دوستان خوبم سلام، همانطور که می‌دانید برای شروع به هر فعالیتی باید نسبت به معرفی خود در سامانه مالیاتی اقدام نماییم و تکالیف مالیاتی خود را انجام دهیم. سازمان امور مالیاتی کشور در راستای اجرای طرح جامع مالیاتی، به منظور تشویق و توسعه خوداظهاری اقدام به ثبت نام الکترونیکی مودیان می‌نماید. ثبت نام الکترونیکی در نظام مالیاتی اولین وظیفه و تکلیف برای مشمولین این نظام است و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این مقاله قصد داریم شما را با فرآیند ثبت نام الکترونیکی در نظام مالیاتی و نکات مهم آن آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

پیشنهاد ویژه : شما میتوانید با ثبت نام در دوره حسابداری مقدماتی از تخفیف های ویژه ما برخوردار شوید

فهرست مطالب
مخفی
1
فرآیند ثبت نام الکترونیکی در نظام مالیاتی
2
نکات مهم ثبت نام الکترونیکی در نظام مالیاتی

2.1
شناسه ملی جایگزین کد اقتصادی شد
2.2
الزام به ثبت نام صاحبان مشاغل در سامانه مالیاتی
2.3
کد پستی ثبت نام، مربوط به محل فعالیت
2.4
نحوه ثبت نام مشاغل مشارکتی
2.5
نحوه اخذ مجدد کد رهگیری مفقود شده
2.6
نحوه آگاهی مودیان از آخرین وضعیت ثبت نام

فرآیند ثبت نام الکترونیکی در نظام مالیاتی

شروع فرایند ثبت نام الکترونیک در نظام مالیاتی با پیش ثبت نام در سامانه عملیات الکترونیکی به آدرس  انجام می‌شود. در این مرحله یک سری اطلاعات از شما دریافت شده که پس از تکمیل اطلاعات درخواستی و فشردن کلید تایید نهایی وارد مرحله بعدی خواهید شد.

  • چنانچه تا هفت روز اطلاعات خود را تایید نکنید پرونده ایجاد شده به صورت خودکار حذف خواهد شد.

اطلاعاتی که شما در مرحله پیش ثبت نام وارد کرده‌اید از منابع مختلف سازمانی استعلام و صحت آن مورد بررسی قرار می‌گیرد. اگر به هر دلیل در اطلاعات مغایرتی وجود داشته باشد، موضوع با پیامک به شما اطلاعات داده شده و شما مجدد باید وارد سامانه پیش ثبت شده و مرحله یک را تکرار کنید.

اگر اطلاعات اولیه پیش ثبت نام شما مورد تایید سازمان قرار گرفت برای شما یک نام کاربری و کلمه عبور ایجاد خواهد شد. این اطلاعات به صورت پیامک روی شماره تلفن همراه ثبتی شما ارسال خواهد شد. باید دقت داشت اطلاعات کاربری محرمانه بوده و مسئولیت سوء استفاده از آن برعهده شما خواهد بود.

این مطلب را هم بخوانید:  از رأی شماره ۱۴۶۶ شعبه سوم دیوان عدالت اداری چه استفاده‌ای می‌توان کرد؟

پس از دریافت اطلاعات کاربری شما باید وارد سامانه ثبت نام شوید. بعد از ورود باید اطلاعات تکمیلی در خصوص بنگاه اقتصادی خود را در فرم‌های این سامانه تکمیل کنید. اطلاعات پایه که در مرحله ثبت نام ثبت کرده‌اید در این مرحله قابل ویرایش است. در نهایت پس از تکمیل همه اطلاعات خواسته شده، بر روی دکمه تایید نهایی کلیک کنید.

پیشنهاد ویژه : شما میتوانید با ثبت نام در آموزش حسابداری از پایه از تخفیف های ویژه ما برخوردار شوید

  • فرآیند ثبت نام الکترونیکی در نظام مالیاتی در تصویر زیر نیز قابل مشاهده است.

نکات مهم ثبت نام الکترونیکی در نظام مالیاتی

شناسه ملی جایگزین کد اقتصادی شد

ثبت نام الکترونیک و در نهایت تخصیص شماره اقتصادی از طرف سازمان امور مالیاتی کاملا رایگان بوده و هرگونه درخواست وجوه از این بابت غیر قانونی است.

لازم به توضیح است طبق بخشنامه شماره ۲۳۰/۳۳۸۹۹/د مورخ ۹۹/۰۷/۲۹ اشخاص حقوقی جهت ثبت نام در نظام مالیاتی به شماره اقتصادی (با پیش شماره ۴۱۱) نیاز ندارند و شناسه ملی آنها جایگزین شماره اقتصادی مذکور شده است.

• صاحبان مشاغل مشمول ثبت نام باید تا زمانی که برای آنها شماره اقتصادی جدید صادر نشده است، حسب مورد از شماره ملی، شناسه مشارکت مدنی و شماره اختصاصی اشخاص خارجی استفاده کنند.

نکته: شناسه ملی ویژه اشخاص حقوقی به عنوان شماره اقتصادی در نظر گرفته شده و مودی ملزم به استفاده از آن در کلیه معاملات خود می‌باشد.

الزام به ثبت نام صاحبان مشاغل در سامانه مالیاتی

اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع قانون مالیات های مستقیم (و کلیه اصلاحیه های بعدی) مکلف به ثبت نام در نظام مالیاتی کشور می‌باشند.

• در این مرحله از تخصیص شماره اقتصادی، صاحبان مشاغل خودرو مشمول نیستند و نیازی به ثبت نام ندارند.

• صاحبان مشاغلی که ملزم به ثبت نام هستند، باید برای هر واحد شغلی یا برای هر محل، جداگانه در نظام مالیاتی ثبت نام کنند.

این مطلب را هم بخوانید:  آیا دریافت وجه نقد از مشتریان ردی از پولشویی دارد؟

تبصره: اگر صاحبان مشاغل بر اساس مجوز صادره از طرف مراجع ذی صلاح، بیش از یک محل فعالیت برای همان مجوز داشته باشند، برای تمام این محل ها فقط یک ثبت نام صورت می‌گیرد و بنابر اعلام مودی یکی از این محل ها، به عنوان محل اصلی فعالیت مشخص و سایر محل ها به عنوان شعبه در نظر گرفته می‌شود. در صورت عدم انتخاب مودی، تعیین محل اصلی فعالیت به تشخیص سازمان خواهد بود.

تبصره: اگر صاحبان مشاغل در یک محل بیش از یک فعالیت شغلی داشته باشند، مکلف به یک ثبت نام برای کلیه فعالیت های شغلی محل مذکور هستند.

تبصره: در مورد کارگاه ها و واحدهای تولیدی که نوع فعالیت آنان نیاز به ایجاد دفتر یا فروشگاه در یک یا چند محل دیگر می‌باشد، مودی می‌تواند برای همه محل های مذکور یک ثبت نام به نشانی که به عنوان محل اصلی فعالیت اعلام می‌کند، انجام و یک فقره اظهارنامه برای کلیه درآمدهای حاصل از فعالیت های خود تسلیم نماید. در این صورت برای مودی مزبور یک پرونده به نشانی که اعلام می‌نماید، تشکیل می‌شود.

• مشمولین ثبت نام باید هر گونه تغییرات اعم از  انحلال، تعطیلی فعالیت، تغییر نام، تغییر شغل، تغییر نشانی، تبدیل فعالیت انفرادی به مشارکتی و یا بالعکس، تغییر شرکاء (اختیاری یا قهری) و یا سایر موارد را حداکثر ظرف مدت دو ماه از تاریخ انجام یا وقوع تغییرات به سازمان اعلام کرده و یا ثبت نام جدیدی انجام دهند.

کد پستی ثبت نام، مربوط به محل فعالیت

در فرآیند ثبت نام الکترونیکی و هم چنین فرآیند اظهارنامه الکترونیکی کد پستی که مودیان در بخش نشانی محل فعالیت ارائه می‌کنند، باید مربوط به محل فعالیت شغلی بوده و به هیچ وجه کد پستی محل سکونت مودی در این بخش قابل قبول نیست.

نحوه ثبت نام مشاغل مشارکتی

• مشاغلی که به صورت مشارکت مدنی اعم از قهری یا اختیاری اداره می‌شوند، به عنوان یک مودی در نظام مالیاتی ثبت نام خواهند شد. این صاحبان مشاغل ملزم به اعلام اطلاعات مورد نیاز کلیه شرکاء و نسبت سهم هر شریک در زمان پیش ثبت نام، می‌باشند. به عنوان مثال اگر دو شریک شروع به فعالیتی نمایند ثبت نام در نظام مالیاتی به نام یکی از آنها انجام شده و نام دیگری به عنوان شریک در سامانه ثبت نام درج می‌شود.

این مطلب را هم بخوانید:  چگونگی محاسبه درآمد ناشی از اجاره املاک در اظهارنامه

به عبارتی واحدهای شغلی (کسبی) اشخاص حقیقی که مالکیت آن به صورت مشارکتی باشد، در مرحله پیش ثبت نام صرفاً یکی از شرکا (شریک اصلی) به عنوان نماینده واحد شغلی اقدام به پیش ثبت نام می‌نماید. در مرحله دوم ثبت نام الکترونیکی و پس از دریافت پاکت نام کاربری و رمز عبور، اطلاعات سایر شرکا دریافت و در سامانه ثبت می‌شود. به ازای هر واحد کسبی مشارکتی تکمیل کردن یک اظهارنامه که در آن اطلاعات کلیه شرکا ثبت شده، کافی است و شرکا نیاز به تکمیل اظهارنامه انفرادی ندارند.

نحوه اخذ مجدد کد رهگیری مفقود شده

مودیانی که کد رهگیری ثبت نام الکترونیکی  خود را فراموش کرده‌اند، می توانند با مراجعه به بخش “ثبت نام و صدور شماره اقتصادی” در سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی به نشانی و با کلیک بر روی “یادآوری کد رهگیری و اطلاعات ثبت نام ” نسبت به دریافت مجدد این کد اقدام کنند.

پیشنهاد ویژه : شما میتوانید با مطالعه مقاله حسابداری چیست از فواید حسابداری بهره مند شوید

نحوه آگاهی مودیان از آخرین وضعیت ثبت نام

مودیان با مراجعه به گزینه “پیگیری سریع وضعیت ثبت نام شماره اقتصادی ” در بخش “ثبت نام و صدور شماره اقتصادی”، سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی به نشانی  می‌توانند نسبت به استعلام آخرین وضعیت خود در فرآیند ثبت نام الکترونیکی اقدام کنند.

نکات مهم ثبت نام الکترونیکی در نظام مالیاتی در تصویر زیر قابل مشاهده است.

پیشنهاد ویژه : شما میتوانید با ثبت نام در دوره حسابداری از تخفیف های ویژه ما برخوردار شوید

شما می‌توانید نکات و مراحل ثبت نام پرونده مالیات بر ارزش افزوده را در مقاله جدیدترین و کامل‌ترین راهنمای تصویری ثبت نام مالیات بر ارزش افزوده مطالعه نمایید.

منبع : https://persianhesab.com

پیشنهاد مطالعه:

حسابداری مقدماتی

حسابداری بهای تمام شده

انواع سیستم های حسابداری

نمونه سوالات حسابداری مقدماتی