زودتر انجام داد؟

بله. به علت اینکه وکیل مهریه به تمامی قانون ها مسلط است و براحتی می توانند حق  و حقوق شما را بگیرند. شما با گرفتن یک وکیل مهریه کارهای خود را زودتر انجام دهید.

آیا وکیل مهریه نقشی در گرفتن دارد؟

این یک سوال کلی است که باید خیلی جزئی پاسخ داده شود. اما اگر مرد مالی داشته باشد و حقوق بگیر باشد و یا حساب بانکی به نام خودش داشته باشد و گردش مالی داشته باشد می توانید با کمک وکیل مهریه حق خود را بگیرید.

مهریه مالی است که مرد در هنگام انعقاد عقد نکاح می بایست به زن خود بپردازد یا مکلف به پرداخت می شود و زن به محض وقوع عقد، مالک مهریه می شود.

معمولا پس از بروز اختلاف بین زوجین زن به دنبال اجرا گذاشتن مهریه خود و مرد به دنبال اقساط کردن و یا نپرداختن مهریه هستند ولی رعایت مصالح و توان مالی زوج نیز باید و بهتر است در پرداخت یا مطالبه مهریه در نظر گرفته شود.

مفهوم مهریه عندالمطالبه

در سند ازدواج درج مهریه عندالمطالبه، بدین معناست که امکان درخواست دریافت مهریه در هر زمانی برای زن وجود دارد . پس در صورت نوشتن اين عبارت در سند رسمي ازدواج كه زوج نیز آنرا امضاء نموده باشد ، زن هر وقت بخواهد مي تواند مهريه خود را از مرد مطالبه کند.

طبق قانون جدید، سقف مهریه یکصد و ده سکه طرح جدید اعلام شده است.

وکیل مهریه یا وکیل خانواده

 وکیل مهریه، کسی است که دارای مهارت و تخصص بسیار زیادی در حل و فصل پرونده های مربوط به حوزه مهریه است. در متن بالا به طور کلی به موضوعات حقوق خانواده را دسته بندی کردیم و آنها را به طور کامل معرفی کردیم. وکیل خانواده کسی است که می تواند در رابطه با تمامی پرونده های مربوط به قوانین خانواده، خدمات حقوقی ارائه دهد.

توجه داشته باشید که برای استفاده از خدمات حقوقی وکیل خانواده حتما نیاز نیست که شما درگیر پرونده قانونی خاصی باشید و بخواهید وکالت آن را به فرد خاصی بسپارید، شما در هر زمانی که بخواهید از مشاوره ها و راهنمایی های یک وکیل حرفه ای استفاده کنید، می توانید به وکیل خانواده مراجعه کنید.

تجربه این موضوع را به خوبی ثابت کرد است که هر چقدر موضوعات مختلف را به صورت تخصصی تر مورد بررسی قرار دهیم، امکان موفقیت و پیشرفت در آنها بسیار بیشتر می شود. به همین دلیل نیز بیشتر مردم جهان در هنگام مواجه با مشکلات مختلف ترجیح می دهند که برای حل مشکلاتشان به فردی مراجعه کنند دارای تخصص و تجربه در این زمینه است.

امروزه تعداد زیادی از وکلا در کشور وجود دارند که وکالت پرونده های گوناگونی را بر عهده می گیرند و مشاوره حقوقی ارائه می دهند اما بیشتر مردم ترجیح می دهند که با توجه به موضوع پرونده خود یا مسئله حقوقی که با ان درگیر هستند به وکیلی مراجعه کنند که دارای تخصص باشد.

 برای مثال اگر موضوع پرونده آنها در حوزه حقوق خانواده قرار گیرد، بهترین راهکار آن است که به بهترین وکیل خانواده تهران مراجعه کنند اما باید به این نکته اشاره کنیم که برخی از موضوعات حقوق خانواده دارای حساسیت بسیار زیادی می باشند و لازم است تا پیگیری آن را به شخصی سپرد که به صورت کاملا مجزا و حرفه ای در این زمینه فعالیت کند. مسئله مهریه جز آن دسته از پرونده هایی است که لازم است تا به وکیلی حاذق و کارکشته در ان حیطه مراجعه کرد.

از آنجایی که موضوع مهریه و روند دادرسی ان جز مسائل بسیار مهم حقوقی به حساب می اید، بهتر است از همان ابتدای چنین پرونده هایی به وکیل مهریه مراجعه کرد. وکیل مهریه سال های زیادی در زمینه پرونده های مربوط به مهریه فعالیت کرده است و بهتر از هر شخص دیگری از جزییات قانونی آن اطلاع دارد، به همین دلیل نیز می تواند به بهترین نحو روند دادرسی پرونده را پیگیری کند.

وکیل مهریه در تهران

بر اساس آمار و اطلاعات بدست آمده در سال های اخیر، می توان گفت که یکی از رایج ترین دعاوی که در مراجع قضایی خانواده مطرح می گردد، دعوای مهریه است. در چنین شرایطی معمولا اولین چیزی که به ذهن افراد میرسد آن می باشد که به وکیل مهریه مراجعه کنند. در مورد وکیل مهریه در تهران چه می دانید؟ آیا شما میدانید که وکیل مهریه در چه زمینه هایی می تواند به افراد کمک کند و چه خدمات حقوقی را به افراد ارائه می دهد؟

حقوق خانواده یکی از گسترده ترین مباحث قانونی در کشور ما است. قبل از آنکه بخواهیم موضوع مهریه را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم و جزییات آن را بررسی کنیم، بهتر است در ابتدا با مباحث و قوانین مربوط به حقوق خانواده آشنا شویم، چرا که مهریه جز پرچالش ترین موضوعات حقوق خانواده است.

مزایای مراجعه به وکیل مهریه

هنگامی که به افراد متخصص در زمینه های تخصصی مراجعه میکنیم، مسلما از مزایای بسیار بیشتری برخوردار می گردیم و امکان موفقیت ما در این زمینه ها نیز افزایش پیدا می کند. وکیل متخصص مهریه نیز دارای مهارت و تخصص کافی در زمینه پرونده های مهریه است و تمامی افرادی که به این وکیل با تجربه مراجعه می کنند، می توانند از مزایای خدمات حقوقی ارائه شده توسط وکیل مهریه استفاده کنند.

اولین و مهم ترین مزیت مراجعه به وکیل مهریه آن است که شما در طی جلسه مشاوره حقوقی مهریه می توانید از تمامی جزییات قانونی مربوط به پرونده خود اطلاع پیدا کنید و پاسخ تمامی سوالات خود را در کوتاهترین زمان ممکن دریافت نمایید. در بسیاری از موارد دیده می شود که برخی از وکلای غیر متخصص نمی توانند پاسخ مراجعان خود را در زمینه مهریه به خوبی ارائه دهند و همین موضوع باعث می شود تا موکل دچار سردرگمی شود.

 یک وکیل مهریه خوب کسی است که علاوه بر داشتن دانش حقوقی و تجربه کافی ، دارای صبر و حوصله نیز باشد و بتواند پاسخ سوالات موکل خود را به صورت دقیق و جامع بیان کند. مسلما هنگامی که مردم عادی دچار مشکل می شوند و در زندگی خود با موانع مختلفی روبرو می شوند، ارامش خود را تا حد زیادی از دست می دهند و دقیقا نمی دانند که باید چه عکس العملی از خود نشان دهند. در چنین مواردی یک وکیل مهریه حرفه ای و کارکشته همانند یک روانشناس خوب عمل می کند و با در نظر گرفتن شرایط روحی موکل خود و با ارائه اطلاعات حقوقی و راهکارهای قانونی، سعی می کند تا احساس آرامش را مجددا به موکل خود بازگرداند.

دومین مزیتی که میتوان در رابطه با مراجعه به وکیل مهریه به آن اشاره کرد، تسریع روند دادرسی پرونده است. مسلما مردم عادی دقیقا نمی دانند که باید از چه راه های قانونی برای احقاق حقوق خود استفاده کنند و مسئله دیگر آن می باشد که در موضوعاتی همچون اخذ مهریه توسط زنان، راهکارهای قانونی متعددی وجود دارد. انتخاب اینکه باید از کدام یک از این راهکارها استفاده کرد تا امکان موفقیت افراد بیشتر شود، کار هرکسی نیست و تنها وکیل مهریه می تواند آن را به بهترین نحو انجام دهد. در ادامه مطلب به راه های مختلف اخذ مهریه اشاره خواهیم کرد تا با مزایا و معایب هر یک از انها اشنایی پیدا کنید.

مرسی از شما دوستان ک تا پایان این مقاله با ما همراه بودید شما میتوانید ک برای مشاهده بیشتر مقالات به بخش مقالات مراجعه کنید.