دستور تهیه سرکه انگور خانگی

دستور تهیه سرکه انگور خانگی

طرز تهیه سرکه انگور

 

سرکه انگور یکی از چاشنی خوشمزه سالاد و یا تهیه ترشی های خانگی می باشد. با تهیه سرکه انگور در خانه دیگر نیازی نیست برای تهیه ترشی از سرکه های صنعتی استفاده کنید. سرکه نوعی مایه اسیدی می باشد که از تخمیر بدست می آید. سرکه انگور کالری بسیار کمی دارد و برای کسانی که تحت رژیم هستند بسیار مناسب می توانید با افزودن کیم سرکه به سالاد های خود احساس سیری بیشتر را تجربه کنید و برای لاغری می توانید روزی سه مرتبه یک قاشق چای خوری سرکه انگور داخل ۱ لیوان آب حل کرده و بنوشید. اما سرکه انگور دارای خواص بیشماری می باشد که برای نمونه می توان به تاثبر مثبت سرکه انگور در پایین آمدن قند، کاهش اشتها، بسیار مفید برای دیابت نوع ۲، سرشار از آنتی اکسیدان است، برای مقابله با التهاب بسیار مناسب است، کاهش حملات قلبی، افزایش تولید گلبول های قرمز، تسکین گلو درد و … خواص زیادی که سرکه انگور دارد که باید حتما آن را مصرف کنید. امروز در پارسی دی سرکه انگور خانگی را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه سرکه انگور خانگی

  • انگور ۲ کیلو
  • نخود ۲ ق غذا خوری
  • آب ۶ لیتر
  • بلغور گندم ۲ ق غذا خوری
  • نمک ۶ ق غذا خوری

طرز تهیه سرکه انگور خانگی

مرحله اول : آماده سازی انگور

ابتدا انگور ها دان کنید و خوب بشورید و روی یک پارچه تمیز ریخته تا کاملا خشک شود سپس دانه های انگور را داخل یک دبه می ریزیم و آب را اضافه می کنیم باید در حدی آب بریزید که روی انگور ها را بپوشاند.

مرحله دوم : افزودن نخود و بلغور

نخود و بلغور را اضافه کنید سپس روی دبه سر یک پارچه تمیز و یا لاستیک تمیز انداخته و در دبه را محکم کنید و برای مدت ۲۰ روز در دمای ۲۵ درجه و تاریک قرار دهید تا به حالت تخمیر برسد و باکتری ها فعال شوند.

مرحله سوم : صاف کردن سرکه انگور

در روزهای اول حتما دبه سرکه انگور را زیر و رو کنید و برای روز های بعد فقط هفته ای یک بار این کار انجام دهید. بعد از گذشت ۲۰ روز آب داخل دبه را جدا کنید و تفاله های انگور را داخل یک آبکش ریخته و خوب فشار دهید تا آب اضافی آن خارج شود سپس آب بدست آمده را به مایع قبلی اضافه کنید و نمک بزنید.

مرحله چهارم : استراحت سرکه انگور

حالا در ظرف مورد نظر زیاد کیپ نکنید باید در حدی باشد که هوا رد و بدل شود این دبه را بمدت ۳۰ الی ۵۰ روز در همان دمای قبل و تاریک بودن نگهداری کنید و دیگر نیاز به همزدن ندارید.

مرحله آخر

بعد از گذشت زمان مورد نظر داخل یک آبکش کیسه نخی و یا پارچه تنظیف بکشید و زیر آن یک لگن قرار دهید و سرکه را از پارچه عبور دهید تا اگر تفاله مانده باشد کاملا صاف شود. سرکه انگور خانگی ما حاضر است آن را داخل ظرف های تمیز ریخته و نگهداری کنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه سرکه انگور خانگی

  1. حتما دما باید ۲۵ درجه باشد تا عمل تخمیر انجام شود اگر کمتر باشد عمل تخمیر انجام نمی شود و اگر بیشتر باشد کپک می زند.
  2. حتما از ظرف های شیشه ای برای نگهداری سرکه انگور استفاده کنید.
  3. از هر رنگ انگوری که استفاده کنید همان رنگ سرکه خواهید داشت.
  4. می توانید دانه های انگور را در ابتدا قبل از ریختن در دبه با غذاساز له کنید.
  5. افزودن نخود و بلغور باعث ایجاد تخمیر کافی می باشد.
  6. حتما برای اینکه کیفیت سرکه انگور خانگی خوب باشد از آب جوشیده که خنک شده استفاده کنید.
  7. هر چقدر انگور شما شیرین و سالم تر باشد سرکه انگور با کیفیت تری خواهید داشت.
  8. نور باعث تغییر رنگ سرکه خانگی و فاسد شدن آن می شود.

همچنین ببینید 



طرز تهیه سرکه انگور خانگی عالی و آسان به روش صنعتی

5 (100%) 1 votes